K-tilsynet i NO+DK+SE

  • Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
Et innslag i Kveldsnytt på NRK1 visste at sjefen for K-tilsynet i Norge hadde vært på møte med sin svenske og danske kollega i København for å vurdere et felles skandinavisk bonuspoengforbud. Dette skulle avklaries i løpet av sommeren.
Sterling og Norwegian lover flere ruter om forbudet blir utvidet, men passasjerene som ble intervjuet var imot et forbud.
Sjefen for K-tilsynet påpekte at ordningen i Norge hadde vært en suksess siden en hadde klart å få en konkurrent til SAS som kunne gi flere og billigere flyreiser, og at SAS dermed også har tilpasset seg konkurrentene.

Så får vi se hva som skjer....

P.S. Sjefen for K-tilsynet fløy med SAS mellom København og Oslo :)

Og her kom linken til NRK på plass:
http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/4651293.html
 
Nå har jo SAS også konkurrenter i alle andre land... Vet ikke om Maersk er så fornøyd med å ikke bli nevnt som en konkurrent som klarer seg...
 
Originally posted by EB
Nå har jo SAS også konkurrenter i alle andre land... Vet ikke om Maersk er så fornøyd med å ikke bli nevnt som en konkurrent som klarer seg...
Tror ikke fokuset i denne saken er hvilke konkurrerende flyselskaper en har nevnt.
 
Nei! Men å si at det ikke finnes konkurranse der det er tillatt med bonuspoeng blir for dumt...
 
Originally posted by EB
Nei! Men å si at det ikke finnes konkurranse der det er tillatt med bonuspoeng blir for dumt...

Det er det vel heller ingen som har sagt. Det som blir sagt i NRK.saken er at man i Norge har sett at fjerningen av bonuspoeng har resultert i en ny aktør og opptil 30% reduksjon i prisnivået. Det er ikke riktig så enkelt som: "Ingen bonuspoeng = Konkurranse" eller "Bonuspoeng = Ingen konkurranse". I noen markeder er det plass til flere store aktører som alle opererer med bonusordninger, mens det i andre ikke er det (men da er det kanskje plass til 1 stor og 1 liten aktør - og små aktører har veldig liten mulighet til å konkurrere med en bonusordning mot en større aktørs bonusordning).

jy
 
Originally posted by TOS

Det er det vel heller ingen som har sagt. Det som blir sagt i NRK.saken er at man i Norge har sett at fjerningen av bonuspoeng har resultert i en ny aktør og opptil 30% reduksjon i prisnivået.

Det er jo litt tullete å si ettersom f.eks. Easyjet og Ryanair har klart seg finfint i markeder hvor det eksisterer sterke bonusprogrammer.

Det er ingen som vet om Norwegian ikke ville vært i samme situasjon. Selvom en produktforringelse vil gjøre det mindre attraktivt, så tror jeg nok det er andre faktorer som har gjort grovdelen av at Norwegian har kommet dit de er nå.
 
Synes det er spesielt at en helt ny aktør (samme hvilken størrelse) skal sette agendaen for konkurransen. Kanskje Blue1 kan få stopp på Finnair sitt bonusprogram også?
 
Originally posted by EB
Synes det er spesielt at en helt ny aktør (samme hvilken størrelse) skal sette agendaen for konkurransen. Kanskje Blue1 kan få stopp på Finnair sitt bonusprogram også?
Tildels enig med EB her. Synes det er litt merkelig at dette siste framstøtet med fjerning av bonusopptjening interskandinavisk kommer etter at Sterling og Norwegian har klaget til K-tilsynet......noe som sikkert skjer siden Sterling/Norwegian nå skal enda sterkere inn på OSL-CPH
 
Originally posted by TOS
Det som blir sagt i NRK.saken er at man i Norge har sett at fjerningen av bonuspoeng har resultert i en ny aktør og opptil 30% reduksjon i prisnivået.

Hvordan kan man si at det utelukkende skyldes fjerning av bonuspoeng? Hvordan har dem funnet ut av det? Det er jo mange faktorer og variabler som spiller inn...
 
Ikke for sjefen i Konkurransetilsynet... Han er nok av den oppfatning at han reddet verden...
 
Ingen tvivel om at bonuspoint koster et flyselskab penge og dermed må kunderne indirekte betale mere for billetten. Dermed var det i princippet absolut bedst for den fri konkurrence hvis bonuspoint forsvandt.

Problemet er bare at andre selskaber jo også har bonuspoint. Fx deltager SUN-AIR i BA's program. Her kan de skandinaviske myndigheder ingenting sige da det er et engelsk program. Så vi kan altså komme i den situation at SAS ikke må give point intraskandinavisk men SUN-AIR (BA) gerne må.

