Nå er det slett ikke sikkert at en evt. lavere CASK hos JT tilfaller kundene til eksempelvis Star Tour eller Spies direkte. Dette kan mellomleddet (turoperatøren) nyte godt av. I tillegg er det ikke sikkert at CASKen faktisk er lavere hos JT enn reisebyråets eget selskap heller. En hovedgrunn til at selskap som JT gjør det bra er at de skummer fløten av peak-sesongen som ikke de tradisjonelle charterselskapene kan ta unna/velger å øke kapasiteten til. Med et løsere ansettelsesforhold som finnes i slike selskap kan i ytterste konsekvens de ansatte permitteres på vintertid, for så å fly fulltid i sommersesongen. Da vil naturlig nok kostnadsbasen være ekstra lav pga. freelance-kontrakter, og fleksibiliteten til selskapet desto større. Denne "marginal-fleksibiliteten" kan det dog tenkes at turoperatøren må betale sin pris for, med det resultat at flyselskapet kan rapportere om en økning i resultat på 30% samt at de leaser ytterligere 737er.
Fra en flyselskapsledelse sitt synspunkt så ville det ideelle og naturlige vært at arbeidsstokken kun får betalt for en tiden de faktisk produserer inntjening. Med andre ord, dersom selskapet har fått chartret en flygning (eller 100) så får man produsert for de timene man er på jobb. Dersom det derimot er dårlige tider i bransjen og lite inntjening hos selskapet, så sitter man der uten inntekt og velferdsvern som de fleste arbeidstakere i våre land har. Slike kyniske tankeganger har organiserte bransjer og luftfarten i Skandinavia tradisjonellt vært skånet for, men de er luftet mang en gang i senere tid. For også her er bransjen i endring, og man ser konkrete eksempler på at flygende kolleger underbyr hverandres selskap for å sikre egen inntjening. Dette har tilogmed funnet sted innbyrdes i egne selskap/uniform i senere tid, ref. HEL som Tally-Ho nevner.
Helt enig, og det er synd. Litt på siden av temaet, men retorisk: er det en ting vi kan være sikre på, så er det at bransjen er full av pendelsvingninger. Nå ser vi en akselerasjon i prisdumping i markedet, og det er naturlig at produktet over tid vil svekkes. Det spørs om forbrukerne vil være med på løpet til det bitter end. For Skandinavia sin del så tror jeg løpet er kjørt når passasjerer f.eks. ikke lenger kan få bestilt en Imsdal mellom OSL og BGO på et skandinavisk språk, eller at det ikke er fysisk mulig å forstå hva som kommer ut av en allerede skurrete PA. På den annen side er airborne-divisjonen av et flyselskap en svært spesialisert bransje, og på et eller annet tidspunkt vil arbeidsforholdene forhåpentligvis normalisere seg også her. Jeg tror IKKE fremtidens bransje kan eller vil basere seg 100% på lærlinger i høyresetet og laveste/billigste fellesnevner i venstresetet. Historien i bransjen viser at slike ting som regel endres etter en ulykke eller tre.. De svakeste selskapene vil som alltid forsvinne, men det er ikke nødvendigvis de med høyest cost. Det har historien vist mang en gang.