Jan.2016: Med Emirates og B773/A388 til BKK via DXB

Blackhawk

ScanFlyer Gold





Januar 2016: Med Emirates Airlines og B777-300ER, og Airbus A380-800
til Bangkok (BKK) via Dubai (DXB). Bilder fra Bangkok og omegn, samt
litt fly:



La oss starte kronologisk, fra denne serien er det ikke altfor mye bilder fra
de ulike flyturene om bord ; den neste serien fra Qatar Airways med
Boeing 787-8 Dreamliner, og Airbus A380-800 i Business Class, fra Oslo Bangkok
via Doha; har jeg fokusert også mer på selve flyturene.

Men denne turen i Januar 2016 med Emirates begge veier, er uansett først ut; så la
oss starte på en svært kald januar-dag på OSL (på vei ned til Oslo Lufthavn, viste
temperaturmåleren i bilen hele -18.5 grader) - så det var en perfekt dag å trekke
østover på!

(Bildene av maskinene vi fløy, er ment for illustrasjon av eksakt flytype - og
er ikke det eksakte individet, alle bilder er dog tatt av meg).




Interessant fakta-opplysning: selv om A380-maskinene hos Emirates har
typisk rundt 500-600pax og måler: 72.7 meter i lengde, er faktisk
B777-300ER maskinene såvidt litt lengre enn A380, B773 måler
nemlig: 73.9 meter (ca. 427 pax) og er dermed ca. 1.2 meter lengre.





Leg 1 av 4: Oslo (OSL) - Dubai (DXB) med Boeing 777-300ER:

Emirates Airlines
Dato: 7. januar 2016
Avgang: Kl: 13:40
Ankomst: Kl: 23:35 (Lokal tid Dubai)


OSL-DXB: B777-300ER, flight: EK160
Reg.: "A6-EPD", levert til Emirates pr. 19. okt 2015,
maskinen var kun ca. 3 mnd. gammel når vi fløy med denne!













Over: ved pushback skulle også en Thai-maskin ned til varmere strøk som oss,
Thai Airways med B777-300ER, og "HS-TKP". Levert ny til Thai
pr. juli 2013, maskinen er ca. 2.5 år gammel. Seatconfig: C42/Y306 = 348pax.







Takket være en god venn (takk Harald!), så ble man ca. mid-flight oppgradert
til Business Class:




 
Re: Jan.2016: Med Emirates og B773/A388 til BKK via DXB:

Så hopper vi elegant og raskt videre til neste flight, og fra B773 til A388 på
turen fra Dubai til Bangkok:





Leg 2 av 4: Dubai (DXB) - Bangkok (BKK) med Airbus A380-800:

Emirates Airlines
Dato: 8. januar 2016
Avgang: Kl: 03:05
Ankomst: Kl: 12:05 (Lokal tid Bangkok)


DXB-BKK: A380-800, flight: EK384
Reg.: "A6-EED", levert til Emirates pr. des. 2012, maskinen
var ca. 3.5 år, når vi fløy med denne. Seatconfig: F14/C76/Y427,
totalt: 517 pax.





Over: flighten var faktisk overbooket, og selv om man hadde sikret seg vindussete
i god tid; var det begrensede muligheter med å få rørt på seg underveis.









Over: god plass langs vindusrekken.



Over: kun en av to motorer på styrbord vinge synes, og en enorm
vinge-overflate!




Etter landing på BKK:







Over: Thai Airways med B747-400, og reg. "HS-TGP". Levert ny til Thai
pr. nov. 1994, maskinen er snart 21.5 år gammel. Seatconfig: F8/C36/Y315=359 pax.





Over: Thai Airways med Airbus A380-800, og reg.: "HS-TUB". Levert ny til
Thai pr. nov. 2012, maskinen er litt over 3.5 år gammel.
Seatconfig: F12/C60/Y435=507 pax. Bærer navnet: "Mancha Khiri".




