Re: Japan-tråden
Har selv vært i Japan ved flere anledninger, og har fått reist litt rundt. Vet ikke nøyaktig hva du har sett/ikke sett, eller hva dere foretrekker å gjøre. Selv er jeg veldig glad i natur, og det gjenspeiles gjerne litt i forhold til hvor jeg har vært. Men kan jo nevne et par av stedene som muligens er aktuelle.
Var en periode i Hokkaido i fjor sommer. Utover oppholdet i Sapporo, tok jeg tog nordover til Asahikawa. Derfra tok jeg en lokalbuss som gikk opp i fjellene, til Daisetzusan nasjonalpark. Her var jeg noen dager. Det var flotte muligheter for fotturer i fjellet, og en deilig fred og ro. Leide også en bil i Asahikawa og kjørte til Biei og Furano. Furano er spesielt kjent for lavendelblomstringen, og hvis dere er der i juli er det et flott skue å se endeløse lilla åkre.
Vil forøvrig anbefale en tur til "Historical Village of Hokkaido". Et museum hvor man tar for seg ulike bosetninger i Hokkaido opp gjennom tidene. Personlig synes jeg det var meget bra, og tilbragte en hel dag der.
I Nagano var jeg sommeren året før. Da tok vi toget til Matsumoto. Matsumoto var en fin by, med Matsumoto castle som "midtpunkt". Fra Matsumoto leide vi bil og hadde en tur opp til Kamikochi, som ligger i oppe i fjellene. Fantastisk flott natur, og meget god lokal mat. Stedet vi var er visstnok stengt om vinteren, og kun åpen for sommersesongen. Vi bodde ikke på Ryokan den gangen, men hotellet var i tradisjonell japansk stil, som minnet om Ryokan.
Det beste ryokan som jeg har bodd på var i Kyoto, men du finner nok mange av dem i Hokkaido også