• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

kamerahjelp

flyKSU

ScanFlyer Gold
Har tenkt å invistere i et speilreflekskamere.
Valget står mellom Cannon EOS 350D og Nikon D40. Hvilket er best?
Er det noe ekstrautstyr man MÅ ha? Hvilke minnekort bør man bruke osv.

Noen som vet ? :)

Originally posted by fly1980

Har tenkt å invistere i et speilreflekskamere.
Valget står mellom Cannon EOS 350D og Nikon D40. Hvilket er best?
Er det noe ekstrautstyr man MÅ ha? Hvilke minnekort bør man bruke osv.

Noen som vet ? :)

Jeg har investert i en Nikon D 200 et profesjonelt kamera - alt for vanskelig or en amatør. Er du ikke en proff bruker av slike digitale kameraer med 100vis av menyer og ikike har peiling på dette, kjøp noe enkelt - det er mitt råd.

Du trenger ikke 10 MB pix bilder -kanskje 5 mb pix bilder osv og som er enkelt å bruke.

Min erfaring - kjøp noe du kan bruke fra 1.dag - eller lær av andre som kan det.

Jan

Kan anbefale Nikon, men dropp D40 og forsøk heller å få tak i D50. Årsaken er at D40 ikke har fokusmotor i huset, og en god del linser må du da fokusere manuelt med - ganske upraktisk.
Ellers hadde Komplett en veldig bra tilbud på nå utgåtte D70 ganske nylig, kan være verdt å tenke på.

Hvem som anbefaler Nikon og Canon kommer helt an på hva den du spør har brukt selv. Kjøp hvilken som helst av de om det er de to (C & N) som er valgene. Ytelsene og den slags får du sammenlikne på leverandørenes fakta-sider som de respektive kameraene.

Sjekk også typiske fotonettsteder som www.dpreview.com og andre.

Fornøyd blir du uansett om du velger C eller N.

EDIT: Ekstrautstyr og minnekort spurte du også om ja... Bæreveske er jo meget kjekt! Stativ kan også være en god ide. Ekstra optikk burde du også ha om du tenkte å ta bilder av fly og ikke har Avinor-kort :D Her er det en skog og der bør du snakke med noen som bruker det samme merket som deg: Canon folk er best på å snakke om Canons optikk slik Nikon frelste er best på å snakke om Nikons optikk. Jeg, f.eks., aner jo ikke hva VR innebærer på Nikons optikk. Minnekort - der kan du jo egentlig bestemme deg helt selv. Jeg bruker Sandisk CF kort, og her har du forskjell i hastighet i tillegg til, selvfølgelig, lagringsplassen. Personlig har jeg 2x 2GB og noe som henger igjen fra tider da Megapixlene ikke var så mange: 2x 512MB og 1x 256MB. Museumsgjenstander :D

Og hvis du skulle finne ut at D40 er kameraet du vil ha, så vent en måneds tid, D40X blir sluppet om noen uker, et par forbedringer er gjort, og den har i tillegg blitt oppgradert til 10MP.. Og hva objektiver angår, det er riktig at den ikke har støtte for af på veldig mange objektiver, kun for objektiver merkert af-s og af-i, men det er egentlig ikke nor peoblem da nikkor har endel veldig bra objektiver av dette slaget.. kjøper du den nye 70-300 if-ed med VR og 18-200 if ed VR så skulle du ha dekket det meste..

Smak og behag alt sammen, D50 og D70 er også to meget gode valg..

Og helt til slutt...., som mesterfotografen Morten Krogvoll så treffende sa det; -"Det hjelper ikke hvor dyrt utstyr man har hvis ikke operatøren vet hva han driver med! Start i det små..." .
(Dette er IKKE en kommentar myntet på 'fly1980'...., men noe ENHVER som står overfor en dyr kamerainvestering bør ha i tankene. Forvent ikke at utstyret skal berge deg).

Takk for hjelpen :D

Jeg tror egentlig at valget faller på Nikon. Så i en eller annen tast dagbla hadde gjort, hvor begge de aktuelle kameraene var med at Nikon hadde bedre fargegjengiving.

