Jeg får ikke igjen skatter og avgifter etter avbestilling!

Re: Jeg får ikke igjen skatter og avgifter etter avbestilling!

Jeg sjekket faktisk europeiske (som jeg trodde var brukbare), og der står de i avbestillingsforsikringen at de ikke dekker gebyrer for å få tilbakebetalt skatter og avgifter. Står ingenting om hvordan de forholder seg til urefunderbare skatter og avgifter.

Jeg synes uansett det er tullete, må man avbestille og har en slik forsikring bør man gå i 0, eller det bør være en bestemmt egenanndel, å ikke refundere deler av en reise er bare vås.

Nå har jeg vært i kontakt med forsikringsselskapet, og de presiserte at jeg ikke får igjen dette av de, og at det "dessverre er noe jeg må ta på egen bekostning"

Kontaktet Forbrukerombudet, og fikk beskjed om å kontakte forsikr. men det hjalp jo som sagt ikke. Dette blir bare en kasteball mellom forskjellige parter, og enden på visa blir sikkert det at jeg har tapt 4000 kroner og lært at billigste billetter med restriksjoner ikke skal bestilles igjen:rolleyes:

Dette høres jo helt galematias ut. Anbefaler å kontakte Forsikringsklagekontoret http://www.forsikringsklagekontoret.no/vis.asp?id=1

Forbrukermyndigheten har tidligere vært frempå og klaget på flyselskapene som kaller "drivstofftillegget" for skatter og avgifter da de mener det er del av billettprisen. Det burde jo støtte din sak her.

Jeg ville hvertfall ikke gitt meg med det første (av prinsipp). Hvordan flyselskapet velger å dele opp sin sluttpris er jo uinteressant for deg. Forsikringen burde dekke det du ikke får fra flyselskapet (minus evt. adm.gebyr dersom det står i vilkårene). Blir omtrent som de for en bilforsikring gir deg tilbake prisen på bilen minus skatter/avgifter...

Takk igjen... Virker til at jeg har litt ting på min side iallefall. Står nok dessverre i vilkårene at de ikke tilbakebetaler skatter/avgifter, men jeg tror det er standard i "alle" reiseforsikringer, nettopp fordi det forventes at flyselskapet gjør dette, men når de ikke gjør det, blir det jo et problem. Hadde det vært snakk om 200 kroner hadde jeg latt det ligge, men når det er det tidobbelte er det litt surt!

Synes det høres veldig merkelig ut fra forsikringsselskapet dette...

Takk igjen... Virker til at jeg har litt ting på min side iallefall. Står nok dessverre i vilkårene at de ikke tilbakebetaler skatter/avgifter, men jeg tror det er standard i "alle" reiseforsikringer, nettopp fordi det forventes at flyselskapet gjør dette, men når de ikke gjør det, blir det jo et problem. Hadde det vært snakk om 200 kroner hadde jeg latt det ligge, men når det er det tidobbelte er det litt surt!

Argumentet må være at drivstofftillegget ikke er en skatt/avgift. Det at flyselskapet feilaktig forsøker å kalle det for "skatt/avgift" bør ikke være ditt problem. Uansett burde det derfor være en sak for forbrukermyndigheten (det at et flyselskap faktisk kan definere hele billettprisen som en avgift).

Du kan jo si til forsikringsselskapet at enten betaler de tilbake "drivstofftillegget" eller så klager du dem inn for klagenemda. Det koster dem også penger, og taper de der så kan de heller ikke spekulere i tilsvarende saker senere.

Det er helt normalt at forsikringsselskapet ikke refunderer skatter og avgifter av den naturlige årsaken at dette er ting som er refunderbart fra flyselskapene og da har man jo muligheten til å få tilbake skatter og avgifter to ganger, noe som selvsagt er galt.

Jeg har alltid fått refundert både fueltillegg og skatter uten noe som helst problem fra SAS, Air Canada og Lufthansa i slike saker. Det at KLM ikke refunderer fuel surcharge overrasket meg ganske mye. Det er en avgift som skal dekke kostnaden for fuel for deg og reiser du ikke synes jeg det er helt bak mål at du ikke får refundert pengene.

Elendig av KLM :rolleyes::headbang

Når det er sagt, skal forsikringen dekke alt som ikke flyselskapet refunderer og i dette tilfellet, hadde jeg skrevet til KLM og bedt om en forklaring på hvorfor du ikke får deler av avgiften tilbake. De kommer da til å skrive deg tilbake at de er noen skurker som tar fuelavgift for ubrukte seter (eller seter brukt av andre) og refunderer ikke dette tillegget. Det bør være dokumentasjon nok for å få refundert fueltillegget fra forsikringsselskapet siden det er en kostnad som ikke refunderes av flyselskapet og det er jo grunnen til at man har forsikring: for å dekke urefunderbare kostnader når man har en meget god grunn

Nå er iallefall KLM underrettet, skrev en epost til kundesupport hvor jeg la frem saken, og ba om en forklaring på det hele, så får jeg se hva de sier. Not too optimistic, har skrevet til de ved tidligere anledninger og synes kundeservicen er til tider slett og treg.

Hei

Jeg er nå oppi samme smørja. Registrerte meg som bruker bare for å fortelle min versjon.
Jeg har fått tilbakebetalt for flybillettene fra forsikringsselskapet. De kunne fortelle at skatter og avgifter måtte jeg få refundert fra flyselskap, dermed går jeg rundt og tror at jeg får tilbake mine 5740 kroner som jeg har utestående i skatter og avgifter, men nei, jeg får tilbake ca 400 kroner pr billett, dermed mangler nesten 1000 kroner i såkalte YQ-Avgifter, noe jeg hadde fått tilbakebetalt hvis jeg hadde hatt ett hakk dyrere billetter. Jeg hadde tydeligvis altfor billige billetter. Det var visst vanlig policy hos ett av verdens største flyselskap.

Men er det fortsatt riktig av flyselskapene og få kunne operere slik?

Vil det ha noe for seg å ta det frem for flyklagenemda?

Jeg synes kanskje forsikringsklagenemda virker som et minst like godt alternativ.

Hei.........
Jeg er nå oppi samme smørja. Registrerte meg som bruker bare for å fortelle min versjon.
Hvilket flyselskap og bookingklasse er det snakk om?

Jeg hadde samme "problemet" på mandag. Ebookers nektet plent å betale tilbake skatter og avgifter etter en ubenyttet SIN-OSL billett med SAS.

Først når jeg truet med forbrukerrådet osv. så ga de seg.

Back