Jørgen Lindegaard svarer på læsernes spørgsmål i svenske DI

• Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date
Replying to Topic 'Jørgen Lindegaard svarer på læsernes spørgsmål i svenske DI'

Originally posted by LN-MOW

Du snakker om svensker - jeg mener totalt sett. Hvorfor skal man ta bryet og kostnaden med aa switche langruter fra CPH til ARN hvis man a/ikke tjener penger paa det og b/faar ekstra kostnader paa flyttingen?

Jeg er norsk, ergo burde jeg kanskje argumentert for flytting til OSL, men jeg har tatt paa meg den blaa russelua og tenker business.

Der er mange forskellige briller man kan tage på i denne sammenhæng omkring SAS, deres hub og interkontinentale flyvninger. Et par er de subjektive, individuelle ønske briller som alle vel her benytter inklusiv mig selv. Et andet par er de mere objektive, realitiske og økonomiske briller, som forhåbentlig ligger tættere på virkeligheden og realiteterne end det førstnævnte par.

I forhold til denne diskussion synes jeg dog, at jeg er i den heldige situation at begge par giver det samme resultat. Andre vælger dog udelukkende at se det fra den subjektive side og fornægter den objektive side da det ikke passer ind i deres verdensbillede.

Jeg respekterer meningene dine PP, men jeg synes også du er litt trangsynt her. Jeg synes også du vrir og vender på mange innlegg her slik at de ikke henger sammen med sin hennsikt.

Der et vel få her som mener at dagens avganger fra CPH burde flyttes til ARN eller OSL. Det er fulle fly og etablerte markeder det er snakk om, få setter vel spørsmålstegn ved det.
Hva jeg tror andre, med meg selv mener her, er at Lindegaard med SAS Intercont fraskriver seg sitt hjemmemarked med sine uttalelser. At det tyske markedet er viktig og bringer gode penger inn i kassa vil jo være en natulighet med CPH sin geografiske plassering.

Problemet mange her ser og som jeg synes du viser liten respekt for er at for de som bor i Oslo og Stockholm er det frustrerende å se at andre selskaper tar kunder i stadig større antall fra det markedet hvor SAS selv burde hatt størst fotfeste. Og ikke minst to markeder som føler at SAS er sine store nasjonale stoltheter. Lindegaard kan argumentere seg grønn for å ikke starte opp flere ruter herifra, men for oss virker han ikke bry seg stort om de fakta som ligger tilgjengelig og som for meg om JEG var SAS sin Konsernsjef ville gjort at jeg sov pent lite om natten!
Hans uttalelser blir kanskje for de som ikke er danske og som benytter seg av CPH slik som deg, en ytterligere forsterkelse av inntrykket om at SAS intercont i mindre grad satser på sitt hjemmemarked som i tilegg til Danmark også er Sverige og Norge!

Når det gjelder den økonomiske siden av dette så skjønner jo alle at penger inn er en nødvendighet for nye investeringer. Jeg personlig kan ikke fatte og begripe hvorfor Lindegaard kun snakker om å kjøpe inn nye fly. Jeg undrer meg hvorfor han ikke nevner leasing markedet hvor han kan etablere en bredere kostnadsplattform for Intercont, samtidig som han her har muligheten til å påvirke lekkasjen til spesielt KLM og Finnair ved å åpne nye ruter.
Det er for meg helt på trynet at et selskap som KLM skal kunne fortelle hele Norge at de ser på Norge som ett av deres mest innbringene land i Europa i SAS sitt hjemme marked uten at Lindegaard sier mere enn bla, bla, je, je...
Enda verre er det at Finnair i stadig økende tempo akselererer sin intercontinentale plattform med god hjelp fra spesielt Stockholm! Mens Lindegaard om ikke annet en gir et inntrykk om at han kunne ikke brydd seg mindre…. I alle fall med manges øyne.

Jeg respekterer dine uttalelser PP og jeg synes det er utrolig moro å lese innleggene dine, men synes du skal se litt dypere inn i innleggene før du kaster deg over de…

PP er som sædvanlig på banen med gode argumenter - der (som sædvanlig) falder for døve ører!

