Jeg fant nesten nåla i høystakken!

Polaris

Free Luigi
Jeg fant nesten nåla i høystakken!

Da har vitenskapsnerden og astronomifantasten Polaris brukt 3 timer ute i Tromsøs kalde skoger, for å se på Gemini-svermen. Mange fantastisk flotte meteorer, som er utrolig vanskelig å få tatt bilder av. Om man tar i betraktning at det er nettopp er utrolig vanskelig å få bilde av meteorer, kan man jo påstå at det er umulig å få et fly og en meteor på samme bilde....

Det være sagt, så satt jeg midt i Tromsøs smørøye uten belysning - hadde "vent" øynene til mørket, fått reinskinnet på bakken og med kameraet ved min høyre side, bikkja med min venstre, nøyt jeg synet av flere meteorer mens jeg trykket på kameraknappen så ofte jeg orket. Plutselig titter et SAS-fly fram i horisonten og flyr inn i bildevinkelen. Samtidig skeier en meteor over himmelen, like over flyet! "HERREGUD JA" tenker jeg, og lefser kameraet til meg når det er ferdig å prossessere bildet.

....slik skulle det ikke være. ISO-nivået har vært for lavt (400, ikke 800 som den skulle vært på), meteoren ble ikke registrert på bildesensoren - alt man ser er flyet... :( Den var ikke av de mest lyssterke heller, så det skulle vel litt til for å få den med på bildet. Men men! Det var nå historien om hvordan jeg nesten klarte å finne nåla i høystakken.

4182433055_ca1ee8edc5.jpg

Slenger med et selvportrett :lol:

4182437473_131173d996.jpg

Her kan man se syvstjernene, Orions belte rett under høyrearmen min, og Betelgeuse skinne sterkt øverst til venstre i Orions skulder... :)

EDIT: Etter nitidig scanning av 40 bilder, er dette det nærmeste jeg kom å fange en meteor på bilde....
http://farm3.static.flickr.com/2493/4183243170_5b6af7ac0a_o.jpg

Last edited:
Re: Jeg fant nesten nåla i høystakken!

Veldig bra, Polaris. Forsøkte å få svermen for noen uker siden på brikken, men etter to timer med nesten kontinuerlige 30-sekunders eksponeringer lusket jeg hjem igjen. Fikk øye på 5-6 "svermere" men søkeren var i feil felt i forhold til dem.

Morsomt selvportrett. Ser ut som om Orion har lagt på seg litt og løsnet på beltet!

Takk for historien og fine bilder, til tross for at Geminien ikke kom seg med på brikka :)
Tok meg en tur ut selv i natt bare for å oppdage at det var overskyet.. boo

Takker og bukker for kommentarer :)

Veldig bra, Polaris. Forsøkte å få svermen for noen uker siden på brikken, men etter to timer med nesten kontinuerlige 30-sekunders eksponeringer lusket jeg hjem igjen. Fikk øye på 5-6 "svermere" men søkeren var i feil felt i forhold til dem.

Leonidene, var det ikke? Det var vel et heller lusent oppmøte av de kometene i det store og hele, så det er ikke rart at det ble miss med kameraet. Som å finne nåla som ikke engang eksisterer i høystakken.... ;) hehe

Heia fra en ”star-struck” amatør-amatør!
Føler med deg mht ikke å ha satt kamera på høyere ISO akkurat da ”årets skudd” kom forbi! SCHEISSE! Samme tid neste år blir det en ny sjanse, og du er jo ung… Leonidene og Geminidene er årlige evenementer, og DET er jeg veldig glad for! MEN, man må "campe utendørs" (slik du prøvde) for å fange dem!
Tillater meg å nevne at det har bare vært sååå totalt hehrrrlig å flytte fra lysforurenset storby til utkant i nord: Går ut på veranda mange ganger hver kveld/natt for å se på himmel. Hvis jeg orker å traske 2 min ned til stranda for å få belysningen i ryggen er det helt WOW (gatelys slukkes om natta, men beboernes megasterke utelys er utålelige).
Første ting jeg gjør om morran er å slenge gardinet til side for å sjekke vær og himmel. Med luftdrag fra sør/sørøst høres Orion-oppstart godt, pluss WF sin første avgang, og fra helt riktig retning lukter det parafin, myyye koseligere enn eksoslukta i Oslo-området…
Innimellom kommer eksotiske NATO-fly på touch&go. Kjøpte mitt første digitalkamera pga objektiv, uvitende om at sensor (film-size) var viktigst, altså kan ikke ta dårlig-lys shots eller nattbilder. Bankkonto tillater foreløpig ikke å korrigere feilvurderingen.
Lenge hatt et visst begrep om hvor stjernebilder og planeter befant seg, men måtte etter ankomst nordaførr (bedre utsyn) laste ned astronomiprogram for å identifisere alt jeg ser.
Opplever at stjernene merkelig nok er best synlige (”størst”) like før soloppgang, aner ikke hvorfor. OBS: Pleiadene og månen er fantastisk fine sett gjennom en vanlig kikkert!
Første gang jeg fikk sett ringene rundt Saturn og månene rundt Jupiter via en relativt liten stjernekikkert holdt jeg på å svime av! Det totale bekmørket (deep space) rundt planetene var ubeskrivelig. Håper å engang få se det samme med en stooor stjernekikkert! Harestua var engang nærme, men dessverre bor jeg ikke lengre i det området.
TENK Å kunne fått overvintre på Svalbard med 4 mnd bekmørke pluss sultne isbjørner? Sukk, tilgang til sådanne herligheter gikk vel føyka for ca 20-30 år siden, da ”sivilisasjonen” med kvinner & barn annekterte øygruppen, og er nå en fjern drøm…
Har hele høsten ventet med lengsel på å få en tur rundt Finnmarkskysten i storm med heftig sjøgang på gammelhurtigruter, men akk, hittil bare kjedelig fralandsvind (som greitt gir småbølger men ikke store dønninger)! Betaler ikke for å ”seile på stuegulv”.
Med hilsen fra en fly- og astronomi- og meteorologi- NERD

