Kamp om ny kontrollsentral

1944vintage

ScanFlyer Gold
Siden jeg er Trønder, så føler jeg meg "innhabil" i saken. :D
Avinor-sjefen vil ha ny flytårnsentral til hjembyen Bodø, skriver Dagens Næringsliv. - Værnes er den eneste løsningen, sier Stjørdal-ordfører.

Avinor-sjef Dag Falk-Petersen skal ha tatt til orde for å legge et nytt tårnsenter til sin hjemby Bodø på et styremøte i konsernet. Dette til tross for at fagmiljøet i Avinor flysikring ifølge avisen anbefaler Værnes lufthavn i Stjørdal.

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article10775829.ece
 
Last edited by a moderator:
Som vanlig blir kontroversielle temaer offentligjort på Lørdag/i helg.

Leve offentlighet/demokrati/fri presse. :)

Noen som har link til omtale av Avinors planer om å fjernstyre tårntjenesten på 36 flyplasser før 2050 ?
 
Jeg håper ikke dette er en ny konflikt som medfører aksjoner med store forsinkelser og tap for passasjerer og flyselskaper.
 
Hvilke flyplasser er det man tenker å sentralisere? Er det AFIS plasser, eller gjelder det også flyplasser som har fullverdig ATC tjeneste?
 
Husk at dette gjelder 35 år frem i tid.
Mye kan skje til da.

Tror ikke at dette vil føre til "aksjoner".

Naturlig avgang og begrenset tilførsel av nye i bransjen vil løse dette.

Og de gjenværende kan kanskje få del i innsparelsene med høyere lønn ?
 
Last edited:
Husk at dette gjelder 35 år frem i tid.
Mye kan skje til da.

Et tidsperspektiv på 35 år er vel å dra det langt; i løpet av -17 skal etter planen de fem første plassene være i drift. Værøy med sin heliport, og Røsts kortbaneplass har allerede vært styrt fra Bodø med vellykket resultat. Jeg mellomlandet på Røst onsdag morgen, og kan bekrefte at alt gikk som normalt ;)

Litt mer om fjernstyring og plasser som er aktuelle i Narvikavisen Fremover fra januar i år, se tabell på slutten av artikklen.

http://www.fremover.no/Vil_fjernstyre_36_flyt_rn_i_Norge-5-17-15408.html
 
Takk til ENBO for link.

Tidsperspektivet er nok kortere enn til 2050.
Avinor ønsker nok dette innført så raskt som (politsk) mulig.
 
Ikke for å være veldig pirkete, men det er ikke en kontrollsentral det er snakk om, men en tårnsentral.

En kontrollsentral finnes i Bodø, Røyken og Stavanger og kontrollerer overflyinger (ACC).
En tårnsentral finnes ikke i Norge, ref. diskusjonen, og ska kontrollere innflyging (APP/TWR).
 
Et tidsperspektiv på 35 år er vel å dra det langt; i løpet av -17 skal etter planen de fem første plassene være i drift. Værøy med sin heliport, og Røsts kortbaneplass har allerede vært styrt fra Bodø med vellykket resultat. Jeg mellomlandet på Røst onsdag morgen, og kan bekrefte at alt gikk som normalt ;)

Litt mer om fjernstyring og plasser som er aktuelle i Narvikavisen Fremover fra januar i år, se tabell på slutten av artikklen.

http://www.fremover.no/Vil_fjernstyre_36_flyt_rn_i_Norge-5-17-15408.html

Værøy og Røst opereres nå på vanlig/manuell måte. Remote Tower -testen er over for denne gang. Nå venter vi på styrebehandlingen, et evt. vedtak om implementering osv.

Beste hilsen Espen
 
Da ble det Bodø og ikke Værnes som får det nye tårnsenteret:

Avinor melder i dag i en pressemelding at Bodø får det nye flytårnsenteret.

- Satsningen vil gi en sikker og enda mer effektiv drift på lufthavnene. Det legger igjen til rette for at flyselskapene kan opprettholde det gode rutetilbudet de har på våre mange lufthavner i Norge, sier administrerende direktør Anders Kirsebom i Avinor Flysikring i en pressemelding.

Værnes har tapt kampen om nytt flytårnsenter
 
Da ble det Bodø og ikke Værnes som får det nye tårnsenteret:

Avinor melder i dag i en pressemelding at Bodø får det nye flytårnsenteret.