Situationen i Skandinavien er præcis som i hjemlandet til alle andre større Europæiske selskaber - man flyver primært fra 1 hub, gør man andet skyldes det kapasitetsbegrænsninger.

BA=LHR + overspill i LGW og 1 rute fra MAN
AF=CDG-ORY + enkelte fra MRS/NCE
LH=FRA + overspill i MUC
IB=MAD
AZ=MXP + lidt fra FCO
SR=(FRA)+ ZRH
OA=ATH
LO=WAW
AY=HEL

så hvorfor i alverden splitte CPH op?

Selv KINA som har en lille smule flere pax end Skandinavien har kun 4 internationale HUBs (CAN/PEK/PVG/HKG)

Den der backtracking som ARN/OSL fans er så glade for at bringe på banen, er jo ikke anderledes end hvis man som tysker skal EWR - ja så må man først backtracke til FRA.

Fanomenet med at fremmede carriers flyver fra sekundære lufthavne, mens landets egen carriere flyver fra sin HUB kender vi jo også fra UK, hvor der vrimeler med fremmede longhaul carriers i MAN - der kun ser en enkelt forkølet BA 767-300 dagligt - big fucking deal!!

For in skyld kan man flytte hele SAS hubbEN til LLA for all I care så længe man beholder EEN HUB - jeg er ikke CPH facist, men det er helt klart at jeg til enhever tid vil foretrække EEN eneste hub.

Men flytter man SAS IC-HUB skal al europæisk(herunder skandinavisk) feeder trafik også flyttes - mon ikke omkostningerne ved det overskygger gevinsterne???

Ser man lidt på hvad CO i fohold til skandinavien flyver de fra een hub til tre steder, hvor imod SAS flyver fra 1 hub (plus ARN) til 4 steder i USA. Jeg hører ingen skrige på at CO skal strte med at flyve fra IAD, ORD og SEA til OSL/GOT/BGO/ARN/CPH/BLL

Jo men nå henger du deg opp i ting som ikke har blitt sagt. I alle fall ikke av meg.
Jeg mener overhode ikke å flytte noen rute fra CPH. Jeg snakker om nye ruter fra Osl og spesielt Stockholm i tilegg til de som i dag går fra CPH!

Noe det spesielt fra ARN er et marked for hvor mange utenlandske aktører har etablert seg og hvor Finnair suger ut asia pax!

Hva jeg tror andre, med meg selv mener her, er at Lindegaard med SAS Intercont fraskriver seg sitt hjemmemarked med sine uttalelser. At det tyske markedet er viktig og bringer gode penger inn i kassa vil jo være en natulighet med CPH sin geografiske plassering.

Tja .... Det viktigste er naa engang aa tjene penger. Man kan ikke faa med seg alt, saa derfor maa man prioritere. Og hvis SAS tjener mer paa aa frakte tyskere enn aa frakte svensker, saa hadde ikke jeg vaert i tvil hvis jeg var JL. SAS er ikke forpliktet til aa frakte svensker, nordmenn eller dansker hvis de kan faa hoeyere inntekt av andre. "hjemmemarked' er med dagens EU en noe forslitt frase.

SAS har heller ikke nok materiell til aa gjoere begge deler saa da maa de prioritere.

Nye rute fra OSL vil være hul i hovedet!
Det er jo ikke bare at svinge en 333 ned i OSL en gang om dagen, der skal være en hel mængde backup på plads også - spares- mekanikere etc, plus det bliver sårbart når der ikke er mange crew med base i OSL - hvad sker der når skipper blir syg 1 time før report tid? så skal der flyves nyt crew op fra CPH=delay. (man kan jo ikka altid regne med at FBU4EVER er ledig - og havde han endelig standby-vagt var det i CPH) I CPH har man reservecrew allerede.
Tror simpelt hen ikke på at der er økonomi i at sprede IC ud på tre HUBs i et lille land som Skandinavien ( i denne forstand er det at betrgate som eet land).

der er fanden til forskel på det KLM gør i Norge og UK hvor de sender en F50/70/100 til alle flækker for at samle pax sammen til mange ruter ud af EEN HUB, og´så at SAS sender en 333 til OSL for at flyve til EET sted.

