Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

ATC-flyradar

Traveler
Medlem
Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Det er opplyst flere steder at 737-300 i snitt bruker 0.0379 liter pr km - i underkant av 0,4 liter pr person pr min og hvis det er ca 40 mil mellom ENGM og BGO i luftlinje - så tilsvarer det 16 liter fuel pr pass og med 148 pers ombord så tilsvarer firbruket ca 2.400 liter drivstoff. Hva dette er i liter/ ton - hvor mange liter det går på tonnet - det vet jeg ikke noe om. Er dette riktig regnestykke ???

Hvorfor jeg spør - prøver å finne ut hvordan lavprisselskapene kan tjene penger på når snittprisen er under kr. 500.- hver vei.

Det som kommer i tillegg er leasing av flyet, crew i cabin, to i cockpit, forsikringer, handling, lufthavnavgifter, faste service/rep/ etter faste regler, booking, administrasjon osv.

Begriper ikke at dette er lønnsomt med de prisene som alle lavprisselskapene har.

Noen som har noen svar på dette jeg snakker om ???

Jan
 
Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Originally posted by ATC-flyradar

Hvorfor jeg spør - prøver å finne ut hvordan lavprisselskapene kan tjene penger på når snittprisen er under kr. 500.- hver vei.


Jan

Vill gjetting?
 
Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Originally posted by KennethGS

Originally posted by ATC-flyradar

Hvorfor jeg spør - prøver å finne ut hvordan lavprisselskapene kan tjene penger på når snittprisen er under kr. 500.- hver vei.


Jan

Vill gjetting?

Unnskyld - hva mente du med det svaret ??? Sorry det er kanskje litt sent på kvelden !
 
Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Hvem er det som flyr med 500 i gjennomsnittlig billettpris??
 
Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Jeg tror kanskje at KennethGS lurer på hvor du henter tallene fra når du sier at lavpriselskapene har en snittpris på under kr. 500,-. Han har sannsynligvis et poeng, for dette er vel informasjon som ikke så mange utenforstående har tilgang på og informasjon som de som har den ikke vil gi over forumet her. Jeg snakker nå om inntekter på en enkeltstrekning. Kostnadsoverslag i forhold til drivstoffbruk er det sikkert mulig å få noen her inne til å si noe om.
 
Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Sorry, jeg vet ikke hva snittpriser er - når jeg reiser så er prisene billig. Trodde at snittprisen lå på det nivået, men det er kanskje ikke sånn - beklager vis dette ble temaet.

OK - tilbake til det egentlige temaet - bruker man i snitt 2.400 liter fuel på en slik strekning ?? hva utgjør fuel som utgift pr person på en slik strekning ??

Hvis noen kan si noe om dette så lærer man litt av dette også :D

Jan
 
Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Hvis en flytype hos f.eks SAS er oppgitt til å bruke en viss drivstoffmengde pr passasjerkm så er det ut fra konfigurasjonen det selskapet bruker og de rutene selskapet bruker flåten på. Det er slik at jo lenger flightene er (opp til et visst punkt), jo mindre bruker flyet pr passasjerkm. F.eks OSL-BGO vil gi et annet forbruk enn OSL-TOS.

Jeg husker ikke tallene nøyaktig i hodet, men en 733 kan bruke ca 1000-1100kg pr motor pr time på cruise. Legg til en del for taxi, climb, og trekk fra for descend. Mellom 2200 og 2500kg for OSL-BGO kan høres rimelig ut.
 
Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Originally posted by Dag Viking

Hvis en flytype hos f.eks SAS er oppgitt til å bruke en viss drivstoffmengde pr passasjerkm så er det ut fra konfigurasjonen det selskapet bruker og de rutene selskapet bruker flåten på. Det er slik at jo lenger flightene er (opp til et visst punkt), jo mindre bruker flyet pr passasjerkm. F.eks OSL-BGO vil gi et annet forbruk enn OSL-TOS.

Jeg husker ikke tallene nøyaktig i hodet, men en 733 kan bruke ca 1000-1100kg pr motor pr time på cruise. Legg til en del for taxi, climb, og trekk fra for descend. Mellom 2200 og 2500kg for OSL-BGO kan høres rimelig ut.

Hva er 1000 kg i liter -bare ren nyskjerighet - da flyfuel veier mindre enn vann

Ellers takk for infoen - sitter å leser flyblader og infoblader fra flyselskapene - derfor litt nyskjerrig.

Jan
 
Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

En liter drivstoff veier ca 0,78- 0,80 kg .avhengig av temperaturen(density)
 
Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Originally posted by xbrave

En liter drivstoff veier ca 0,78- 0,80 kg .avhengig av temperaturen(density)

Takker alle sammen - blir klokere av å spørre.

Jan
 
Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Jeg hørte engang at NAS på OSL-BGO måtte ha inn 70000 pr leg for å gå i null. Siden da har vel fuelprisen gått opp endel og de har vel kuttet litt i andre kostnader, så jeg tipper de må ha inn ca 80000 pr i dag. Men dette er VELDIG ca tall :exclamati
 
Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Originally posted by Balle Chlorin

Hvem er det som flyr med 500 i gjennomsnittlig billettpris??

Ingen! Snittpris er vesentlig høyere enn kr 500, også for LCC-operatører. Det er gjennomsnittsinntekt som er avgjørende, dvs. yield.

NAS opplever for tiden sviktende yield, bl.a pga. oppstart av nye ruter og lengre flydistanser. På sikt er det en uheldig utvikling, men de er vel på rett vei.
 
Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

OSL-BGO på en normal dag bruker man omtrent 1800 kg fuel.

Standard density på JET-A1 er 0.8. Dvs 2160 liter.

En god tommelfingerregel for B737-300 er:

3200 kg fuel for første time flytid
2300 for andre time
2200 for tredje time
2100 for fjerde time

osv osv
 
Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Jeg ser gjerne en oppstilling over kostnad pr km (eller pr pax-plass), hvis du får det gjort?
 
Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

I går brukte vi 1800kg fuel med en 736 OSL-SVG. Veldig direkte routing, direct DOGGI etter noen få minutter i lufta. Ca 80knop motvind og FF på 1250kg pr motor på cruise. En 733 er nok ikke altfor langt unna.
 
Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Originally posted by Dag Viking

I går brukte vi 1800kg fuel med en 736 OSL-SVG. Veldig direkte routing, direct DOGGI etter noen få minutter i lufta. Ca 80knop motvind og FF på 1250kg pr motor på cruise. En 733 er nok ikke altfor langt unna.

Takker for info, vet du distansen mellom OSL-SVG ??

Jan
 
Re: Jeg undrer på hvor mye drivstoff blir brukt på korte strekninger.

Originally posted by flapjack

OSL-BGO på en normal dag bruker man omtrent 1800 kg fuel.

Standard density på JET-A1 er 0.8. Dvs 2160 liter.

En god tommelfingerregel for B737-300 er:

3200 kg fuel for første time flytid
2300 for andre time
2200 for tredje time
2100 for fjerde time

osv osv

Hvorfor brukes ikke 737 direkte OSL-AKL? Etter den utregningen vil den jo fly på tørre tanker de tre siste timene? :D

-A
 
Back
Top