Jumpseat hos BA, virker det med komplement?

L1011-385

ScanFlyer Blue
Altså det i slutten var tull (i tittelen).
Men er det mulig å sende en forespørsel via email?
Eller er det størst sjangs ombord?
Tror neppe jeg får sitte der hele flyturen, men hadde uansett vært kjekt med en liten titt i a319 flyets cockpit :)

Re: Jumpseat hos BA, virker det med komplemang?

FlyHi, er klar over det, men jeg vil anta at han da skal fly fra SVG-LHR? Da kan han jo sitte på klapp før de når UK airspace......

BA og deres crew er ekstremt restriktive med jump seat på flightdeck.
Men spør om et besøk på bakken og snik inn forespørselen om jump seat under take off.

S

Å få sitte på klappsete under flyging tror jeg dessverre du bare kan glemme. Ingen UK registrerte selskap jeg vet om har tillatelse til å ha "uvedkommende" (folk som ikke er ansatt i selskapet og evt. har airside pass) på klappsete.

Jeg tviler meget sterkt på at de vil la deg sitte der ved avgang og så slippe deg ut selv om det skjer utenfor UK luftrom. Problemet er at alt det tar er en person til å rapportere til Daily Mail at en ukjent kom ut fra flight deck på en British Airways flyging, og så har en det gående.

Til/fra/i UK er det nok bare å glemme klappsete. Jeg prøvde meg en gang med SAS (OSL-LHR), og fikk til svar at det desverre ikke var mulig grunnet britiske regler. Men jeg måtte gjerne spørre igjen en gang reisen min gikk utenom UK...

Sittet klapp OSL-LHR et par år tilbake, men hjalp på at fattern kjente han i 0A. Måtte gå å sette meg i kabinen da vi startet innflyvning

Har flydd ENZV til EGLL og EGKK med SAS og NAX. Fikk sitte på klapp med begge, bare ikke i Uk airspace. Men jeg jobber i bransjen..

Last edited:

Engelske selskaper er veldig strenge på dette, og en høyt profilert kaptein i et engelsk charterselskap (daværende MyTravel) fikk sparken for noen å siden for å slippe en fotballspiller med flyskrekk inn i cockpit under flyvningen - og det var en privatcharter.

Ingen som vil risikere jobben for slikt ....

Det er kun flyvende personell, ansatt i BA, som får sitte på klapp i cockpit hos BA. For ca 1 år siden var det en pensjonert BA-kaptein på ID som måtte nøye seg med klappsete i kabinen, da flyet var fullt. Cockpit var uaktuelt da han hadde sluttet/gått av med pensjon.

Da jeg reiste med BA i fjor sommer til LHR, så fikk jeg komme inn å ta en titt på bakken på LHR :)

Kjempehyggelige folk som var foran å alt var i orden skulle bare komme inn å ta en titt :) Sto selv utenfor flyet i gaten å snakket med Kapteinen, mens min veninne fikk prøvesitte, jeg bare stakk ett hue inn å tittet, var ingen problem det, å da spurte jeg om reglene for klapp, å han sa selv at det ikke var tillatt, selv ikke uniformert personell som skulle paxe fra en flyplass til en annen, kun de operative crew som fløy som fikk oppholde seg i cockpit, uansett om de var på jobb eller ikke.

Så med andre ord, selv crew som flyr passivt i uniform får ikke sitte på klappsete i cockpit :)

Även små brittiska bolag är rädda för att ha pax i cockpit, åkte inrikes i Sverige med ett brittiskt bolag i somras. Och var ett direkt nej från flygvärdninnan, men på backen efteråt var det greit att få stoppa in huvudet :)

Back