SAS laver jo faktisk en "omvendt KLM" på eksempelvis Tyskland hvor man henter pax fra STR; NUE; CGN; DUS; MUC;FRA; HAJ; BER; HAM ind til CPH, tilgængæld ser man jo ikke KLM flyver IC fra MST og GRO!

hva med å lese litt nøyere før du brøler ut..... Så kanskje dine replikker har sammenheng med mine.....

for jeg, som du sikkert kan lese mener i stor grad ARN og nye ruter. Da kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor du svarer med diskusjonen om å flytte ruter fra CPH og mange langruter fra Osl......

samme problematik fra ARN! Du nævnte selv OSL i dit forrige indlæg!

Originally posted by MartinL

Jo men nå henger du deg opp i ting som ikke har blitt sagt. I alle fall ikke av meg.
Jeg mener overhode ikke å flytte noen rute fra CPH. Jeg snakker om nye ruter fra Osl og "spesielt Stockholm" i tilegg til de som i dag går fra CPH!

Noe det "spesielt fra ARN" er et marked for hvor mange utenlandske aktører har etablert seg og hvor Finnair suger ut asia pax!

ja godt det er Osl jeg legger tyngden på da.......

go take a chill pill!:cheers:

Så, så , gutter....;)

1. Er det mulig å operere noen få enkelte langruter fra ARN el. OSL, med hub i CPH? Dette vil, som jens er inne på, sannsynligvis innebære en del ferryflights mellom ARN/OSL og CPH, problemer med duplisering av teknisk personell (om dette ikke finnes i dag på ARN/OSL), osv. Det er sikkert helt OK å operere med enkeltruter (langdistanse) om alt går etter planen, for et fly okkuperes vel stort sett om man setter opp f.eks. ARN-BKK t/r. Problemet/problemene oppstår når ting ikke går etter planen.

2. Jeg er ikke sikker på at nordmenn og svensker generelt sett er spesielt opptatt av om SAS IC flyr direkte fra OSL og ARN, og bekymringen omkring Finnairs og KLMs suksess er kanskje ikke så veldig stor. For mange passasjerer vil det uansett innebære et flybytte eller to for å komme seg ut i verden. Jeg tror ikke at grunnen til Finnairs suksess har så mye om SAS velger å fly fra CPH eller ARN - det er nok andre bakenforliggende årsaker til det.

3. At SAS ikke klarer å operere sine langruter lønnsomt er jo selvsagt bekymringsfullt når de flyr med smekkfulle fly. Det kan være mange grunner til det. Kanskje er de for kostbare i drift? Kanskje er det andre deler av konsernet som sitter med en uforholdsmessig stor andel av billettinntektene (jfr. LN-MOWs innlegg lenger opp i tråden). Kanskje er flyparken av IC fly for liten til å kunne utnytte personellet effektivt (noen har hevdet at man trenger 3-4 nye fly, eller deromkring, for å kunne drive IC biten på et fornuftig vis)? Kanskje kunne man tenkt litt melkerute...? Noen langruteavganger med mellomlanding i enten OSL eller ARN på vei til/fra CPH...? Folk vil selvsagt fly mest mulig direkte, men hvor stor ulempe vil kundene vurdere dette som (det viktigste må vel være å slippe å bytte fly...)?

Originally posted by jens

PP er som sædvanlig på banen med gode argumenter - der (som sædvanlig) falder for døve ører!

Situationen i Skandinavien er præcis som i hjemlandet til alle andre større Europæiske selskaber - man flyver primært fra 1 hub, gør man andet skyldes det kapasitetsbegrænsninger.

BA=LHR + overspill i LGW og 1 rute fra MAN
AF=CDG-ORY + enkelte fra MRS/NCE
LH=FRA + overspill i MUC
IB=MAD
AZ=MXP + lidt fra FCO
SR=(FRA)+ ZRH
OA=ATH
LO=WAW
AY=HEL

så hvorfor i alverden splitte CPH op?

Selv KINA som har en lille smule flere pax end Skandinavien har kun 4 internationale HUBs (CAN/PEK/PVG/HKG)

Den der backtracking som ARN/OSL fans er så glade for at bringe på banen, er jo ikke anderledes end hvis man som tysker skal EWR - ja så må man først backtracke til FRA.

