KABINSTREIK AVVERGET I SVERGIE - Avtale inngått

Re: KABINSTREIK AVVERGET I SVERGIE - Avtale inngått

Det var en gladmelding :D
 
Re: KABINSTREIK AVVERGET I SVERGIE - Avtale inngått

Trevligt att även DY såg det förståndiga i avtalet.
 
Re: KABINSTREIK AVVERGET I SVERGIE - Avtale inngått

Flaut for Norwegian at de har holdt på helt siden 30. september for å få til en avtale.
 
Re: KABINSTREIK AVVERGET I SVERGIE - Avtale inngått

Trevligt att även DY såg det förståndiga i avtalet.

Iflg DY jobber en CC i DY Sverige i snitt 31t pr uke før denne avtalen, så dette handler
vel mer om prinsipper for begge parter enn at DY tyner grensene.

– Hos Norwegian arbeider en flyvertinne i snitt 31 timer i uken. Går vi med på Unionens krav, kommer flyvertinnene våre til å jobbe enda mindre, sier Larsson til Aftonbladet.se

http://www.dinside.no/891181/mulig-streik-i-norwegian

W
 
Re: KABINSTREIK AVVERGET I SVERGIE - Avtale inngått

Er det virkelig nødvendig å rope?

(ref. overskriften på tråden.)
 
Re: KABINSTREIK AVVERGET I SVERGIE - Avtale inngått

1) Når det står at en CC jobber 31 timer, er det block hours eller total arbeidstid?

2) Som det står i artikkelen er det blant annet forhandlet om at CC ikke skal måtte jobe 60 timer pr 7-dagersperiode. Fagforeningens mål er vel ikke at CC skal jobbe så lite som mulig, men at arbeidstiden ikke skal være uholdbar.
 
Re: KABINSTREIK AVVERGET I SVERGIE - Avtale inngått

Selv det konsensusvillige arbeidslivspartene i Norge holder nesten hvert år å på med megling på overtid. Det er helt normalt at partene har forskjellig syn og føler hverandre på tennene. Det er bare slik det skal være - måle krefter. Uten denne lille spenningen hadde en risikert at den ene parten blir for fornøyd i forhold til den andre. Spørsmålet er om det hos andre har blitt for mye en slagside?

JELSC gidder jeg ikke kommentere.
 
Re: KABINSTREIK AVVERGET I SVERGIE - Avtale inngått

Iflg DY jobber en CC i DY Sverige i snitt 31t pr uke før denne avtalen, så dette handler
vel mer om prinsipper for begge parter enn at DY tyner grensene.

Allt beroende på hur man räknar.

Detta handlar om att Unionen inte vill att deras medlemmar skall arbeta upp mot 60 timmar per löpande sju dygn som Subpart Q tillåter.

Jag har inte mött en CM på Norwegian ARN som jobbar så lite som 31 timmar per sju dygn.
Det är snarare 45 timmar och uppåt.
 
Re: KABINSTREIK AVVERGET I SVERGIE - Avtale inngått

Trevligt att även DY såg det förståndiga i avtalet.

Vel, igrunnen kan de vel takke sine Norske kollegaer.
Uten siste tids rabalder tviler jeg på at denne avtalen hadde kommet så "lett"
 
Re: KABINSTREIK AVVERGET I SVERGIE - Avtale inngått

Unionen ska framförallt tacka Transportfacket i Sverige. Transport strejkvarsel satte ett fruktansvärt tryck på DY...ingen tankning och last/lossning av DY flyg i Sverige.
Hade Transport sympatistrejk trätt i kraft hade det direkt fullständigt lamslagit DY, kostat dem många miljoner NOK per dag och bolaget hade tvingats ställa in betydligt fler flighter per dag i Sverige än DY nu gör i Norge per vecka. Inom bara några dagar hade DY haft 10 000-tals resenärer som drabbats hårt av strejken.
Skönt att Kjos och Unionen förhandlade fram ett nytt avtal för svensk kabinpersonal så vi slapp en förödande strejk.
 
Last edited:
Back
Top