Du husker så riktig, bortsett fra at jeg mailet han, ikke ringte. Journalisten unne lære meg at "jumbojet var en fellesbetegnelse for bredbuksfly".
Concorde har så absolutt rett. Det går på troverdigheten. Hvordan skal jeg stole på en journalist i en annen sammenheng som jeg kanskje ikke vet like mye om i utgangspunktet?
Ble tipset om denne tråden av en kompis, så tenkte jeg skulle svare - uten å ha veldig dårlig samvittighet eller påta meg et talsmannsansvar for verken kolleger eller konkurrenter.
Jeg kan mer om luftfart enn rammebetingelsene for norsk landbruk eller Britney Spears´ siste eskapader. Likevel er det ikke usannsynlig at en journalist i løpet av en kort nyhetsvakt må innom alle tre feltene - pluss et par andre. Det er ingen unnskyldning, men en slags forklaring. Journalister er også mennesker. Og vi mennesker har en lei tendens til - kanskje oftere enn vi liker å innrømme - å gjøre feil innimellom.
Selv om jeg regner meg selv som over middels flyinteressert, skjer det fra tid til annen at jeg gjør feil i luftfartssaker. Det er ikke noe jeg gjør med vilje. Og det er stort sett fryktelig pinlig når slikt skjer, uansett hva årsaken er. Da er det ingenting jeg setter mer pris på enn en høflig e-post med konstruktiv kritikk, beskjed om hva som er feil og hvordan det kan rettes opp.
Det pleier jeg også å gi uttrykk for i svarene jeg sender til de som kontakter meg. I VG og VG Nett er reglene slik at alle henvendelser som går direkte til journalister i utgangspunktet skal besvares. Høflige, saklige henvendelser fortjener høflige, saklige svar.
Det finnes ni tusen og ett eller annet journalister i Norge. Felles for oss alle er imidlertid at uansett hvor mye vi måtte vite (eller tro at vi måtte vite) om et fagfelt, finnes lesere der ute som vet (mye) mer enn oss om temaet vi skriver om.
Jeg mener at du ikke blir en ordentlig flink journalist før du tar dette inn over deg, og utnytter dialogen med leserne for å skape en bedre journalistikk.
Idioter vil en møte i alle miljøer. Jeg håper likevel ikke at enkelte utskudd og dårlige opplevelser gjør at dere mister troen på en hel yrkesgruppe.
Og jeg håper at dere fortsetter å kontakte oss dersom dere har innspill eller tips. Slik setter iallefall jeg umåtelig pris på.
God påske alle sammen!
Rune Thomas Ege
Journalist
VG/VG Nett
http://www.vg.no/profil/?u=752