Hvis myndighederne går hele vejen og fælles forbyder SAS at give bonuspoint via Eurobonus så må SAS sikkert tage aktion. Man kunne jo fx forestille sig at SAS pressede på overfor et fælles Star Alliance bonusprogram som jo før har været på tale. I såfald vil SAS jo kun være en "lille" spiller i et sådan stort program og hvis programmet ej heller er "hjemmehørende" i Skandinavien så bliver det evt. svært for de skandinaviske myndigheder at forbyde at man kan optjene gennem dette program på SAS flyvninger! En anden mulighed er at SAS dropper Eurobonus helt og ikke har noget bonusprogran men henviser til fx LH's Miles & More (LOT har jo gjordt noget lignende). Det er jo i såfald et tysk bonusprogram og så vil det sikkert igen blive svært for de skandinaviske myndigheder at forbyde medlemmerne i et tysk program at optjene point på SAS flyvninger.
 
Originally posted by LN-BRK
Originally posted by TOS
Det som blir sagt i NRK.saken er at man i Norge har sett at fjerningen av bonuspoeng har resultert i en ny aktør og opptil 30% reduksjon i prisnivået.

Hvordan kan man si at det utelukkende skyldes fjerning av bonuspoeng? Hvordan har dem funnet ut av det? Det er jo mange faktorer og variabler som spiller inn...

Det er selvsagt mange faktorer som spiller inn, og det er sikkert ikke utelukkende på grunn av fjerning av bonuspoeng som har gjort at prisene er reduserte. Det man kanskje har gjort er å se på statistiske sammenhenger mellom ulike variabler som kan tenkes å påvirke prisnivået, og sett hvilke faktorer som har hatt størst innvirkning.

Kostnadsbesparinger i selskapene har selvsagt også hatt sitt å si, men man kan kanskje argumentere med at disse kostnadsbesparelsene ikke hadde kommet så kjapt om ikke f.eks. DY hadde etablert seg i Norge. Når man ser hvor mye DY sliter i Norge uten bonusopptjening på SAS er det ikke vanskelig å tenke seg at situasjonen ikke ville vært mye bedre med bonuspoeng....
 
Originally posted by DY
Originally posted by EB
Synes det er spesielt at en helt ny aktør (samme hvilken størrelse) skal sette agendaen for konkurransen. Kanskje Blue1 kan få stopp på Finnair sitt bonusprogram også?
Tildels enig med EB her. Synes det er litt merkelig at dette siste framstøtet med fjerning av bonusopptjening interskandinavisk kommer etter at Sterling og Norwegian har klaget til K-tilsynet......noe som sikkert skjer siden Sterling/Norwegian nå skal enda sterkere inn på OSL-CPH

Det er ikke så rart. Det er slik lovverket fungerer, men jeg er enig i at dette kan gi mindre aktører større innflytelse enn det som godt er. Om en person/aktør mener at en annen bryter loven så kan man be om en vurdering fra Konkurransemyndighetene. Det betyr selvsagt ikke at de mindre aktørene, som NB og DY, får medhold. Det betyr bare at KT må vurdere om de skal gå videre med saken.
 
Originally posted by EB
Ikke for sjefen i Konkurransetilsynet... Han er nok av den oppfatning at han reddet verden...

Ja, ja..... Han mener nok at han gjør en god jobb, og det gjør han kanskje også.
 
Originally posted by Superhai
Originally posted by TOS

Det er det vel heller ingen som har sagt. Det som blir sagt i NRK.saken er at man i Norge har sett at fjerningen av bonuspoeng har resultert i en ny aktør og opptil 30% reduksjon i prisnivået.

Det er jo litt tullete å si ettersom f.eks. Easyjet og Ryanair har klart seg finfint i markeder hvor det eksisterer sterke bonusprogrammer.

Nei, det er det i utgangspunktet ikke, fordi markedene Easyjet og Ryanair opererer i er forskjellige fra det norske innenriksmarkedet. Som sagt tidligere, bonusordninger kan fungere utmerket i enkelte markeder (i den forstand at det ikke hemmer konkurransen nevneverdig), men ikke nødvendigvis ha samme effekt i andre markeder.

Det er ingen som vet om Norwegian ikke ville vært i samme situasjon. Selvom en produktforringelse vil gjøre det mindre attraktivt, så tror jeg nok det er andre faktorer som har gjort grovdelen av at Norwegian har kommet dit de er nå.

Det er nok en helt riktig påstand.

jy
 
Back
Top