• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kamera utstyr og sikkerhetskontroll

jameson82

Flysitter
Igår på FRA kom jeg opp i en snodig situasjon.
I sikkerhetskontrollen før gjennomlysningsmaskina så
spurte en vakt meg om jeg hadde laptop i veska, Nei bare kamera og tilbehør svarte jeg., Gjennom gikk veska og den ble plukka til side. En vakt ba meg ta ut alt og forklare hva det var. Kameraet var greit men da jeg kom til ett ekstra objektiv (18-105mm) så rynka han på nesa og sa den måtte de sjekke videre. Jeg og objektivet ble tatt med inn på ett rom hvor vekteren tok en papir lapp å strøk over objektivet å putta lappen inn i noe som lignet en kopimaskin. Selvsagt inget utslag siden det var en helt orginal Nikon sak, men spurte han hva de testa den etter. Explosives var svaret jeg fikk. Noen som har opplevd noe lignende?

Last edited:
Skjedde med meg på gardermoen for et par mnd. siden. Da hadde jeg et elektronisk og mekatronisk låsesystem med kraftige metalldingser og nøkler som blinker og hele pakka.
Hadde nok selv sveipa min bagasje hvis jeg hadde vært i security og noen kom med det samme som meg :P

Ikke uvanlig, nei. Gjøres en del stikkprøver, og hensikten er, som du fikk til svar, å sjekke for eksplosiver. Hvis det f.eks. var eksplosiver ine i linsen, ville det trolig vært etterladenskaper på utsiden.

Bønder og konstruksjonsarbeidere som jobber med sprengstoff i jobben, synes slike kontroller er festlige ... :p

Hender titt og stadig at jeg må opp med kamerautstyret i sekken når jeg er ute og reiser. Virker som de ikke liker 70-200mm'ern... :)

Last edited:
De liker ikke store linser. Jeg pleidde i en periode å reise rundt med min 200mm/f2, og den ble kontinuerlige sjekket i FRA og ZRH. I ZRH var det ofte at de holdt den opp mot lyset for å se om man kunne se igjennom, i FRA var det stort sett sånn gnikke-test for å se om den var full av eksplosiver.

En sekk med laptop, mye iDings og masse kabler hjalp heller aldri.

-A

Det damme skjedde med meg i sikkerhetskontrollen i Berling og hver gang vi gikk inn på spotterPlattformen så gjennom en og samme person hver gang - ekstra titt på alle objektiver og det tok tid hver gang.

Trodde det var nark de var ute etter, men som dere sier sprengstoff - så er det vel det :stir

Jan

På flyplassen i Mumbai (BOM), måtte jeg ta et bilde med D80en min og 18-200 objektivet.
Så måtte jeg vise fram bildet mitt, da var alt greit.

I Montreal, var det en annen type test. Der ville de ha boardingkortet mitt, det ble lagt ned på en "bord" på en maskin og så kom det ut et lite "forstørrelsesglass" og kikke på boardingpasset og så kunne jeg gå videre med boardingpasset i hånden.. Jeg ble så paff at jeg ikke fikk meg til å spørre hva slags test det var, men jeg tro jeg ble plukka ut helt random.

Har blitt stoppa et par ganger og bedt om å ta ut utstyret fra sekken, men som oftest er det ikke noe problem, selv når jeg har 100-400 objektivet i sekken.

Back