Fanomenet med at fremmede carriers flyver fra sekundære lufthavne, mens landets egen carriere flyver fra sin HUB kender vi jo også fra UK, hvor der vrimeler med fremmede longhaul carriers i MAN - der kun ser en enkelt forkølet BA 767-300 dagligt - big fucking deal!!

For in skyld kan man flytte hele SAS hubbEN til LLA for all I care så længe man beholder EEN HUB - jeg er ikke CPH facist, men det er helt klart at jeg til enhever tid vil foretrække EEN eneste hub.

Men flytter man SAS IC-HUB skal al europæisk(herunder skandinavisk) feeder trafik også flyttes - mon ikke omkostningerne ved det overskygger gevinsterne???

Ser man lidt på hvad CO i fohold til skandinavien flyver de fra een hub til tre steder, hvor imod SAS flyver fra 1 hub (plus ARN) til 4 steder i USA. Jeg hører ingen skrige på at CO skal strte med at flyve fra IAD, ORD og SEA til OSL/GOT/BGO/ARN/CPH/BLL

Notera att alla länder har ett hub!!!!!!!!!! Precis som du säger, men SAS ska serva tre länder= omöjligt. Sverige och Norge skulle tjäna stort på om SAS delades upp i tre HELT fristående bolag även när det gäller långdistans ,och Danmark skulle förmodligen förlora på det.

LH=FRA + overspill i MUC

LH flyr ikke longhaul fra MUC bare fordi det er kapasitetsbegrensninger på FRA

Skandinavien er i luftfarts sammenhæng reelt set eet land.

Jeg tror ikke en dyt på at S og N vil tjene på at opsplitte SAS herunder IC - vil gætte på at de alle tre vil ende som de facto Lufthansa Scandi Line inden for mindre end 3 år! dermed ikke sagt at det ikke også kunne ske med det nuværende økonomiske morads - som SAS med alle sine tåbelige opdelinger - i dag er.

Tilfør SAS IC 4-5 nye fly (346) og åbn nye ruter ud af HUB-CPH så sker der noget.:up:

Det är nog dags å lägga ner ARN-ORD/ARN-EWR å flytta till huben i Köpenhamn.. Finns ingen anledning för oss sursvenskar å flyga direkt.. Detsamma gäller nya Asien linjer. CPH löser allt !!!!

Herregud!! Det er vel ingen her som mener at CPH skal legges ned som SAS hub(virker som visse dansker tror det).. Det de fleste svensker og nordmenn mener er at det bør være marked for direkteruter til "store" destinasjoner som New York/Chicago og Bangkok fra OSL og et par Asia destinasjoner fra ARN, men jeg tror ikke at de eventuelle rutene kommer til å bli flydd av SAS. Og jeg er helt enig i at eventuelle nye SAS ruter til feks Hong Kong, San Fransisco og Dehli bør flys fra CPH.
Men jeg tror ikke at OSL får noen særlig flere intercontinentale destinasjoner før B 787 kommer på vingene, svært drivstoffeffektivt og med lønnsom drift med 210-220 passasjerer ombord, så er jo det en glimrende maskin å fly med til sekundære flyplasser som OSL.
:up:

Kastrup er hovednavet i SAS og vil fortsette med det...men jeg tror dem graver sin egen grav om dem ikke ser på at kravene fra passasjerene har endret seg....bare de siste par årene.
Direkteruter har blitt en suksess og ingenting tyder på at det vil endre seg. Om SAS vil fortsett å kun fly langruter fra Kastrup så tror jeg det blir færre og færre svensker/nordmenn ombord. Så kan jo danskene sitte ombord med tyskerne....for å sette det på spissen

Skandinavien er i luftfarts sammenhæng reelt set eet land.

Det är såklart därför vi har tre olika myndigheter, register etc.? Enda anledningen till detta är att folk som inte vet bättre tror att Skandinavien är ett land vare sig det är luftfartsindustrin eller inte. Det är bara att inse att vi är tre olika länder.
Ekonmen i mig säger använd det system som är mest effektivt och det det finns underlag för passagerare. 330/340 kunskap finns väl för övrigt redan på ARN i och med ORD och EWR flighterna?

Back