Kan bli først i Norge til å produsere fly

Re: Kan bli først i Norge til å produsere fly

Alt går jo an i "cyberspace". Realiteten er tydeligvis uinteressant der... :p

Hvis noen stiller med et FAKTISK amfibiefly til pris som for en bil, DA kjøper jeg det pronto!

Det er snakk om å starte produksjon av fly, det er rimelig komplekst. En mockup er en enkel ting, noe helt annet er et flygende fly av interesse med El-motor, og et enda lenger steg er å få sertifisert det.. Siden det bare er to seter, blir det en mikro? eller kanskje satse på noe som vil funke i LSA-klassen i USA?

Nå fant jeg ingenting om performance, range, vekt etc, så jeg venter lenge før jeg tenker på å bytte ut piper'n min.. "Bra" mikrofly koster langt over 500.000..

Men for all del, positivt at noen prøver seg. Men sertifisert flyproduksjon er laaaangt framme. Har ikke sett noen prototype registrert hos EAA heller. Regner med at prototypen bli registrert der?

Det er snakk om lansering rundt 2016 foreløpig. Dette er som alle andre vet ikkje gjort på et lite år... Det flytekniske, motor osv er ikkje min greie. Jeg holder meg til markedsføring og visualiseringen. Men jeg vet nok til at med de personene/bedriftene som er med på laget, er det absolutt ingenting i veien for at dette kan bli en hot nyhet på markedet.

At du ikkje finner noe om vekt osv er ganske logisk, det jobbes med as-we-speak. Som sangt.. dette er et langsiktig produkt, ikkje et: vi-kan-gjøre-det-på-6-månder-produkt, da ville en endt opp med et uferdig latterlig beta produkt, noe som er poengløst ;)

Last edited:

Med tanke paa Visualiseringen....Agder er vel et stykke unna oss her i Seattle (Lake Union som er brukt i illustrasjonen)

Med tanke paa Visualiseringen....Agder er vel et stykke unna oss her i Seattle (Lake Union som er brukt i illustrasjonen)

Det er det såklart.. Det bildet er det ikkje jeg som har generert.. Men det er vel forsåvidt likegyldig hvilke location en bruker til slike bilder er det ikkje:)

Det som er lurt er at man får UiA til å finansiere mye av utviklingen.. hvor mye tid det tar har egentlig ikke så mye å si da(?). Men det som er problemet med el-motorer er batterikapasiteten vs vekt, her kan det naturligvis skje mye på 5-6år. Det virker som det er mye nyutvikling, da er det også masse nytt som kan feile. Mange som flyr med èn motor som liker velprøvde saker ;)

Men tror man gjør lurt i å vente på å tenke sertifisering og produksjon før man har fått til en furnuftig experimental. Ønsker prosjektet lykke til, jeg drømmer selv om en amfibie med litt fart en gang..
1559656.jpg
take_off_illustrasjon_large.jpg

Det som er lurt er at man får UiA til å finansiere mye av utviklingen.. hvor mye tid det tar har egentlig ikke så mye å si da(?). Men det som er problemet med el-motorer er batterikapasiteten vs vekt, her kan det naturligvis skje mye på 5-6år. Det virker som det er mye nyutvikling, da er det også masse nytt som kan feile. Mange som flyr med èn motor som liker velprøvde saker ;)

Men tror man gjør lurt i å vente på å tenke sertifisering og produksjon før man har fått til en furnuftig experimental. Ønsker prosjektet lykke til, jeg drømmer selv om en amfibie med litt fart en gang..
1559656.jpg
take_off_illustrasjon_large.jpg

Kult bilde av det flyet der- hvilke fly er det?

Jepp, derfor en ikkje gjør det på 1-2-3 :) Selvsagt, har noen av norges beste testpiloter med oss, og alt blir som du nevner gjort til sin til såklart. Jeg som du, håper det blir noe bra utav dette, noe jeg tror det kan bli etterhvert:) men det er jo enda noen når til da såklart.

Denne tråden hadde jeg faktisk ikke lagt merke til før nå, men jeg vokste faktisk opp med Rajeev. Er det noen som kan få til noe sånt noe, så er det nettopp han! :up:

På Agderposten idag:
Våren 2010 har første bacheloroppgave for Equator Aircraft DA og Flying UiA blitt gjennomført ved Universitetet i Agder (UiA). En promoteringsvideo for Equator Aircrafts P2 flyet og et nettsted for Flying UiA har blitt resultatet.

http://www.agderposten.no/article/20100531/LOKAL8/705319994/1001/ABONNEMENT

Jeg har også sett modellen in real life da jeg kjenner disse guttene som har drevet med dette prosjektet, dette blir strålende om de får dette til! :)
http://www.flyinguia.no/

Jeg kan nå oppdatere litt her og si at det nå drives med testing på RC 1:4 skalamodeller. Så en prototype er ikke så altfor lang tid frem i tid!

Back