Kabinpersonalet sier nei til spareplan

MartinL

ScanFlyer Dusty
Det ser ikke ut som om dette skal bli så enkelt.
Er det kun CAU som ikke godttar spareplanen?

Udsendte i aftes meddelelse om, at forhandlingerne er brudt sammen og, at det er ekstra vigtigt, at alle møder op til generalforsamling om emnet i morgen. - Her til morgen mødes parterne dog igen.


SAS ledelsen havde oprindeligt sat deadline for spareplanen, der skal hente en mia. svenske kroner i resten af året, til den forløbne weekend. Men i aftes meldte kabineforeningen i Danmark - som anses for at være vanskeligste hurdle - ud, "at man søndag aften må konstatere, at der stadig ikke forligger et resultat af forhandlingerne."

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=21169

Boarding.no melder nå også det samme

Danske SAS-ansatte sier nei til spareplan
De danske kabinansatte i SAS sier nei til ledelsens spareplan. Forhandlingene har brutt sammen og morgen - tirsdag 7. juli, er det ekstraordinær generalforsamling i fagforeningen CAU.


CAU - fagforeningen til de danske kabinansatte i SAS sier nei til ledelsens spareplan. Det melder foreningen på sine egne nettsider.

Den nye spareplanen omfatter samlede kutt på rundt én milliard svenske kroner - hvorav godt 200 millioner i den danske delen av virksomheten.

SAS-ledelsens opprinnelige frist gikk ut i weekenden. Søndag kveld ble det klart at det var brudd i forhandlingene med CAU, melder TakeOff.dk.

Mandag morgen klokken åtte møttes SAS -ledelsen og fagforeningene på nytt. Og tirsdag er det ekstraordinær generalforsamling i CAU .


http://www.boarding.no/art.asp?id=37196
 
Last edited:
Det er vel ingen overraskelse at CAU sier nei til en avtale. Det er jo i så fall langt fra første gang. Med den hardnakkede innstillingen den fagforeningen har så mister de jo all sympati ute hos folk flest.

BF:cool2
 
Men har de sagt nei? Det står bare at forhandlingene brøyt sammen i går og at de forhandler igjen i dag: "Mandag morgen klokken åtte møttes SAS -ledelsen og fagforeningene på nytt. Og tirsdag er det ekstraordinær generalforsamling i CAU ."
 
Artikkelen sier egentlig ikke noe om hva de norske og svenske ansatte mener om dette. De er nok ikke helt enige de heller.
Jeg fikk tak i en liten "avis" for en stund siden som bla CAU( men også de andre fagforeningene i Danmark ) hadde laget. Mye av argumentasjonen der gikk på at det nå er ledelsen i SAS som må ta flere av konsekvensene av sin feilslåtte politikk og alvorlige gale beslutninger gjennom flere år. De viser bla. til at mens SAS gikk på kjempeunderskudd så fikk sjefene store bonuser utbetalt, direkete lovbrudd av SAS ansatte (ref Maersk-saken og en sak i USA) som har gitt SAS bøter i hundre-million klassen, en ledelse som konsekvent nekter å samtale med de ansatte på "kultivert" vis osv osv osv.
Det er med andre mye "gammelt og ondt" blod som alltid kommer til overflaten når det er krise, og CAU har alltid vært en av de beste i klassen til å kaste mere bensin på bålet.
 
Artikkelen sier egentlig ikke noe om hva de norske og svenske ansatte mener om dette. De er nok ikke helt enige de heller.


Norsk Kabinforening har ihvertfall klart å bli enige med SAS

http://www.hegnar.no/personlig_okonomi/article382625.ece

Den største kabinforeningen i SAS Norge er enig med ledelsen om lønnskutt på 6 prosent. Venter på svar fra hovedkontoret i Stockholm.


......og etter hva jeg hørte i helgen har ex-BU pilotene gått med på vesentlige kutt
 
Nu er det vel lige så meget SAS, der siger nej til CAU's forslag, som CAU der siger nej til SAS' forslag.

Man er faktisk blevet enige om at gå 6 pct. ned i løn fra august og 6 mdr. frem.

CAU havde foreslået endnu større besparelser mod bl.a. at få garanti for at det kun var danske ansatte, der kunne arbejde fra CPH-basen. Denne yderligere besparelse sagde SAS nej til på disse vilkår.

