Julemirakelet i Gottröra

MartinL

ScanFlyer Dusty
Julemirakelet i Gottröra

Den tredje juledagen i 1991, tar SK751 av fra Arlanda mot København.
Like etter takeoff, stopper begge motorene på MD maskinen og flyet går inn for nødlanding på et jorde ved Gottröra. Med unntak av noen få alvorlige personskader, kommer alle seg ut av flyet med livet i behold.
Tilbake på jordet ligger den nye MD maskinen i 3 deler.

Julemirakelet Gottröra gikk verden over, og jeg husker selv hvordan dette preget nyhetsbildet i romjulen 1991.

Sveriges radio har en rekke glimrende dokumentarer.

Julemirakelet Gottröra burde derfor være av interesse for flere her inne.
Last den ned og putt den i ørene, for dette er god underholdning på veien hjem til jul!

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=2519&artikel=2057489

Re: Julemirakelet i Gottröra

Det er en utrolig, men sann :) historie. Rakk å klippe ned noen trær også før flyet la seg ned på jorde. Tipper bonden som var nærmeste nabo satte kaffen i halsen da! Takk for linken!

Det var en spesiel dag å jobbe i SAS uniform...men du verden så godt det var å se at alle ombord overlevde.

Omtalte kaptajn havde været i AAR dagen inden, hvor vi havde en god snak om mange ting..blandt andet husker jeg vi snakkede om deicing..
Denne kaptajn var af den type som virkelig tænkte på passagererne når der var ting som ikke helt gik efter bogen, og det må man vist kalde miraklet i Gottrøra...Jeg har stadig stor respekt for denne kaptajn, som i øvrigt er jyde og det er vi stolte af !!
Hilsen
Ole

Back