PS: Sorry for alt OT her, men det var liksom relatert...

BTW: Her er nordlys-varsel: http://www.gedds.alaska.edu/AuroraForecast/

Last edited:

Hva kan jeg si, annet enn at jeg er enig? :colgate:

Et "litt billig" teleskop skal ikke være vanskelig å få tak i. For tiden har jeg fått hendene på et galileoskop som gir meg et par grå hår når det kommer til fokusering (veldig gammeldags mekanikk....) - har iallefall fått sett nærmere på månen :)

Bruker allerede den siden for å holde meg oppdatert med nordlyset, et annet tips er denne siden fra KHO på Svalbard (jeg var med å kalibrere denne tidligere i høst :colgate: ) som viser et magnetometer med ca. 1 times forsinkelse, 100% korrekte nivåer av aktivitet. Utrolig banalt forklart skal den grønne streken helst være så høyt som mulig for å se nordlys

http://kho.unis.no/uito_unis_mag.htm

Ellers kan jeg jo bare si meg enig i interessen om både meteorologi og astronomi - kanskje derfor man også fascinerer seg for fly? :colgate: Jeg hadde originalt tenkt å studere meteorologi og oseanografi, men Bergen fristet lite i forhold til "gode gamle" byen.

Her er en fin side for å lokalisere ting på stjernehimmelen, oppdateres hver dag :)
http://www.heavens-above.com/skycha...t=0&loc=Troms%F8&TZ=CET&SL=1&SN=1&BW=0&SZ=600

Vi her på Andøya har jo Alomar webcams, og når nordlyset er fjernt oppi nord ser jeg det bedre på Alomar-cam enn i ”real-time”: http://128.39.135.10/webcam.html

Har stått ute noen netter og sett opp mot vest og lurt på rare lysstreker på himmelen, og så tatt frem kikkert og ”traca” dem nedover og de endte opp på Ramnan-fjella (Alomar)

WOW – du linket til et nordlys-site som er for avansert for meg, so ”gimme a break” pls…
Heavens-above fant jeg frem til for ganske mange år siden. Husk jeg ER ammatør!

Har (nedpakket i flyttelass) et ganske billig teleskop, viktigst er at det må stå på uforstyrret fundament, og da ser jeg såvidt månene rundt Jupiter og aner ringene rundt Saturn.

Skaff deg en GOD vanlig kikkert, gir kjempeherlige syn mht noen stjerner pluss månen!

Heh, virker som at nerder er nerder, tror det er definert som noen med interesse for områder som hvermannsen finner kjedelige (= krever LITT fordypning). Nytter ikke å gå på sjekker’n på by’n og konversere om luftmassers bevegelse rundt lavtrykk kontra høytrykk, hehe… Slipper heldigvis sånt i min alder, og veldig takknemlig for det.

Tror at når man er interessert i både lavere og høyere luftlag, så henger dette på en måte sammen. Fly og stratosfære er greit nok tett koblet, men når langrutepiloter sitter ensomme ute over Atlanteren med store gap i VHF-radiorekkevidde og har god tid til å stirre opp på stjernene, vil erfaringsmessig noen av dem fatte interesse for fenomenet og ønske å finne mer ut av hva de ser.

Meteorologi er jo bare sååå kjempeinteressant – etter at www begynte å levere satellittbilder i animasjon er jeg aldeles overlykkelig. Husker den gang på tidlig 90-tall da et lavtrykk for første gang reverserte fra Bottenvika (de hadde ALLTID gått direkte fra vest mot øst) og jeg skjønte dette var et paradigmeskifte! Dagen etter rapporterte Aftenposten at meteorologene sa dette var første gang. Og nerden (meg) sto og hoppet av excitement omtrent som han derre astronomen… Jeg og Gislefoss ville blitt et heftig TV-par!

Oyh, klokka er visst mange, kanskje på tide å gjøre noe mer fornuftig/matnyttig! Vi må jo treffes engang! Sender deg kanskje en PM når jeg transitterer Tromsø på vei nordover med NX/LO engang vinden er favorabel.

Tusen takk for ”samtalen”.

Back