• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kæmpeordrer til Boeing

Re: Kæmpeordrer til Boeing

drømmer om at SAS bestiller 787 for å erstatte A340/A330 fra 2010!!! Kom igjen, Jørgen!!!!:devot:
 
Re: Kæmpeordrer til Boeing

Air Canada orders 14 firm 787s, 18 777s
(25Apr05, 12:21 GMT, 259 words)


Star Alliance carrier Air Canada is to place firm orders for 14 Boeing 787s and 18 Boeing 777s, together with options on a further 64 aircraft as part of fleet renewal plans.

Air Canada parent ACE Aviation Holdings says its fleet-renewal plans call for firm orders on 14 Boeing 787s. It will also take options and purchase rights on 46 more of the type. The first of its 787s on firm order will be delivered in 2010.

The airline is also ordering 18 Boeing 777s and taking purchase rights on 18 more. It is still to determine the precise mix of 777 types but says the order will be a mix from the family’s newest models – the 777-300ER, 777-200LR and the newly-announced 777 freighter.

Air Canada, however, does say deliveries will begin with a trio of 777-300ERs in 2006. These will be deployed on its Vancouver-Tokyo service.

Chairman, president and CEO of ACE Aviation Robert Milton says: "The agreement with Boeing is very attractive financially as the operating cost of the 777 and 787 will be significantly less than our current aircraft they will replace, the acquisition costs will be spread over several years, and the asset values of the aircraft we will replace and sell are significant.

“As we are planning to dispose of more than 60 widebodies over the next decade, the net cash outlay for acquisition of these new aircraft is expected to be greatly reduced.”

The order is subject to several conditions including final documentation and the companies expect to finalise the agreement by mid-year.


Source: Air Transport Intelligence news
 
Re: Kæmpeordrer til Boeing

Flott for Boeing dette. De har vel dumpet prisene sine KRAFTIG for at AC skulle velge de !

Originally posted by CK
drømmer om at SAS bestiller 787 for å erstatte A340/A330 fra 2010!!! Kom igjen, Jørgen!!!!:devot:

NEI NEI NEI CK..... Jeg håper SAS beholder de Airbus maskinene de har og bestiller A340-600 i tillegg etc ;)...
 
Re: Kæmpeordrer til Boeing

Noen som har oversikten over det totale antallet 787 som er bestilt til nå? Så på boeing.com, men fant ikke noe der.
 
Re: Kæmpeordrer til Boeing

Meget spennende dette her, og det må vel være et slag i ansiktet for airbus?
Det at AC går for Boeing 777 når de har en stor flåte av airbus, både 343 og 345 er vel litt uventet?

Tror forresten at airbus har solgt sin siste 340-300. Det blir vel etterhvert svært mange second hand av disse?
Spørs om ikke A350 kom noe sent inn i forhold til 787

Tror at Boeing "vinner" over Airbus mye fordi de har et bredere produktspekter, altså de kommer til å selge bra med 777NG fordi de også selger 787.
 
Re: Kæmpeordrer til Boeing

Originally posted by Marius_S
Noen som har oversikten over det totale antallet 787 som er bestilt til nå? Så på boeing.com, men fant ikke noe der.
gå på www.justplanes.com de har komplett oppdatert liste
 
Re: Kæmpeordrer til Boeing

Originally posted by Marius_S
Noen som har oversikten over det totale antallet 787 som er bestilt til nå? Så på boeing.com, men fant ikke noe der.
gå på www.justplanes.com de har komplett oppdatert liste
 
Re: Kæmpeordrer til Boeing

Denne ordren kommer fordi de skal kvitte seg med sine B767, og det er vel det SAS er ute etter å leie eller eie igjen?

Det er godt å se at AC blir kvitt sine B767, de er ikke så estetisk pene lengre. :)
 
Re: Kæmpeordrer til Boeing

Originally posted by LN-OSS
Flott for Boeing dette. De har vel dumpet prisene sine KRAFTIG for at AC skulle velge de !

Nå er det slik at 787 har en lavere listepris enn 350, i tillegg til at 787 har bare en marginalt høyere CASM enn 350, selv om det er et mindre fly. 777 er vesentlig dyrere enn 340, men leverer også mer. Dessuten har jo Airbus et rykte på seg for å ikke leve opp til specs'n de reklamerer med på forhånd, mens Boeing overgår sine specs. Det er ikke innkjøpsprisen som teller, men hvor mye inntekter et fly kan skape, sett i forhold til innkjøps og driftskostnader. 777 blir sett på som pengemaskiner! Det kan faktisk være at Boeing har et såpass bra produkt at de ikke trenger å dumpe prisene. Gode rabatter er nok ute og går, å kapre store Airbuskunder ligger det mye prestisje i :p

350 kan like godt begraves med en gang, så kan Airbus starte på en ny 320-serie. Med 777 og 787 har Boeing et sikkert vinnerlag på widebody, men trenger et nytt design på sin minste serie. 737 er effektiv, men kan definitivt forbedres på en del områder. Felles cockpit med 787, 40cm bredere flykropp og et fly på størrelse med 321 hadde gjort seg bra. Kanskje Airbus bør være litt føre var, og ta godt vare på den markedsandelen de har innen narrowbody?

Se forøvrig denne linken
http://www.boeing.com/news/releases/2005/q2/nr_050425h.html
 
Re: Kæmpeordrer til Boeing

Dag ja stemmer det :).......


787-8 $120.0m
787-9 $130.0m

A350-800 $150.0m
A350-900 $155.0m

Så kanskje Airbus burde la A350 være, og bruke penger på noe annet :)
 
Re: Kæmpeordrer til Boeing

Kjempespennende fra AC!!! At de også valgte 777 var en overraskelse - den blir nok også tøff i AC`s nye design!:spin:
 
Re: Kæmpeordrer til Boeing

Hvis Air Canada med tid og stunder skal fase ut A330-300 og A340-300, så har SAS en billig løsning på økning av longhaul flåten. På tide å legge inn bud Jørgen :thumbup
 
Re: Kæmpeordrer til Boeing

787 med røde SAS-motorer...blir nesten like tøfft som utgaven med de gule motorene...
 
Re: Kæmpeordrer til Boeing

Det er ikke en så far-fetched tanke at SK skulle kjøpe 787. Det er neppe mulig å få kjøpe 787 for levering før 2010, og da har allerede SAS' eldste A340 rukket å bli ti år - omtrent samme alder som da de første 767'ene forlot flåten - erstattet av A340. 787 er bedre størrelsesmessig for SAS enn A340/A330, og har en rekkevidde som gjør f.eks. CPH-HKG og CPH-SIN non-stop mulig, pluss selvsagt CPH-SFO (om den skulle bli aktuell igjen....)
 
Re: Kæmpeordrer til Boeing

.. og Boeing har lovet aa ta Airbuss'ene hvis AC ikke skulle lykkes med aa bli kvitt dem paa egen haand!

Milton said Air Canada will cancel a pending order with Airbus for its A340-600, which competes against the 777-300ER. Air Canada also operates the A340-500, currently the world's longest-range jet. It will be replaced by the 777-200LR on long non-stop routes, Milton said. If Air Canada cannot find buyers for its A340s and A330s, then Boeing agreed to take them, Milton said. He said he expected that Air Canada would have phased out its A340s and A330s sometime after 2010, once it starts taking delivery of the 787s.

http://seattlepi.nwsource.com/business/221614_boeingcanada26.html
 
Back
Top