Så selvom jeg langfra altid er enig med CAU og deres måde at håndtere tingene på, så tror jeg faktisk man i dette tilfælde skal passe lidt på med at skyde på CAU igen.

Det er selvfølgelig lidt svært at gennemskue når "seriøse" medier som Takeoff og Boarding begge skriver at det var de ansatte der siger nej til aftale.

Faktum er at både SAS og CAU har sagt nej til det modparten har foreslået, men CAU er alligevel gået med til SAS diktat om lønnedgang på 6 pct. - dog kun i et halv år, da man så igen skal tage hul på ny overenskomstperiode. CAU havde faktisk tilbudt at tage hul på denne overenskomst allerede nu, så man kunne få en langsigtet aftale, men det har SAS ikke ønsket.

Så pas lige på med altid at skyde på kabinepersonalet i Danmark - de har i forvejen gået med til store besparelser, lang mere fleksibilitet, færre fridage, længere arbejdstid m.v. m.v. Og nu er de faktisk også gået med til 6 pct. yderligere lønnedgang - akkurat som alle de andre grupper. SAS ville så have endnu mere - hvilket kabinepersonalet også gerne ville, men så skulle der modydelser på bordet - det har SAS så til gengæld ikke ønsket. Her synes jeg faktisk "bolden" ligger lige så meget hos SAS som hos CAU.

CAU har dog (med rette) et kedeligt ry mange steder fra tidligere forhandlinger/strejker men så hjælper det jo heller ikke at sagen bliver fremlagt meget ensidigt i Takeoff og Boarding.
 
CAU havde foreslået endnu større besparelser mod bl.a. at få garanti for at det kun var danske ansatte, der kunne arbejde fra CPH-basen. Denne yderligere besparelse sagde SAS nej til på disse vilkår.
Dette er et forslag som SAS aldri kunne gått med på. Det ville være å fordelsbehandle de danske ansatte, man ville sette ansinitetsprinsippet tilside. osv. Det ville vel trolig også vært i strid med EU reglene om fri flyt av arbeidskraft, hvis ikke det finnes et untak for tariffavtaler.
 
Nu er det vel lige så meget SAS, der siger nej til CAU's forslag, som CAU der siger nej til SAS' forslag.

Man er faktisk blevet enige om at gå 6 pct. ned i løn fra august og 6 mdr. frem.

CAU havde foreslået endnu større besparelser mod bl.a. at få garanti for at det kun var danske ansatte, der kunne arbejde fra CPH-basen. Denne yderligere besparelse sagde SAS nej til på disse vilkår.

Så selvom jeg langfra altid er enig med CAU og deres måde at håndtere tingene på, så tror jeg faktisk man i dette tilfælde skal passe lidt på med at skyde på CAU igen.

Det er selvfølgelig lidt svært at gennemskue når "seriøse" medier som Takeoff og Boarding begge skriver at det var de ansatte der siger nej til aftale.

Faktum er at både SAS og CAU har sagt nej til det modparten har foreslået, men CAU er alligevel gået med til SAS diktat om lønnedgang på 6 pct. - dog kun i et halv år, da man så igen skal tage hul på ny overenskomstperiode. CAU havde faktisk tilbudt at tage hul på denne overenskomst allerede nu, så man kunne få en langsigtet aftale, men det har SAS ikke ønsket.

Så pas lige på med altid at skyde på kabinepersonalet i Danmark - de har i forvejen gået med til store besparelser, lang mere fleksibilitet, færre fridage, længere arbejdstid m.v. m.v. Og nu er de faktisk også gået med til 6 pct. yderligere lønnedgang - akkurat som alle de andre grupper. SAS ville så have endnu mere - hvilket kabinepersonalet også gerne ville, men så skulle der modydelser på bordet - det har SAS så til gengæld ikke ønsket. Her synes jeg faktisk "bolden" ligger lige så meget hos SAS som hos CAU.

CAU har dog (med rette) et kedeligt ry mange steder fra tidligere forhandlinger/strejker men så hjælper det jo heller ikke at sagen bliver fremlagt meget ensidigt i Takeoff og Boarding.

ja for de 100 norske som jobber en skjelden gang utifra CPH utgjør nok rosinen i pølsa for SAS.

Jeg tenker nok de er mer interessert i å se på at danskene aldri har godtatt å gå ned i lønn og at de har flere fridager enn norske og svenske CA`er.
 