Over: Qatar Airways med Airbus A380-800, og reg.: "A7-APC". Levert ny til
Qatar pr. des. 2014, maskinen er ca. to år gammel.
Seatconfig: F8/C48/Y461 = 517 pax.




Så noen bilder fra Thailand, Jomtien, Bangkok - før vi fortsetter med resten av
flyturene:




Over: plass til noen få ledninger til..







Over: denne og de tre foregående bilder fra Jomtien.
 
Re: Jan.2016: Med Emirates og B773/A388 til BKK via DXB:

Så forflytter vi oss nordover til Bangkok:













Vi bodde noen døgn på "The Ambassador Hotel Bangkok" (4-stjerner) :





Over: "The Ambassador Hotel Bangkok", dette var forøvrig crew-hotell for SAS
før oppussing.




Over: Rom: 2489 (24. etg), i "Tower Wing"-delen av hotellet; det var totalt
26 etasjer i denne høyeste delen av hotellet.











Utsikten fra rommet:







 
Re: Jan.2016: Med Emirates og B773/A388 til BKK via DXB:

Hotellet hadde sin egen lille fuglepark, på vei bort til bassenget:














To etasjer lengre opp, så fant vi "Priviledge Lounge"; en ubetjent lounge som visse de to dyreste
romtypene hadde tilgang til. Dog var dørene alltid åpne, og vi så kun en ansatt der den ene gangen;
mat og desserter så nærmest urørt ut. Ikke et tilbud som bli annonsert veldig ovenfor de som har
tilgang, og muligens litt vel bortgjemt:












Bangkok forøvrig:







Over: ahhh.. dumplings er aldri feil.. En av fire retter, av et dyrere måltid som
ble inntatt på "The Landmark Bangkok"-hotel (4-stjerner).



Over: her har vi tydeligvis "rotet oss" bort i feil gate, tydeligvis meget populær; og
veldig vanlig med svært lite tekstiler på seg, dog var det varmt - så det kan jo selvsagt
være årsaken...








 
Re: Jan.2016: Med Emirates og B773/A388 til BKK via DXB:

Så beveger vi oss ned til Chao Phraya-elven, og der må man jo ta mat
eller en øl på ærverdige: "Mandarin Oriental Hotel" (5-stjerner) :













Over: fra en av hagene på Oriental Hotel, har man også fin utsikt over til et
annet meget fint hotel: "The Peninsula Bangkok"-hotel (5-stjerner) :



Øvrige bilder fra Chao Phraya river og Bangkok:













 
Re: Jan.2016: Med Emirates og B773/A388 til BKK via DXB:

Så er det på tide å vende snuten mot det kalde nord, hvor både mye snø, minusgrader, og nok en turnus venter på jobb:




Leg 3 av 4: Bangkok (BKK) - Dubai (DXB) med Airbus A380-800:

Emirates Airlines
Dato: 19. januar 2016
Avgang: Kl: 01:05
Ankomst: Kl: 05:00 (Lokal tid Dubai)

BKK-DXB: A380-800, flight: EK385
Reg.: "A6-EOI", levert til Emirates pr. mai 2015, maskinen
var litt over ett år gammel, når vi fløy med denne.
Seatconfig: F14/C76/Y429, totalt: 519 pax.









Over: Wing-view A380 i "dobbel forstand", her om bord på A388
med reg.: "A6-EOI" og utsikt over til en enda nyere A380-maskin
nemlig "A6-EOQ" som var under et halvt år gammel når dette
bildet ble tatt.



Over: nabo-maskinen fra Emirates Airlines, Airbus A380-800, og
reg. "A6-EOQ", levert til Emirates pr. 28. nov. 2015; som er en av
de nye A380-maskinene, med plass til over 600 pax og er uten 1.class
som vi hadde på vår maskin. Seatconfig på maskinen på bildet
er dermed: C58/Y557 = 615 pax.




