MH909/14feb ARN-EWR B777-200 Business sete 4J 9m-mro
Første del av dagen gikk med til to møter, og jeg dro ut til Arlanda kl 14.
Bare en foran meg i innsjekkingskøen, og en rask og grei innsjekking hvor jeg måtte rote fram adressen til hotellet i NYC fra hukommelsen.
Får satse på at det at jeg bommet på gatenummer og har skrevet det korrekte på Immigration Card ikke vektlleges for mye ved ankomst.
Av gammel vane viste jeg EBG-kortet til Scandinavian Lounge og gikk inn der, selv om jeg vel strengt tatt skulle ha benyttet Diners/Novia loungen denne gangen.
Flyet kom inn fra Kuala Lumpur i rute etter hva jeg kunne se, og jeg tuslet ned til utgang B18 35 min før avgang. Når jeg kom ned startet boarding
og jeg gikk rett ombord og ble henvist til mitt vindussete 4J av en flyvertinne som godt kunne ha vært reklamefiguren til SQ sine "Singapore Girls"
Hele businesseksjonen fyltes nesten helt opp, for det meste med skandinaver, og jakker ble hengt opp, Hot towel , snacks og et glass champagne ble
tilbudt. Dagens merke av dette slaget var Champagne Drappier Brut Carte-D`Or 2002. Helt topp etter min smak.
Setet var av den typen man finner igjen på de fleste selskap i business rundt om. Samme konsept som på SAS, Lufthansa,Thai, Finnair med flere, hvor
man kan legge seg helt utstrakt, men ikke helt horisontalt. Da er det bare å få byttet bort dressboksa med jeans som det er mer friksjon i slik at man slipper å skli nedover hele tiden. I sittende stilling er det heller ingenting å si på når det gjelder benplass. På bildet strekker jeg ut benet det jeg er kar om, og fortsatt er det vel en god halvmeter fram til neste sete.
MH bruker nå en 777-200 med Business og Økonomiklasse, så også her er First Class borte.
Avgangstid nærmet seg, men ingenting tydet på at MH var klare til å gå ennå. 20 min etter oppsatt avgangstid kom det bakkepersonell inn og begynte å telle passasjerene, fortsatt ingen beskjed om hvorfor vi ikke var klare til avgang. Istedet ble det servert med snacks og drikke. Nye 20 minutter
gikk uten beskjed og vi ble telt igjen .. 50 minutter etter avgangstid kom første melding fra cockpit, som beklaget forsinkelsen som skyldtes at lastepapirene ikke var klare, og vi rullet endelig nærmere en time etter rutetid. Jeg snakket med purseren noen timer senere, hvor jeg fikk
forklaringen som var at transittallene fra KUL-EWR tydeligvis ikke var korrekte og de måtte ha en full sjekk av hvem de hadde med i turistklasse.
Greit nok det etter min mening, men det er vel bare å opplyse om dette istedet for å være så hemmelighetsfulle. Et litt dårlig førsteinntrykk over
hvordan akkurat denne episoden ble håndtert, men det var jo fortsatt mange timer på å rette opp dette inntrykket.
Ikke lenge etter take-off startet innhentingen av den dårlige starten.
Hot towels en gang til, og oppdekking av bordet med hvit duk som bar MH logomønstret og skikkelig bestikk. Første rett var "Malaysian Satay, Served
with Cucumber and raw onion in a dipping peanut sauce".Mmmm, nydelig etter min smak, så jeg spurte om en til.. og fikk to runder til ;-). På
drikkelisten var det oppgitt at de skulle ha både Tiger Beer og BUdweiser. Jeg ba om det første, men der hadde det nok vært ølhunder så det holdt på
det første strekket og jeg fikk ta til takke med en Bud.
Etter dette kom det som skal være forrett:
Appetiser:
TURKEY CRANEBERRY PATE
Served with mixed Lettuce and Cumberland Sauce
Fresh cut seasonal fruit
Alt servert av to veldig hyggelige og oppmerksomme flyvertinner med glimt i øyet. Jeg hadde fått toseteren for meg selv, slik at det var god plass
og litt armslag for dem der hos meg.
