Det er snakk om å starte produksjon av fly, det er rimelig komplekst. En mockup er en enkel ting, noe helt annet er et flygende fly av interesse med El-motor, og et enda lenger steg er å få sertifisert det.. Siden det bare er to seter, blir det en mikro? eller kanskje satse på noe som vil funke i LSA-klassen i USA?
Nå fant jeg ingenting om performance, range, vekt etc, så jeg venter lenge før jeg tenker på å bytte ut piper'n min.. "Bra" mikrofly koster langt over 500.000..
Men for all del, positivt at noen prøver seg. Men sertifisert flyproduksjon er laaaangt framme. Har ikke sett noen prototype registrert hos EAA heller. Regner med at prototypen bli registrert der?
Med tanke paa Visualiseringen....Agder er vel et stykke unna oss her i Seattle (Lake Union som er brukt i illustrasjonen)
Det som er lurt er at man får UiA til å finansiere mye av utviklingen.. hvor mye tid det tar har egentlig ikke så mye å si da(?). Men det som er problemet med el-motorer er batterikapasiteten vs vekt, her kan det naturligvis skje mye på 5-6år. Det virker som det er mye nyutvikling, da er det også masse nytt som kan feile. Mange som flyr med èn motor som liker velprøvde saker
Men tror man gjør lurt i å vente på å tenke sertifisering og produksjon før man har fått til en furnuftig experimental. Ønsker prosjektet lykke til, jeg drømmer selv om en amfibie med litt fart en gang..
![]()
![]()
Kult bilde av det flyet der- hvilke fly er det?
Våren 2010 har første bacheloroppgave for Equator Aircraft DA og Flying UiA blitt gjennomført ved Universitetet i Agder (UiA). En promoteringsvideo for Equator Aircrafts P2 flyet og et nettsted for Flying UiA har blitt resultatet.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.