Jet Time på SAS inrikes

Stromoren

ScanFlyer Silver
Medlem
Jet Time på SAS inrikes

Vad är orsaken till att det blir allt vanligare med JetTime B733 på SAS inrikes i Sverige? Är det försenade leveranser av de sista 737-700 eller andra problem? Är det rent av medveten "outsourcing"? Blir ju märkligt att man marknadsför "All NG"-fleet samtidigt som man leasar in "gamla" 733:or...
 
Re: JetTime på SAS inrikes

Fly/crewmangel...en af de to....
ikke noget usædvanligt idet...
Alternativet kunne være en aflysning...så vælg selv
Hilsen Ole
 
Re: JetTime på SAS inrikes

Vad är orsaken till att det blir allt vanligare med JetTime B733 på SAS inrikes i Sverige? Är det försenade leveranser av de sista 737-700 eller andra problem? Är det rent av medveten "outsourcing"? Blir ju märkligt att man marknadsför "All NG"-fleet samtidigt som man leasar in "gamla" 733:or...

Som SK931 skriver, crew eller flight mangel.
Ser at SAS har søkt etter crew til både OSL, ARN og CPH nå i høst, og MD forsvant litt raskere enn planlagt fra flåten sikkert.

Hvor blir det markedsført "all NG-fleet"?
SAS vil ikke ha all NG-fleet før 31 Desember 2013, så å leie inn en 733 akkurat nå vill ikke ha stor betydning sånn sett.
 
Re: JetTime på SAS inrikes

SE-RER(B73G) har flakset ut fra CPH i går og i dag. Denne grisen hører normalt til i Sverige. Så regner med den flyr med svensk crew også. Mens danske JetTime flyr ut fra ARN med OY-JTD (B733) for SK.
 
Last edited:
Re: JetTime på SAS inrikes

Er vel mye md crew i omskolering for tiden. Kan det være en årsak?
 
Re: JetTime på SAS inrikes

SE-RER(B73G) har flakset ut fra CPH i går og i dag. Denne grisen hører normalt til i Sverige. Så regner med den flyr med svensk crew også. Mens danske JetTime flyr ut fra ARN med OY-JTD (B733) for SK.

Svensk maskin, norskt crew på dansk produktion. It's Scandinavian! :cool:

Det är MYCKET skolning på hela nätet just nu.
 
Re: JetTime på SAS inrikes

SE-RER(B73G) har flakset ut fra CPH i går og i dag. Denne grisen hører normalt til i Sverige. Så regner med den flyr med svensk crew også. Mens danske JetTime flyr ut fra ARN med OY-JTD (B733) for SK.

Grisen? Jag trodde der bara var 600-serien som kallades grisar?... :-)))
 
Re: JetTime på SAS inrikes

Det begynte med -600 ja, men noen har i årenes løp strukket strikken litt ...
 
Re: JetTime på SAS inrikes

Var det ikke slik at MD crew skulle skoleres på Airbus ikke Boeing?

SAS bruker jo kun Airbus og CRJ på DK operasjoner sjelden jeg har sett noe annet det innenriks i Danmark :)
 
Re: JetTime på SAS inrikes

Fly/crewmangel...en af de to....
ikke noget usædvanligt idet...
Alternativet kunne være en aflysning...så vælg selv
Hilsen Ole

"Välj själv"?
Bokning gjordes 14 dagar innan flygning...
 
Re: JetTime på SAS inrikes

Det skolas inte bara på kortlinjerna just nu och man tar piloter bland annat från 737 till longhaul.
 
Re: JetTime på SAS inrikes

Det skolas inte bara på kortlinjerna just nu och man tar piloter bland annat från 737 till longhaul.

Hur är det relevant?
Min fråga var varför SAS planerar in JetTime 733 på inrikes (Sverige)? Har aldrig upplevt det tidigare men nu två ggr de senaste veckorna. Beror det på försenade leveranser eller är det ett nytt samarbete och något som kommer bli vanligare framöver?
 
Re: JetTime på SAS inrikes

Hur är det relevant?
Min fråga var varför SAS planerar in JetTime 733 på inrikes (Sverige)? Har aldrig upplevt det tidigare men nu två ggr de senaste veckorna. Beror det på försenade leveranser eller är det ett nytt samarbete och något som kommer bli vanligare framöver?

HÖGST relevant
Pilot från 737 ---> Longhaul, en mindre som kan flyga produktionen på 737 Sverige (och nu är det mer än en som skolas) = Behov av inhyrning. Det går också åt andra hållet men man skolar inte en pilot över en natt mellan typerna.

Är det ett bättre alternativ att ställa in tycker du?
 
Re: JetTime på SAS inrikes

Så det är pilotbrist inte flygplansbrist som är orsaken. Tack för den förklaringen!
 
Re: JetTime på SAS inrikes

Vad är orsaken till att det blir allt vanligare med JetTime B733 på SAS inrikes i Sverige? Är det försenade leveranser av de sista 737-700 eller andra problem? Är det rent av medveten "outsourcing"? Blir ju märkligt att man marknadsför "All NG"-fleet samtidigt som man leasar in "gamla" 733:or...

Jag har aldrig sett att SAS marknadsfört en "All NG" fleet.
Det låter konstigt när SAS har över 20 Airbus A319/A320/A321 +A330/A340.

Det är snarare SAS stora konkurrent med rödmålade 737-800 OCH 737-300 i flottan som skryter över hur modern flottan är.
 
Re: JetTime på SAS inrikes

Det är snarare SAS stora konkurrent med rödmålade 737-800 OCH 737-300 i flottan som skryter över hur modern flottan är.

Har SAS aldri brukt det at de har nye fly i sin kommunikasjon/reklame?



Vidar
 
Back
Top