Etter denne fine starten på matserveringen fortsatt det i samme stil, med NOK en forrett bestående av hvitløksbrød og "Crayfish tail with Egg Salad
on Oakleaf, accompanied by ratatouille and Bocconcini Mozarella Cheese". Nydelig.
Til hovedretten valgte jeg en rødvin som het Cine Cellars California Syrah 2004. Ble tilbudt å smake begge rødvinene før jeg valgte, og dermed
valgte jeg bort en fransk vin som ikke falt i like god smak for mine smaksløker denne gangen. Den som ble valgt bort var M.Chapouiter Domaine Bila
Haut Cotes Du Roussillon Occultum Lapidem 2004.
Det var hele fire valg til hovedrett, og som en forandring valgte jeg bort fiskeretten denne gangen og tok en meget god "Grilled Beaf Steak" , med
soppsaus, stekte poteter, løk, gulrøtter og smørdampet broccoli.
væsl
I tilleg hadde de en Lammecurry, Orientalsk sjømat og en Tagliatelle Mediterranean.
Desserten bestod av en "Raspberry Tartelle with Raspberry Sauce" som gikk fint ned sammen med et SKIKKELIG Kaffekrus og Otard Konjakk.
Hele matseansen tok nærmere to timer, og mett og fornøyd som jeg var passet det fint med å strekke seg ut litt.
Malaysian har et meget bra AVOD, og det var over 100 titler med film og TV programmer å velge på. Jeg valgte den siste filmen med George Clooney som
her het "Michael Clayton". Han får nok ikke noen Oscar for denne, men helt grei underholdning.
Fikk også unna litt arbeid og tømt mailboksen min, og duppet til slutt i ca 3 timer hvor det var godt å få strukket seg ut skikkelig.
I motsetning til SAS og LH sine lignende seter var det her mulighet til å kjøre ut fotstøtten helt, slik at alle mine 190 cm kunne strekkes ut.
På SAS og LH mangler det ca 5 cm, noe som er et lite irritasjonsmoment.
MH har også valgt å utstyre Biz-kabinen med meget gode puter og teppper som har litt tyngde slik at de omslutter kroppen godt, uten at det blir for varmt. Meget bra !
Før landing ble det servert litt snacks igjen, sammen med drikke etter ønske. Under hele turen ble det kontinuerlig tilbudt væskepåfyll av en meget
våken og oppmerksom besetning, noe som er et absolutt pluss.
Det eneste jeg savnet i dette oppsettet var en åpen barløsning à la det SAS har, hvor man selv kan forsyne seg med drikke, kaffe og annet snacks.
Men man kan da ikke få alt.
Vi landet også ca en time etter rute på Newark, slik at det var tydeligvis ikke mulighet til å knipe inn noen minutter på denne turen.
Jeg var førstemann ut av flyet og kom til US immigration med bare et par stykker foran meg i køen. Igjen gikk dette veldig raskt unna, og bare
knappe 5 minutter etter at jeg gikk ut av flyet fant jeg sjåføren som stod med skilt med navnet mitt på for å kjøre meg ned på Manhattan.
Firmaet jeg skulle ha møte med neste dag hadde som vanlig ordnet med transport, og det er virkelig behagelig å ha slike ting ordnet på forhånd.
Har blitt kjørt noen ganger nå med Limo firmaet FLYTYME, og de har alltid nye Lincoln Towncars, hyggelige sjåfører og kjører sikkert og stødig.
Ettersom det var rimelig sent på kvelden var det lite trafikk og knappe 45 minutter etter at jeg gikk ut av flyet kunne jeg sjekke inn på Sheraton
Manhattan Hotel, som ligger rett ved Times Square.
Jeg skulle møte en kollega som skulle komme fra en annen by i USA senere på kvelden, men han hadde kommet seg med på en tidligere avgang og ankom
hotellet rett etter meg. Vi tok oss ut på Times Square og fant en restaurant hvor vi fikk oss en øl hver sammen med en stor porsjon Cheesburger med
tilbehør. Ingen av oss fikk i oss alt..., og det var bare å komme seg i seng da kroppsklokken allerede kunne fortell at det ikke var kveld, men tidlig morgen.