Kabin vs. tårnkommunikasjon...

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Kabin vs. tårnkommunikasjon...

På finale i dag opplevde jeg å høre "cleared to land - xxx 123" blir annonsert over pa-anlegget i kabinen. Har skipper'n bommet på knappene her, eller er det reelt mulig at beskjeder kan "slå over" fra radioen?
 
Re: Kabin vs. tårnkommunikasjon...

Fort gjort i farta det der. Har også fått høre en hel runde med informasjon til pax som skulle vært over PA på frekvensen istedet ved et par anledninger :)
 
Re: Kabin vs. tårnkommunikasjon...

eller er det reelt mulig at beskjeder kan "slå over" fra radioen?

Nei - han har nok gjort en liten tabbe som skjer fra tid til annen og kan skje hvem som helst..
..tok selv "Flesland Tower, LN-BTT, Overhead Bergen City 1500feet, request clearence to enter Flesland CTR VFR via Paradis, have information A QHN 1016, and intention full stop landing" - før jeg så at 119.1 lå i Standby med 124.7 i Active ... Heldigvis ble det tatt med humor, og jeg fikk til svar at de gjerne skulle gitt meg clearence'en hvis de hadde lov, men jeg måtte nok kontakte Flesland Tower.. ;)

Du har vanligvis ett audio control panel hvor du velger hvilken kanal du vil sende på, f. eks. VHF1, 2, 3, HF, PA, etc.. =)
Dette velger du normalt via bestemte knapper for hver enkelt kanal, og internt i kontrollpanelet skal dette være såpass isolert at det ikke kan "slå over" på noe vis.

Se f. eks. her for mer info. :)
 
Re: Kabin vs. tårnkommunikasjon...

Hørt mange sjekklister på tårnfrekvensen, og en og annen sending som begynte med "god [tid på dagen] mine damer og herrer, dette er kapteinen....." Knappologiproblem kalles sånt.

Mvh,
 
Re: Kabin vs. tårnkommunikasjon...

Og etter en runde med værbrief og 10 minutter til landing fra cockpit, så hørte jeg også ATC gi beskjed tilbake "and with that information, you can contact approach"
 
Re: Kabin vs. tårnkommunikasjon...

Jeg har gjort dette noen ganger ja. Det som skjer at vi bruker håndmikrofonen (evt. headsett mikrofonen) ved å trykke PA knappen på audio selector panelet, og når vi har sagt "cabin crew be seated for landing", så glemmer vi å trykke tilbake til COM radioen :)
 
Re: Kabin vs. tårnkommunikasjon...

Jeg har gjort dette noen ganger ja. Det som skjer at vi bruker håndmikrofonen (evt. headsett mikrofonen) ved å trykke PA knappen på audio selector panelet, og når vi har sagt "cabin crew be seated for landing", så glemmer vi å trykke tilbake til COM radioen :)

Så det er derfor "knappen" til landingshjulen er så står at dere ikke kan unngå å legge merke til den? :p

Har hørt min del av feilkommunikasjon flere ganger, og sånt skjer. 90% av pax skjønner ikke bæret/bryr seg ikke siden de ikke følger med på alt annet på PA, og 5-10% sitter og smiler. :)

-A
 
Re: Kabin vs. tårnkommunikasjon...

Tror vel det var heller få om bord som faktisk fikk med seg hva som ble sagt i mitt tilfelle, så noen big deal var det jo selvsagt ikke. Men morsomt å høre for en freak. :)
 
Back
Top