Helt enig med LN-SSL at det ikke er kameraet som bestemmer om bildene skal bli gode, men pr. nu har jeg kun et digitalkamera med 6 mpx og 3 x optisk zoom, som ligger på rundt 800,-. "Litt" dårlig til å ta bilder med på avstand :rolleyes:

Originally posted by Trety

Kan anbefale Nikon, men dropp D40 og forsøk heller å få tak i D50. Årsaken er at D40 ikke har fokusmotor i huset, og en god del linser må du da fokusere manuelt med - ganske upraktisk.

Er det fokusmotor i huset på Cannon 350D?

6 mpx og 3 x optisk zoom, som ligger på rundt 800,-. "Litt" dårlig til å ta bilder med på avstand

Jepp. Enig der du!!^_^
Ser fram til mange gode bilder i fremtiden da, både fra KB og andre steder.....

Ja, det er det. (nå kan det være jeg driter på draget, selv om jeg har samme kamera) ;)

Men uansett, 350D er er helt kjempekamera å begynne med, om du er litt amatør som meg. ;)

En annen ting jeg kan tenke meg å slenge inn her i "debatten". Etter min mening er kameraene blitt såpass gode og avanserte og 5 mp-barrieren er brutt for lenge siden, og da blir kavliteten på bildene såpass bra at det som er viktigst er brukervennlighet/meny og ikke minst den optiske kavliteten på kameraet. :)

EOS350D er mer i klasse med D70 enn D40. Hvis du vil gjøre noe mer enn å knipse på lykke og fromme trenger du et kamera som kan gjøre litt - D50 er sikkert OK, men hvis du vil satse litt, gå til en D70 eller D70s med en gang. D70 kan du nok få billig nå, men være klar over at autofargebalansen suger - jeg har D70 selv, og kommer nok til å gå for et D80 eller D200 når lommeboka tillater.

(Det samme gjelder selvsagt om du velger å kjøpe et Kanonkamera, men de kan jeg ikke så mye om, siden jeg har Nikon selv).

Seilfly: VR er det samme som IS hos Canon :D

Isbamse: EOS 350D var hovedkonkurrenten til D50 da den kom, D70'n ligger noe over begge. D50 er forøvrig en "lettutgave" av D70 hvor endel av de småfancy funksjonene er borte, derav de gode grunnegenskapene! ;)

D40 er faktisk delvis nedgradert sammenliknet med D50, og der D50 fremstår som et meget attraktivt kjøp blir D40 litt mer middelhavsfarer i denne sammenhengen. Kameraet yter nok sikkert godt nok det, men det hele blir litt tynt sammenliknet med D50 i mine øyne.

Isbamse: EOS 350D var hovedkonkurrenten til D50 da den kom, D70'n ligger noe over begge. D50 er forøvrig en "lettutgave" av D70 hvor endel av de småfancy funksjonene er borte, derav de gode grunnegenskapene! ;.

OK, da lærte jeg litt nå også.

Originally posted by Isbamse

Isbamse: EOS 350D var hovedkonkurrenten til D50 da den kom, D70'n ligger noe over begge. D50 er forøvrig en "lettutgave" av D70 hvor endel av de småfancy funksjonene er borte, derav de gode grunnegenskapene! ;.

og bare for å ha nevnt det så kom EOS 350D før D50 da :)

Originally posted by sirpjalle

Ja, det er det. (nå kan det være jeg driter på draget, selv om jeg har samme kamera) ;)

Ingen EOS-kameraer har motor i huset, fordi motoren sitter i objektivet i alle EOS- og EOS-tilpassede objektiver.

Hos Nikon derimot er motor i kamerahuset en stor fordel, fordi man da kan bruke mange eldre objektiver som kom før Nikon begynte med motor i objektivet. Jeg har fx en Tokina 300mm f4, riktignok noe tregere fokus enn en ny fra Nikon, men sylskarp, solid som en tanks og den kostet en fjerdedel brukt.

Originally posted by LCH78

EOS350D ble vel lansert en måned eller to før D50..... :question: :lightbulb :p

Originally posted by Jack

Originally posted by LCH78

EOS350D ble vel lansert en måned eller to før D50..... :question: :lightbulb :p

noe sånt ja :) 350D ble lansert i Februar og D50 i April :)

Back