Re: Japan-tråden (versjon 2011)
Slik jeg skjønner det, så sto du på nedover-ski i Japan?
Isåfall, hvordan var bakkene? Var det mye folk?
Dette hørtes veldig interessant ut, og jeg kunne gjerne tenkt meg en slik tur selv.
Det stemmer, vi jakter puddersnø og offpiste kjøring, og det er ikke mange steder det faller like mye snø og kan gi pudderalarm garanti som Japan.
Ifjor var vi i Myoko Kogen der vi booket opphold gjennom et lite australsk selskap som også inkluderte litt guiding og transport til/fra anleggene i området når man ikke stod i Akakura Onsen anleggene der vi bodde. Vi var storveis fornøyde både med
http://powder-recon.com/ og ikke minst alle snøen som dumpet ned og dermed bra skikjøringen som vi søker. Men som mange steder i Japan er offpiste/skogkjøring ikke lov, men dette blir håndhevet veldig forskjellig fra sted til sted, da var kunnskapen til PR meget god å tilegne seg og vite hvor det var bra og hvor det var høyere risiko for å bli tatt og da få litt kjeft og evt. miste dagskortet. Vi klarte oss helt fint i skogen alle dagene uten noe annet enn kjeft et par ganger ene anlegget.
I år ble det i siste liten bestemt Japan igjen etter å ha sett værmeldinger der og i Nord-Amerika, samt vår evt. innfallsport Chicago som ble rammet av en kraftig winter storm i begynnelsen av februar som kunne ødelagt en del for oss.
Kom i kontakt med en amerikansk guide med tilhold i Hakkoda helt nord på hovedøyen Honshu.
http://www.hakkodapowder.com/ Shinkansen til Aomori, og så hadde guiden ordnet litt forskjellige bosteder for oss første helgen og transport opp til Hakkoda før vi fikk noen netter på resort hotellet. Hakkoda kjører et unikt konsept, en stor gondol som frakter deg opp på ene fjellet, to merkede, men ingen oppkjørte løyper. Offpiste only eller hiking videre til andre topper og ned på andre sider av fjellet, da må man ha transport tilbake og må gjøres med guide. Også veldig bra med guide for å bli kjent i området rundt gondolen og vite hvor det bra å kjøre og unngå å kjøre seg fast. Vi hadde seks skidager hvorav fire første med guiden, og vi fikk fersk pudder til tre av dagene med 60 cm på det meste over night.