Jet Time BGO-AES med ising og vingedropp 14NOV16

Rart at riksmedia ikke slår dette opp. Stygg sak. Regner med vi aldri ser ATR42S hos WIF pga dette? Selv om det er eneste fly på markedet nå. Vet noen på innsiden om dette er tatt opp til vurdering? Jeg setter meg aldri i en ATR i hvertfall. Har avbestilt SAS billett når jeg ble flytta over til ATR, og det gjør jeg igjen...

Setter meg ikke inn i en ATR på norsk innenriks vinterstid, så enkelt er det.

Det er litt drøyt. Hvor mange ATRer har hatt fatale ulykker pga ising?

Det hentydes her også til at om mannskap hadde hatt kjennskap til parameterene som var relevante ville ikke dette skjedd.

Foretrekker DHC fremfor ATR 10/10 men å påstå dette utelukker ATR for WF er litt drøyt.

Som pensjonert Widerøe pilot, håper jeg ikke ATR kommer inn på rutenettet vårt!
Bare det å sette ut flaps, når du steiler ut i isingsforhold, virker helt ulogisk. Da flytter du jo løftsenteret lenger bak på vingen, og haleflaten må gi enda mere løft nedover, altså øke angrepsvinkelen ytterligere for å kompensere. Haleflaten er veldig liten, så marginene til tailplane stall er sikkert ganske små.
Nei jeg er glad for at jeg slipper å fly "Fransk hightech".

Det hentydes her også til at om mannskap hadde hatt kjennskap til parameterene som var relevante ville ikke dette skjedd.

Foretrekker DHC fremfor ATR 10/10 men å påstå dette utelukker ATR for WF er litt drøyt.

Tja, det er to her:

http://www.airsafe.com/events/models/atr.htm

Og én her:

https://en.wikipedia.org/wiki/American_Eagle_Flight_4184

Pluss en drøss nestenulykker og hendelser slik som denne som diskuteres her. Dét, pluss at jeg har en del kolleger som har fløyet ATR og opplevd at de plukker opp så mye is at de må descende med full power, gjør at jeg takker pent nei til å bli med ATR i Nord-Europa vintertid.

Dét, pluss at jeg har en del kolleger som har fløyet ATR og opplevd at de plukker opp så mye is at de må descende med full power, gjør at jeg takker pent nei til å bli med ATR i Nord-Europa vintertid.

Det har jeg opplevd med Dash 8 og ;)

Det kan skje den beste ;) Har uansett hørt dette fra flere ATR-piloter enn Dash-piloter :)

Problemet slik jeg ser det er at flytypen er mer følsom for ising, og at det å fly inn i ising krever korrekt og betimelig prosedyrebruk. En kollega har hatt vedkommende kaptein i simulator, og han har strøket på PC grunnet nettopp mangel på forståelse for isingsprosedyrer på ATR.

Hvis man skal dra paralleller til Dash her, kan man jo si at Colgan Air-ulykken var tilsvarende, siden kapteinen der også hadde en historie med å feile simulatorsjekker, og nå må jeg slutte å snakke om dette, for det er mye å si om en bransje som har latt det bli slik.

Uansett er det ganske graverende å komme helt dit at man faktisk staller et rutefly så vingen dropper!

Bare det å sette ut flaps, når du steiler ut i isingsforhold, virker helt ulogisk. Da flytter du jo løftsenteret lenger bak på vingen, og haleflaten må gi enda mere løft nedover, altså øke angrepsvinkelen ytterligere for å kompensere. Haleflaten er veldig liten, så marginene til tailplane stall er sikkert ganske små.

Enig i at dette virker ulogisk, men hva er egentlig grunnen til at de anbefaler det? Jeg antar at ATR også vet hva som skjer når man setter ut flaps.

Teoretisk spørsmål:
at du har opplevd det på Dash 8 (1-2-3 ganger?) - betyr det at de mangfoldige tilfellene av ATR-incidents ikke er urovekkende med tanke på hvor lenge og i hvor mange år med hvor mye dårlig vær Dash 7 og 8 har operert i Nord-Norge og på vestlandet .... uten at det har vært ørten incidents med ising? (Ja det har vært tilfeller, men nå fløy det pre-corona x antall Dash 8 pr dag i nord og vest).

