Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.
Det er opplyst flere steder at 737-300 i snitt bruker 0.0379 liter pr km - i underkant av 0,4 liter pr person pr min og hvis det er ca 40 mil mellom ENGM og BGO i luftlinje - så tilsvarer det 16 liter fuel pr pass og med 148 pers ombord så tilsvarer firbruket ca 2.400 liter drivstoff. Hva dette er i liter/ ton - hvor mange liter det går på tonnet - det vet jeg ikke noe om. Er dette riktig regnestykke ???
Hvorfor jeg spør - prøver å finne ut hvordan lavprisselskapene kan tjene penger på når snittprisen er under kr. 500.- hver vei.
Det som kommer i tillegg er leasing av flyet, crew i cabin, to i cockpit, forsikringer, handling, lufthavnavgifter, faste service/rep/ etter faste regler, booking, administrasjon osv.
Begriper ikke at dette er lønnsomt med de prisene som alle lavprisselskapene har.
Noen som har noen svar på dette jeg snakker om ???
Jan
Det er opplyst flere steder at 737-300 i snitt bruker 0.0379 liter pr km - i underkant av 0,4 liter pr person pr min og hvis det er ca 40 mil mellom ENGM og BGO i luftlinje - så tilsvarer det 16 liter fuel pr pass og med 148 pers ombord så tilsvarer firbruket ca 2.400 liter drivstoff. Hva dette er i liter/ ton - hvor mange liter det går på tonnet - det vet jeg ikke noe om. Er dette riktig regnestykke ???
Hvorfor jeg spør - prøver å finne ut hvordan lavprisselskapene kan tjene penger på når snittprisen er under kr. 500.- hver vei.
Det som kommer i tillegg er leasing av flyet, crew i cabin, to i cockpit, forsikringer, handling, lufthavnavgifter, faste service/rep/ etter faste regler, booking, administrasjon osv.
Begriper ikke at dette er lønnsomt med de prisene som alle lavprisselskapene har.
Noen som har noen svar på dette jeg snakker om ???
Jan