Originally posted by Herlov
Grunnen til det finnes en så stor by "midt ute i ødemarken" er jo statlige bevilgninger. Omtrent hele Tromsø jobber jo i offentlig administrasjon eller statlig finansiert virksomhet ..![]()
Originally posted by CFM
"Stor"??
Originally posted by Isbamse
..under innflygning til TOS:
"Jag fattar inte at det kan vär nån stor stad här mitt i ingenting" - sa dama i setet foran meg da vi fløy over Malangen...
Originally posted by OJB
Hun har tydeligvis reist lite nord i Sverige også...Originally posted by Isbamse
"Jag fattar inte at det kan vär nån stor stad här mitt i ingenting" - sa dama i setet foran meg da vi fløy over Malangen...
Originally posted by FBU 4EVER
Originally posted by OJB
Hun har tydeligvis reist lite nord i Sverige også...Originally posted by Isbamse
Precisely! Hun har ikke fløyet til Kiruna, Kramfors eller Østersund, byer som dukker opp midt i ødemarken, nesten uten grunnlag for eksistens. Vel, Kiruna har jo en stor gruveindustri, det er sant, men i Østersund har de ikke annet å gjøre enn å søke vinter-OL i ny og ne. Kramfors ?
Originally posted by Balle Chlorin
"Søke OL i ny og ne"?? De søker vel ganske nøyaktig hvert 4. år![]()
I ny og ne etter mine standarder!![]()
Originally posted by LN-MEH
I ny og ne etter mine standarder!![]()
De kan godt få OL "snart"...
Grunnen til det finnes en så stor by "midt ute i ødemarken" er jo statlige bevilgninger. Omtrent hele Tromsø jobber jo i offentlig administrasjon eller statlig finansiert virksomhet ..![]()
Originally posted by sukram
Unnskyld meg, men dette er jo på nivå med utsagnet fra den svenske damen. Jeg slutter virkelig ikke å forbause meg over at mennesker lenger sør i Norge (her sikter jeg hovedsaklig til østlandsområdet) er såpass uvitende om resten av Norge, og da spesielt nord for Trondheim. I lille Norge er det virkelig rart at man ikke har stort sett oversikt over hva som skjer de andre stedene. For dette er er grov overdrivelse!
For et par uker siden, da jeg som fadder tok imot nye studenter på universitetet i tromsø, traff jeg to fra bærum og oslo som begge var storforbauset over vi hadde kjøpesentre, at faren min ikke var fisker og at rorbua ikke var det eneste utestedet. Dette var ellers oppegående mennesker, men med total mangel på kunnskap om norge utenom osloområdet.
Ahh, det var godt med en liten utblåsning. Ikke ta det ille opp, men jeg vil tro at mange rundt i Norge til tider irriterer seg over dette!
Unnskyld meg, men dette er jo på nivå med utsagnet fra den svenske damen. Jeg slutter virkelig ikke å forbause meg over at mennesker lenger sør i Norge (her sikter jeg hovedsaklig til østlandsområdet) er såpass uvitende om resten av Norge, og da spesielt nord for Trondheim. I lille Norge er det virkelig rart at man ikke har stort sett oversikt over hva som skjer de andre stedene. For dette er er grov overdrivelse!
For et par uker siden, da jeg som fadder tok imot nye studenter på universitetet i tromsø, traff jeg to fra bærum og oslo som begge var storforbauset over vi hadde kjøpesentre, at faren min ikke var fisker og at rorbua ikke var det eneste utestedet. Dette var ellers oppegående mennesker, men med total mangel på kunnskap om norge utenom osloområdet.
Ahh, det var godt med en liten utblåsning. Ikke ta det ille opp, men jeg vil tro at mange rundt i Norge til tider irriterer seg over dette!
Hehe, jeg kjenner godt til Norge utenfor Oslo. Jeg har vært mange ganger i Nord-Norge.
Kommentaren min var selvsagt overdrevet, men det er mye sannhet i det jeg skriver. Hva hadde Tromsø vært uten Universitetet i Tromsø med 1800 ansatte (og alle knoppskytingene fra forskning på universitetet), Universitetssykehuset med 4500 ansatte, Høgskolen i Tromsø, Troms fylkeskommune, Fylkesmannen i Troms og statsfinansierte forskningsinstitusjoner som Norsk Polarinstitutt? I tillegg finnes det en rekke mindre avdelinger av satsinstitusjoner med hovedkontor andre steder. Så kommer selvsagt servicenæringene som betjener disse arbeiderne som får lønn fra staten, som f. eks hotell- , transport- og butikkvirksomhet.
Jeg kritiserer ikke dette, men konstaterer at det er situasjonen. ^_^
Forvørig synes jeg at Tromsø er en fantastisk flott by, som jeg gleder meg til å besøke snart igjen.![]()
Kommentaren min var selvsagt overdrevet, men det er mye sannhet i det jeg skriver. Hva hadde Tromsø vært uten Universitetet i Tromsø med 1800 ansatte (og alle knoppskytingene fra forskning på universitetet), Universitetssykehuset med 4500 ansatte, Høgskolen i Tromsø, Troms fylkeskommune, Fylkesmannen i Troms og statsfinansierte forskningsinstitusjoner som Norsk Polarinstitutt? I tillegg finnes det en rekke mindre avdelinger av satsinstitusjoner med hovedkontor andre steder.
Dersom hver region i Norge (Sørlandet, Østlandet, Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge) var selvstendige stater og selv forvaltet inntekter fra det kysten og kontinentalsokkelen har å by på, ville Østlandet komme desidert dårligst ut mhht eksportinntekter. Ikke har de olje/gass og fisket er det også dårlig med.
Man måtte vel øke salget av østlandsvåpen til mer eller mindre fredelige stater for å finansiere det offentlige på Østlandet.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.