Kan man elske et flyselskap?

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Jeg har fra tid til annen spurt meg dette spørsmålet. Enn så lenge så tenker jeg det kan være greit å ta en litt sånn mormoner aktig tilnærmelse til spørsmålet.

Vår første tur med Helvetic var i 2017 - på økonomiklasse fra Napoli til Zürich. Flere turer senere har ikke forelskelsen gitt seg. Noe helgens to turer definitivt har sørget for.

Fortsettelse (med korte innlegg for ikke å bli slettet) kommer i morgen…

Lørdagens avgang markerte også et lite jubileum - 1 år siden siste flytur. Nesten rart å anbefale det å slippe OSL som en del av arbeidslivet her på forumet…

Rask innsjekk hos betjent skranke og like raskt gjennom sikkerhetskontrollen. Mat i loungen og de eneste med shorts men også de eneste som ikke drakk alkohol;-)

E195E2 var smekkfull og da både ser man og merker man godt hvor digg det er på de fremste radene med blokkert sete ved siden av deg. Når en venninne av svigerinnen min var ansvarlig i gate`n og hun ønsker oss på rad 2 god ferie og ber samtidig sjefen i kabinene om å ta godt vare oss - er det nesten ikke overraskende at det første vi hører når vi har kommet opp i luften er lyden av en champagneflaske som åpnes…og dermed var det en runde med champagne til alle som ville ha det foran gardinen. Det var bare oss to pluss en annen passasjer som ville ha det…så da fikk vi alle 3 beskjed om at det å tømme flasken ville bli et gruppearbeid…

Etter de første to glassene så kom serveringen av mat. På en flytur på 2 timer og 5 minutter byr Helvetic på et 4-retters måltide. Smakfull salat, skikkelig biff med poteter og saus, sveitsiske oster og en sjokoladekake. Siden gruppearbeidet ikke var ferdig - så fortsatte vi med champagne…og dermed hørte vi igjen smellet fra en kork som traff taket i galley..og flaske nr 2 kom ut i kabinen.

I og med at vi ble sene ut av Oslo så ble vi også litt sene inn til Zürich. Alle med mindre enn en time connection ble bedt om å gå rett til gate. Med fjernparkering og buss inn til terminalen var tiden krympet enda mere…men i terminalen så vi at neste flyvning var 20 minutter forsinket. På vei fra A til B rakk vi dermed loungen og kunne fylle opp med vann - da gruppearbeidet om bord fra Oslo ikke inneholdt vann… Vel nede ved gate var 9 av 10 gater avganger til forskjellige steder i Italia.

Om bord i en E190 var det to rader med business og vi satt på rad 1. Men når alle var ombord så ble gardinen flyttet frem til våre seterygger - så da var det bra oss to foran. Vi var i utgangspunktet 20 minutter forsinket men på grunn av en bagasjetag som hadde falt gikk ikke tellingen helt opp. Vår voksne amerikanske flyvertinne med en fortid fra Frontier før de ble ULCC bestemte seg at da var det på tide å ønske velkommen om bord på «The Champagne Trail to Brindisi». Korken smalt i taket igjen og vi rakk vel 4 glass hver oss på bakken før take-off…resten av flyet fikk vannflasker mens vi ventet.

3-retters kaldt måltid ble servert over alpene, mehåget god laksetartar, sveitsiske oster og panacotta. Vi fikk aldri noe annet valg enn champagne… og før landing i Brindisi kom vår amerikanske venninne med en gavepose med nok en helflaske champagne og masse sveitsisk sjokolade…hun mente vi burde fortsette på «The champagne trail»…

Det er rett og slett herlig å oppleve Helvetic…og det med null status hos Star Alliance eller hos noen andre…tror neppe dette skyldes mitt blåfargede EuroBonus kort;-)

Nå skal 60-årsdagen til min mann planlegges. Så i april neste år skal vi samle 6-8 venner i Roma…eneste ønske fra jubilanten så langt er at vi skal fly med Helvetic så mye som mulig. Hvem er jeg som kan nekte noen ekte kjærlighet?

Jeg tror man kan elske flyselskap, ihvertfall litt. Swiss/Helvetic er ogsaa en av mine favoritter. God service ombord, men dessverre er kundeservice ellers sterkt preget at de eies av Lufthansa.

Jeg er en stor fan av Aegean. Det er et klassisk flyselskap, selv om det ikke er saa gammelt. Bonusprogrammet er supert, med 4 eller 2 oppgraderinger for hhv gull og soelv. Nytt er at disse ogsaa kan bestilles paa nett, tidligere maatte man ringe. Selskapet har generelt veldig god kundeservice. Business har super gode maaltider. Loungene i Athen er god for smaa og dusj mangler, men alt kan ikke vaere paa stell heller.

Kan man elske et flyselskap?

Jeg tror det, men jeg tror det er noe spesielt for oss flygofile :) Det er iallefall en del opplevelser jeg selv "elsker".
Alene på tur, superlugn, god tid på transfers, hyggelig betjening, privatliv og en koselig lounge. Om SAS samtidig har hyggelig CC så er det ganske elsk. Nesten tomme flyplasser på rare tidspunkt er også helt prima:)

Hællemåååne. Hadde glemt å kommentere denne. Knallrapport fra en som også har blitt Swiss fanboy

… og før landing i Brindisi kom vår amerikanske venninne med en gavepose med nok en helflaske champagne og masse sveitsisk sjokolade…hun mente vi burde fortsette på «The champagne trail»…

Tusen takk for veldig bra rapport!! Tok du bilde av gaveposen??

Og JAman kan også elske Lufthansa…særlig når de gir deg Lovehansa maskinen og er tydelig stolte av at det er nettopp Lovehansa man flyr. Behagelig liten business klasse - ble 4 rader men flere 3-setere ledig. Ingen traller alt ble levert ut personlig - først menykortet, så mat på brett, så varme rundstykker, så drikke, så mere drikke, så rydde brett - men lar dessertskålene bli stående…kaffe, te (ikke mindre enn 7 typer te å velge i mellom)…eller spørsmål om rødvin til sjokoladen? Lufthansa er den trauste moren i gruppen…men som mange her på forumet vet av personlige grunner - mødre kan være fine, frekke, humoristiske - heldigvis slapp vi dragevarianten.

Takk for nydelig rapport. Herlig å se hvor mye glede disse short haul turene kan gi. Vi har hatt litt annen opplevelse av LH og tildels Swiss på de korte turene (utenom de to vi har hatt på 787 intra-europeisk.)

Er veldig spent på hvordan SAS Business blir fra oktober av, og om det blir verdt de ekstra kronasjene. Fruen liker ikke de tvangsblokkerete midtsetene da hun skal klenge på fly.

Beste med short haul er jo null døgnvillhet:-) Ellers tenker jeg at det faktum at vi neste år feirer sølvbryllup er at vi avmagrer til har litt avstand….les; ledig midtsete;-) Skal bli spennende å lese rapporter fra nye SAS sin business klasse…som vi helt sikkert kommer til å teste en eller annen gang. Vi samler jo ikke poeng…så da går vi jo ikke glipp av noe om vi skulle være «utro».

…og nå er også kjærligheten fornyet et år til. Nye turer bestilt med Helvetic, Swiss, ITA og Helvetic i april.

Helvetic og Swiss er jo i alle praktiske henseende mer eller mindre det samme, bortsett fra malingsjobben på utsiden.

Helvetic og Swiss er jo i alle praktiske henseende mer eller mindre det samme, bortsett fra malingsjobben på utsiden.

Ikke uenig det…men litt «ledigere» stemning blant crewet hos lillesøster:-)

Back