Kan ikke oppgradere med EB-poeng, Lufthansa til India

Saken er vel også den at for å få oppgradere en Lufthansa-billett må den være booket i veldig høy klasse, ofte i B... Og en billett i B-klasse er svindyr... Og da må man bruke poeng i tillegg, så går all vinninga opp i spinninga. Da er det mye billigere å booke feks Turkish i C til ca 11.000 kr, og i tillegg få EB-peong på turen.

Når du bestiller en reise i SAS go har du da uansett ingen garanti for at det er mulig å oppgradere med poeng.

Skal du være sikker på å få sitte på business må du bestille businessbilletter

Jeg sympatiserer med trådstarter, og syns at reglene rundt code-share ikke er særlig intuitive. Ikke engang kundeservice koblet at det ikke var mulig å oppgradere, hvordan skal da kundene skjønne det? Vist man ikke er en avgeek på flyprat, mener jeg. Det å booke code-share er noe herk, og jeg klarer ikke se hvilken merverdi jeg som kunde sitter igjen med ved å booke code-share.

Kan noen forklare meg hvorfor SAS tjener penger på å selge code-share? Kunne ikke likegodt SAS solgt Lufthansa billetter med LH-code utstedt på SAS dokument?

Hvis reglerne er for svære at gennemskue eller man er i tvivl om mulighederne/billetklasser osv, så står det alle frit at bestille gennem (og betale lidt ekstra til) et traditionelt rejsebureau.

Internetbureauerne/flyselskabernes hjemmesider kan være ganske udemærkede til enkle bookinger, men har man særlige behov så må man enten selv kende reglerne eller betale nogle for at kende reglerne.

På SAS- hjemmesiden står det tydeligt hvis der er en anden operating carrier.

Naturligvis ærgerligt at have købt noget andet end man regnede med, men reglerne for upgrades mv er offentlige og let tilgængelige for enhver. Det må man checke inden booking eller få et rejsrbureau til at gøre arbejdet.

Hvis reglerne er for svære at gennemskue eller man er i tvivl om mulighederne/billetklasser osv, så står det alle frit at bestille gennem (og betale lidt ekstra til) et traditionelt rejsebureau.

Internetbureauerne/flyselskabernes hjemmesider kan være ganske udemærkede til enkle bookinger, men har man særlige behov så må man enten selv kende reglerne eller betale nogle for at kende reglerne.

Naturligvis ærgerligt at have købt noget andet end man regnede med, men reglerne for upgrades mv er offentlige og let tilgængelige for enhver. Det må man checke inden booking eller få et rejsrbureau til at gøre arbejdet.

Det blir vel for lett å si at man heller bør bestille hos et tradisjonelt reisebyrå, når ikke engang SAS kundeservice kan dette. Hvorfor ha slike kompliserte regler i utgangspunktet? SAS sitt motto er vel Service and Simplicity. Disse reglene er vel ikke særlig service-vennlige eller enkle å forstå....

Denne holdningene skjønner jeg ikke. Eller for å si det på en annen måte, jeg skjønner hvorfor SAS ikke tjener noe særlig med penger. Det er jo kundene man lever av, så hva med å gjøre det enklest mulig å bestille hos seg, og ikke minst hva med å øke sine egne inntekter og holde kostnadene nede?

I akkurat dette tilfellet så er kudnden misfornøyd med produktet(ikke bra). Så har han tatt kontakt med SAS minst en gang(koster SAS penger) også sier han til alle venner og bekjente(f.eks flyprat) at han har hatt en dålig opplevelse(koster SAS Penger). Og på toppen av det hele så var han jo interssert i å bruke litt mer penger/poeng. Men neida, han må jo forstå at slike er det og at han har ansvar for å forstå litt komplekse og underkommuniserte regler selv. Yeah right.

Last edited:
Re: Hvordan løser jeg dette ? SAS lureri

Fasinerende å lese at når det er SAS som er "synderen" i en tråd der noen føler seg på sett å vis lurt basert på egen kunnskap, har man bare seg selv å takke.. Fasinerende!

Ja, alle vil nok bare beskytte SAS og bryr seg nok ikke om hva som er saken. Fasinerende tanke :)

Ja ja - ikkeno nytt i denne saken - hadde både håpet og trodd at SAS skulle vise en forståelse for situasjonen. Det må da finnes en vei utenom !

Fløy LH til India for noen år siden. Booket for ca. 3k rett fra LH og fikk complimentary oppgradering. Hadde vel knappt sølv da.

Men man kan ikke basere seg på hell. Nå har jeg bare uhell med LH.

Å dessuten er vi 4 reisende i samme familie - aldri i verden om det går med en "gratis" oppgradering. Kan bare ikke forstå at det ikke er mulighet til snev av ydmykhet fra SAS - reiser for 110.000 - 130.000 poeng i året, så poeng er det nok av på konto…...

Sorry Mac, men flyr du for over 100K poeng i året skal du være ganske sløv og ikke lese et eneste Scanorama eller ignorere de fleste nyhetsbrev fra SAS for å tro at SAS flyr til India.
Dessuten er du jo aldri garantert noen oppgradering med poeng eller OT. Med litt research ville du funnet ut at de ekstra kronene du la ut kunne blitt brukt til f.eks. C på TK som nevnt over.

Heisann!

Nå er det vel også slik at det ikke er SAS som bestemmer billettklassene du MÅ ha for å få oppgradering for poeng på Partnere i *A.. Så blir feil å skylde på SAS her ja.

Burde vært mer oppmerksom selv, vet det kan være vanskelig å følge med alle regler og krav, men skal man så langt med familien bør man sjekke litt først. Særlig om man skal oppgradere, fly billig Business etc..

Så god tur med LH, blir nok bak i bussen denne gangen..

Kim

Back