Så hopper vi videre til Dubai, og starter med noen flybilder:





Over: Emirates Airlines med B777-300ER, og reg.: "A6-ENB". Maskinen ble
levert ny til selskapet pr. nov. 2012, og er litt over tre år gammel.
Seatconfig: C42/Y385 = 427 pax.




Over: Emirates Airlines med Airbus A380-800,og reg.: "A6-EDB", en av de
eldste A380. Denne ble levert til Emirates pr. okt. 2008, og er
snart åtte år gammel. Seatconfig: F14/C76/Y399 = 489 pax.




Over: Qantas med Airbus A380-800, og reg.: "VH-OQE". Levert ny til
selskapet pr. des. 2009, maskinen er snart syv år gammel.
Seatconfig (fire klasser) : F14/C64/W35/Y371 = 484 pax, maskinen
bærer navnet: "Lawrence Hargrave".




Over: Emirates Airlines med B777-300ER, og reg.: "A6-EBO". Levert
ny til Emirates pr. mai 2006, maskinen er litt over 9.5 år gammel.
Seatconfig: F8/C42/Y310 = 360 pax.




Over: Emirates Airlines med Airbus A380-800, og reg.: "A6-EDX". Levert
ny til Emirates pr. okt. 2012, maskinen er ca. fire år gammel.
Seatconfig: F14/C76/Y407 = 497 pax.




Over: litt av biz-jet parkeringen på DXB.


 
Re: Jan.2016: Med Emirates og B773/A388 til BKK via DXB:

Leg 4 av 4: Dubai (DXB) - Oslo (OSL) med Boeing 777-300ER:

Emirates Airlines
Dato: 19. januar 2016
Avgang: Kl: 07:15
Ankomst: Kl: 11:30 (Lokal tid Oslo)


DXB-OSL: B777-300ER, flight: EK159
Reg.: "A6-ECD", levert til Emirates pr. okt. 2007, maskinen
var dermed nesten 8.5 år, den eldste maskinen vi fløy
med på turen. Seatconfig: F8/C42/Y304, totalt: 354 pax.



(maskinen ovenfor, er forøvirg "A6-ENB". Den maskinen ble
levert ny til selskapet pr. nov. 2012, og er litt over tre
år gammel. Seatconfig: C42/Y385 = 427 pax. )












Før/under pushback:







Over: morgenstemning på Dubai flyplass.




Over: morgenrush på DXB.



Over: Wing-view B777-300ER.






Over: C-klasse.




Alle bilder er tatt med kompakt/superzoom-kamera
av typen: Canon PowerShot: SX710HS med 20.3 MP,
og 30x optisk zoom.



Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!



Informasjon om bl.a. reg. dato, kan inneholde feil - alderen på flyet er
angitt i forhold til "first flight" hos flyfabrikanten, og ikke i forhold
til når flyet ble levert til selskapet. Informasjon ang. evt. seatconfig
kan være feil, og angitt når dette er opplyst i forhold til registrering
på flyet når jeg har slått dette opp.
 
Takker for en kjempefin rapport fra EK. Nydelige bilder. Skal jeg til DXB er EK i Økonomi slett ikke et dårlig valg ser jeg. Jeg synes EK har fine farger i på innredningen i flyene sine og dette ser ut til å gi en god atmosfære. La du merke til slitasje i kabinene? Hos QR var kabinene spotless og meget godt vedlikeholdt.
 
Jeg syns mat og service er bra hos EK. Ellers er det trange seter og dårlig beinplass (777)

Takk for rapport :up:
 
Takk for fin rapport. Alltid fint med litt bilder fra destinasjonene, dro kjensel på flere steder i Bangkok[emoji6]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tusen hjertelig for tilbakemeldinger, og kommentarer - setter jeg
stor pris på!!

MD11: la ikke merke til mye slitasje, totalt sett meget fornøyd!
 
Back
Top