Normalt sett (iallefall i min jobb) regnes risiko med formler som inkluderer arbeidstimer eller liknende «antall»...

Teoretisk spørsmål:
at du har opplevd det på Dash 8 (1-2-3 ganger?) - betyr det at de mangfoldige tilfellene av ATR-incidents ikke er urovekkende med tanke på hvor lenge og i hvor mange år med hvor mye dårlig vær Dash 7 og 8 har operert i Nord-Norge og på vestlandet .... uten at det har vært ørten incidents med ising? (Ja det har vært tilfeller, men nå fløy det pre-corona x antall Dash 8 pr dag i nord og vest).

Normalt sett (iallefall i min jobb) regnes risiko med formler som inkluderer arbeidstimer eller liknende «antall»...

Kunne det tænkes at crew hos Widerøe er bedre trænet og har mere erfaring med icing conditions?

Norra i Finland flyver vel ATR i forhold der til dels kan minde om Norge? Jeg er godt klar over at Finland ikke har den samme problematik som Norge har med opdrift af varm luft langs fjeldene på vestkysten).

Jeg vælger i hvert fald at stole på nedenstående, og det vigtige er at crew er veltrænet, har erfaring og forstår begrænsningerne på den aktuelle flytype. Resultatet bør dermed være lavere regularitet for ATR operationer, men ikke dårligere sikkerhed.

https://www.ecac-ceac.org/finland-weather

What are the stakeholders' solutions for safe and successful winter operations?

For airlines, having well-trained and experienced personnel with a proper attitude towards safety is paramount. In the airlines, pilots are closest to the actual operation of the aircraft; however, they are not the only ones who must be trained for winter operations - all other operational personnel need to be too. A good safety culture must be in place and all personnel must understand the challenges related to winter operations. Pilots have their basic theoretical training for winter operations in the form of operator-specific training and type-related training for aircraft type-specific issues, but it is important to understand that real-life experience really makes a professional.

Stein Nilsen uttalte på et møte jeg var tilstede i at «Widerøe kommer ALDRI til å kjøpe ATR!» Det var ikke helt nøyaktig det han sa på nordnorsk, men det kom klart frem hva han mente om saken.
Det var da snakk om ATR tilpasset kortbanenettet.

Seks.(Kilde: Aviation-Safety.net) Pluss en helsikes haug med «episoder». Jeg har hatt nærkontakt med et par av dem og det er ørsmå marginer av og til.

Last edited:
Norra i Finland flyver vel ATR i forhold der til dels kan minde om Norge? Jeg er godt klar over at Finland ikke har den samme problematik som Norge har med opdrift af varm luft langs fjeldene på vestkysten).

Nå kan sikkert flyvende personell uttale seg mer treffsikkert enn meg når det kommer spesifikt til fly; men som nord-norsk geofysiker vil jeg tørre påstå at det norske kystklimaet på ingen måte kan sammenliknes med det tørre innlandsklimaet til Finland. Det blir en typisk "epler og pærer" sammenlikning; tilhører samme tematikk (klimasoner i nordlige strøk), men tilhører ikke samme værfenomener (stor forskjell i dominerende krefter som f.eks fuktighet, høydeendringer, skydekke, fjellformasjoner, osv). Altså vil jeg personlig konkludere med nei, det er ikke forhold som til dels kan minne om Norge.

Finner, og for den saks skyld svensker, russere og kanadiere, er slett ikke ukjent med kuldegrader og ising. Men den isingen som av og til kan oppstå langs kysten av Norge, med fuktig havluft, er -som Polaris sier- noen knepp verre enn i tørrere innlandsluft.

Stiller man forberedt og er obs på hva man går til er det som regel ikke noe problem. DAT har f.eks. egne prosedyrer for å unngå isingsforhold med ATR på ruten til Stord. Vel og bra så lenge isingen er kjent og/eller varslet. Men, som vår WF-flyger Dash8 betakker jeg meg fra å bli befordret i ATR vinterstid i Norge.

Last edited:
Nei jeg er glad for at jeg slipper å fly "Fransk hightech".

Det gjorde den så
https://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1230207#post1230207

AES og MOL skal flys av Norra sin ATR i høst ser det ut som.

Back