- Satsningen vil gi en sikker og enda mer effektiv drift på lufthavnene. Det legger igjen til rette for at flyselskapene kan opprettholde det gode rutetilbudet de har på våre mange lufthavner i Norge, sier administrerende direktør Anders Kirsebom i Avinor Flysikring i en pressemelding.

Værnes har tapt kampen om nytt flytårnsenter

Der ser man, Bodø vil bare kunne ta å drive 15 lufthavner i Nord-Norge. Så da spørs det om Bodø ikke kunne stille opp med så godt miljø og god rekruttering likevel da...
 
Der ser man, Bodø vil bare kunne ta å drive 15 lufthavner i Nord-Norge. Så da spørs det om Bodø ikke kunne stille opp med så godt miljø og god rekruttering likevel da...

Dette er vel første steg mot større drift; i artikkelen du henviser til, står det bl a:
I første omgang skal tårnsenteret håndtere 15 lufthavner. Etterhvert vil Avinor vurdere å utvide satsingen.
Og for ordens skyld, de femten første ligger ikke bare i Nord-Norge...

Hvorfor skulle Bodø ha mindre forutsetninger/kompetanse til å drive dette enn andre steder?
 
Hvorfor skulle Bodø ha mindre forutsetninger/kompetanse til å drive dette enn andre steder?

Det er bare å se på den manglende rekrutteringen det er til Bodø Kontrollsentral - de har enorme problemer med å rekruttere flygeledere - samt at mange av de som er der i dag søker seg bort. Sammenlignet med enheter på Østlandet eller Værnes, som har langt flere søkere enn det er ledige stillinger, så blir det da totalt skivebom å legge dette senteret til Bodø. Men...

Det er mulig dette stiller seg helt annerledes for AFIS-personell og at Bodø er deres favoritt. Det er i så henseende vel så viktig hvor AFIS-ene ønsker seg da det er naturlig at de første tårnene som rulles ut i dette prosjektet er AFIS-enheter. Jeg antar denne yrkesgruppen har gjennomført spørreundersøkelserom om nettopp dette og at det er blitt veid tungt i beslutningsgrunnlaget. Noe annet ville være en katastrofe da det trengs folk til å bemanne en slik tårnsentral og at dette personellet "må hentes ut" fra de stedene de bor i dag. Ergo må de være interessert i å flytte til Bodø.

Jeg tror uansett at det på lengre sikt er valgt den løsningen her som er den dårligste for de fleste utenom Bodø som får mange nye arbeidsplasser og sjefen i Avinor som på død og liv ville ha Bodø. Med unntak av noen enheter i Nordland er Bodø den av disse plassene som har dårligst pendlermulighet til andre steder i landet, det er den minste plassen, den er det minst attraktive å flytte til...
 
Avinor og SF gjør det ikke mindre misstenkelig ...
Samferdselsdepartementet avslår kravet fra stjørdalsordfører Ivar Vigdenes om å få innsyn i Avinors styredokumenter.

I vår vedtok Avinor-styret å legge fjernstyringssentralen for 15 flyplasser i Nord-Norge til Bodø. Værnes i Stjørdal tapte kampen.

Fikk nei
Etter styrevedtaket krevde stjørdalsordfører Ivar Vigdenes å få innsyn i bakgrunnsdokumentene som ble lagt på bordet til styret for Avinor. Avinor avslo kravet om innsyn.

Dermed klaget Stjørdal kommune avslaget inn for samferdselsdepartementet. Nå foreligger svaret.

Og avslaget er like kategorisk: Det handler om interne dokumenter som er brukt til saksforberedelse i Avinor. Samferdselsdepartementet mener loven gir adgang til å unnta slike dokumenter fra offentligheten.

Samferdselsdepartementet skriver at de har vurdert om saksdokumentene likevel kan offentliggjøres etter lovens prinsipp om at det skal praktiseres «meroffentlighet».

Kan ikke anke
Depertementer avslår likevel fordi de mener saksforberedelsen i Avinor inneholder vurderinger av ulike slag «som det vil være av forretningsmessig betydning å unnta offentlighet».

Departementet skriver at avslaget er endelig. Det betyr at stjørdalsordføreren ikke kan anke avslaget videre.
http://www.bladet.no/nyheter/trondh...ter-vigdenes-innsyn-i-tarn-saken/s/5-49-38869
 
Stjørdalsordføreren kan, selvfølgelig, ta innsynssaken til retten. Der kommer han, etter alle solemerket, å tape. Det er ikke spesielt mistenkelig å nekte innsyn i slike forberedende saksdokumenter.
 
Back
Top