JetBlue med ordre på 60 A220-300 (ex CS300) -> nå 100 i ordre

Someone

Moderator
Medlem
JetBlue med ordre på 60 A220-300 (ex CS300) -> nå 100 i ordre

Det tok ikke lang tid før CSeries var døpt om til første store ordre kom når JetBlue bestiller 60 av den største varianten, med levering fra 2020. Itillegg så tar Jetblue opsjoner på ytterligere 60 maskiner, og endrer 25 bestillinger på A320neo til den større A321neo. Samtlige fly skal bygges hos Airbus i USA i Mobile

http://otp.investis.com/clients/us/jetblue_airways/usn/usnews-story.aspx?cid=981&newsid=55200

JetBlue Selects Airbus A220-300 as Key Component of Its Next Generation Fleet

Disse skal erstatte deres E190 maskiner og blir således et hopp opp i størrelse. Samtidig er dette en tap for Embraer og deres E2-serie hvor de hadde håper få JetBlue på kroken

a220-300_jetblue_livery_homepage_mosaic_800x500.jpg


Leveringsplanen for nye fly til JetBlue fremover

Airbus_Fleet_highres.jpg
 
Last edited:
Re: JetBlue med ordre på 60 A220-300 (ex CS300)

Tegn på at de kutter ut 320 helt etterhvert og kun satser på 220 og 321?
 
Re: JetBlue med ordre på 60 A220-300 (ex CS300)

Snakker om Jetblue, ikke Airbus
 
Re: JetBlue med ordre på 60 A220-300 (ex CS300)

Tja...tror nok jetBlue fortsetter med A320 - den er jo liksom DNA`et il selskapet. Kult med A220.
 
Re: JetBlue med ordre på 60 A220-300 (ex CS300)

Tegn på at de kutter ut 320 helt etterhvert og kun satser på 220 og 321?



Da må de i så fall bestille flere fly. JetBlue har 130 A320 i flåten, og hvis de 60 A220 maskinene skal erstatte deres 60 E190, så trenger de flere enn 85 A321neo, som de nå har i bestilling, for å erstatte alle 130 A320 maskinene
 
Re: JetBlue med ordre på 60 A220-300 (ex CS300)

"Disse skal erstatte deres E190 maskiner og blir således et hopp opp i størrelse. Samtidig er dette en tap for Embraer og deres E2-serie hvor de hadde håper få JetBlue på kroken."

Dette blir vel heller et tap for Boeing. De har jo nettopp etablert et joint venture med Embraer som skal overta Embraers produksjon av passasjerfly. Så vidt jeg har forstått eier Boeing 80% av dette nye selskapet.

Espen
 
Re: JetBlue med ordre på 60 A220-300 (ex CS300)

Dejligt at høre. Det er et behageligt fly som fortjener et større marked :)
 
Re: JetBlue med ordre på 60 A220-300 (ex CS300)

Dejligt at høre. Det er et behageligt fly som fortjener et større marked :)
Jepp, beste narrow-body maskinen på markedet!
At JetBlue nå kvitter seg med E190 blir en god oppgradering! :)
 
Re: JetBlue med ordre på 60 A220-300 (ex CS300)

Litt mer om bakgrunnen til JetBlue sitt valg og de var også nær gå for E195-E2 i stedet

https://www.flightglobal.com/news/articles/analysis-why-jetblue-chose-the-a220-450121/

Economics, network range and fleet plan flexibility. Those factors sealed the deal for JetBlue Airways in choosing the Airbus A220-300 after an "incredibly close" battle with the Embraer 195-E2, moving the airline towards becoming an all-Airbus operator.
 
Re: JetBlue med ordre på 60 A220-300 (ex CS300)

Og jetBlue funderer på å sette inn 220'en på visse europeiske markeder ..

https://thepointsguy.com/news/more-mint-and-europe-jetblue/

- One of the benefits that the 220 has is range. We can fly them trans-con. (In) some circumstances, you can fly a version of it across the Atlantic. It also performs well across short sectors. That gives a lot of flexibility. If we’re going to fly this on certain trans-con markets where we think there’s a Mint market, but it’s smaller than a 321, we have the flexibility to look at that.
 
Re: JetBlue med ordre på 60 A220-300 (ex CS300)

Airbus/Bombadier skryter på seg 5900 km rekkevidde. Setter du passerspissen i New York har du hele Nord- og Sentral-Amerika, Syd-Amerika ned til Lima og Manaus, Vest-Norge, Amsterdam, Brüssel, Paris og Bordeaux, Madrid og Malaga samt Marokko.

Stavanger og Trondheim til New York kan være mulig, i hvert fall sommerstid.
 
Re: JetBlue med ordre på 60 A220-300 (ex CS300)

Trondheim-New York med JetBlue om sommeren høres ut som en sikker vinner!

Jeg blir stamgjest der i hvertfall. :) :)

Kim
 
Re: JetBlue med ordre på 60 A220-300 (ex CS300)

JetBlue innløser de første 10 opsjoner på A220-300, og øker dermed ordren til 70 maskiner
 
Re: JetBlue med ordre på 60 A220-300 (ex CS300)

Men de har vel ennå ikke annonsert konfigurasjonen?
 
Back
Top