Ikke noe problem å godta at kun CPH-baserte skal jobbe ut fra CPH. Men da må også hub-politikken i SAS styres av hva som er forretningsmessig, og ikke av danske særinteresser for å opprettholde arbeidsplasser på Kastrup. Mao intercont til Østen fra ARN og til USA fra OSL.
 
Ikke noe problem å godta at kun CPH-baserte skal jobbe ut fra CPH. Men da må også hub-politikken i SAS styres av hva som er forretningsmessig, og ikke av danske særinteresser for å opprettholde arbeidsplasser på Kastrup. Mao intercont til Østen fra ARN og til USA fra OSL.

Det var dagens PAFB, men husk å skaff deg hemmelig nummer og ukjent adresse:D
 
Ingen tvil om at vi norske SAS ansatte er klare til å gå med på ganske tøffe vilkår for å berge selskapet og våre egne arbeidsplasser, men det er jo ikke enkelt når det er 39 fagforeninger å forhandle med i de tre nordiske landene.
 
CAU skal stemme over forslaget som har blitt forelagt dem ifølge dn.no

En ting jeg har lurt på er om SAS har noe aksjespareprogram for ansatte? En kan synes hva en vil om "bortsekjemte" ansatte som har hatt det altfor godt, men de har helt klart hatt det tøft de siste årene og spist mye kamel.

Mtp aksjekursen så burde vel et opsjonsprogram eller aksjespareprogram kunne være ganske lukrativt for de ansatte, og få alle til å dra i samme retning? Har ikke f.eks Norwegian dette?
 
Hvor lenge holder SAS - ryktene vil jo ha det til at kassen (selv etter emisjonen) begynner å nærme seg tom allerede...

Skal det bli orden på gamle avtaler og annet "dritt" blir man nok nødt til å starte på scratch f.eks. ala Swissair og Sabena og overføre drift til tidligere commuteres AOC - Crossair og Delta AirTransport. I så måte kanskje synd man kvittet seg med BU-AOCet - men et nyoppstått SAS gjennom WF kunne kanskje gå - skulle 101 være ute...

Pessimistisk hilsen JoeW
 
Følgende er sendt ut via rb-borsen.dk:

SAS i dyb krise

14:51
Medarbejderne i SAS er sat uden for døren. Det kom frem mandag, da SAS-ledelsen overraskende meldte ud, at man havde afbrudt forhandlingerne med de 39 fagforbund i selskabet, fordi man ikke kunne finde frem til en fælles løsning. Og ledelsen vil nu se sig om efter andre måder at spare på.

Koncernchef Mats Jansson oplyser, at der har været visse fremskridt i de seneste to uger.
- Men vi har ikke været i stand til at nå en aftale, som giver langsigtede eller tilsvarende besparelser uden, at aftalerne er hængt op på umulige forhold eller mødt med modkrav. Det betyder, at vi ikke har nået de nødvendige besparelser, skriver Mats Jansson i en pressemeddelelse.

Men formanden for det danske kabinepersonale i SAS, CAU, Verner Lundtoft Jensen, er uforstående over for, at SAS-ledelsen takker nej til, at hans medlemmer er parat til at gå seks procent ned i løn.
- Vi har tilbudt, at vores medlemmer kan gå seks procent ned i løn, uden modkrav. Der er altså ingen baggrund for at afvise vores tilbud, siger Verner Lundtoft Jensen.
Kabinepersonalet var parat til at gå seks procent ned i løn fra 1. august i år til 28. februar 2010. Herefter vil de gældende lønsatser og tillæg skulle genindføres i overenskomsten. Verner Lundtoft Jensen mangler dog at få lønnedgangen blåstemplet af medlemmerne i CAU. Og trods afvisningen fra SAS-ledelsen vil det ske på en ekstraordinær generalforsamling tirsdag.

Ledelsen i SAS vil nu sammen med bestyrelsen straks fokusere på at finde andre måder, hvorpå besparelserne kan findes, oplyser koncernchefen uden at uddybe det nærmere. Efter alt at dømme vil besparelserne blive drøftet på et bestyrelsesmøde i SAS til august.

Samlet skal der findes besparelser for omkring 200 millioner kroner i Danmark alene. SAS kunne i årets første kvartal præsentere et regnskab på minus en milliard kroner. Luftfartsselskabet har alene i år fyret 500 medarbejdere som led i den nye strategiplan SAS Core.

/ritzau/


(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )
 
Back
Top