Jeres yndlingsbyer?

Storbyer:
Hong Kong, Auckland, Sydney, London

Mindre byer:
Anchorage, Stellenbosh, Oslo

Skjulte mikroperler:
Vik, Wilson, Yung Shue Wan

En noget anderledes liste fra min side. Ikke sorteret:

San Diego, USA
Whistler, Canada
Victoria, Canada
Santa Monica, USA
Narsaq, Grønland
Reykjavik, Island
York, UK
Stockholm, Sverige
Helsinki, Finland
Berlin, Tyskland
Ljubljana, Slovenien
Chrsitchurch, New Zealand

Derudover en del danske byer (ikke København), som jeg dog ikke rigtig kan sætte på liste.

Med forbehold om at jeg bare har besøkt en håndfull av verdens byer:

Syns Berlin er en utrolig kul by!

Kongen av haugen for en metrofil er nok likevel Hong Kong. Maken til skyline skal man lete lenge etter.

Honourable mention: Shanghai

Mest spesielle: Rangoon

Siden mitt første besøk til London i 1989 har dette vært min yndlingsby nr.1. Hvorfor? Her finner man alt fra superbe museer til fantastiske konsert areaner til koselige puber (og barer) i f.eks. Covent Garden. Og alltid noe nytt.

Min favorittby nummer 2 er Amsterdam; alt fra en tur på kanalene til en kjapp tur (kun for å se på livet i RLD:) ) gjennom sentrum, til å sitte på en fortauskafe på Dam Square, spise litt god mat på det De Roode Leuw, Blåskjellene der er gode, og servicen fantastisk.

Nr.3 kunne og burde vært København, eller Gdansk, eller Zurich, men det må nok bli Bilbao. Årsak, den første uka jeg tilbragte der, som ung sjømann på slutten av 90-tallet. Vel, har aldri etter den tid truffet så mange vennlige mennesker. Det er vel grunn nok.

Runner up: Longyearbyen, Spartahori på Meganisi og Engelberg, faktisk.

Mvh
Fjordheim

Nr.3 kunne og burde vært København, eller Gdansk, eller Zurich, men det må nok bli Bilbao. Årsak, den første uka jeg tilbragte der, som ung sjømann på slutten av 90-tallet. Vel, har aldri etter den tid truffet så mange vennlige mennesker. Det er vel grunn nok.

Ah, Bilbao ja!
Glemte den. Veldig gode dager. Måtte doble distansen på løpeturene i flere uker etterpå :)

Back