JAKARTA, trenger tips og triks

Forholdsvis vanlig aa bli stoppet eller bli robbet og lurt en lengre rute osv. om man ikke tar bluebird/express/silverbird eller gamya taxi. De nevnte er imidlertid sikrere enn norske taxi selskap. (min erfaring basert paa 1,5 aar i indonesia)
Har aldri med pass eller kopi av pass med ut paa byen. (base i jakarta)
Et eksempel paa hvor aerlige/pliktoppfyllende de generelt er; Tok Bali taxi paa bali. Etter at sjaafoeren foerst fant hotellet etter 45 min (kjoerte forbi og det tok dobbel tid aa komme seg tilbake pga. enveiskjoering og trafikk) insisterte han paa ikke aa ta imot betaling.
Kollegaers og egen erfaring: glemmer du verdisak som tlf. eller lommebok osv. i en av bilene til ovennevnte taxifirma vil sjaafoeren gjoere alt som staar i ens makt for aa finne deg og levere det tilbake.
Mht. daarlig mage (daarlig hygiene i indonesia) man kan kjoepe gode bakterier rimelig (apotek overalt i jakarta) som forebyggende. evt. bactrim forte osv er og lett tilgjengelig og tar det meste. Er man i jakarta er jo turen til bali verdt et besoek .. og fra der til gili islands. Ny flyplass og nye flyruter til lumbok om man vil ha litt mindre touristic holiday. Vil man ha noe helt spesielt i Indonesia saa er det jo Papua. (indonesisk del av paapua new guinea)/verdens nest stoerste oey.

6 Timer på Jakarta

Er det noen som har noen tips om hva en kan benytte nesten 6 timer til i Jakarta?

Vi fikk mail nå i romjula om at flighten vår i Februar fra Lombok til Jakarta var flyttet frem slik at vi lander i Jakarta kl 07:50.
Avgang fra Jakarta til Singapore er ikke før 13:45.

Vi vurderer om vi skulle ta en tur inn til Jakarta for en Lunch.
Google map anslår kjøretiden til sentrum til 45 minutter.
Er det noen som har anbefalig om en god plass å innta en sen frokost/ tidlig lunch?

Hvordan er sikkerhets kontrolen når en skal inn igjen, noe som tar lang tid?

Hvordan er tilbudet på flyplassen?

Nå er det en del år siden jeg var i Jakarta, men husker at trafikken var helt forferdelig og alltid kø. Så regn med at trafikk vil spise opp mye av tiden.

Sikkerhetskontroll og immigrasjon var heller ikke av den effektive sorten. Selv benyttet jeg meg av fast track via hotellet vi bodde på, hvis ikke hadde jeg tapt mye tid på flyplassen.

Så dessverre er ikke 6 timer nok til å oppleve noe av Jakarta i mine øyne

Fresher opp denne jeg. Ble litt overrasket over at folk nevner utelivet i Jakarta... trodde det var sammenlignbart med automatisk selvmord jeg :)

Reiser dit neste helg sammen med venninnen min og har vare vært der på dagsturer i jobb tidligere. Så evt oppdaterte forslag på:

- Utflukter / dagsturer
- Steder med restauranter og uteliv
- steder man kan rusle rundt og se på ting og tang en øl på fortauet (om dette finnes)

Taes imot med stor takk.

Har foreløpig en booking inne på Ritz Carlton i Gyldendal Triangle, med veldig gode priser. Men har aldri bodd i området der. Kun FS og MO.

Alt mottas med stor takk :)

. Fresher opp denne jeg. Ble litt overrasket over at folk nevner utelivet i Jakarta... trodde det var sammenlignbart med automatisk selvmord jeg

Utelivet i Jakarta kan være topp hvis man er ungkar og spillemann:)
Aner ikke hvor man skal dra med medbragt dame, spør på hotellet om en bedre restaurant.
Bodde selv på Borobudur i 5-6 uker, flott hotell med god mat, kjempe service og nydelig pool. Kunne dog ikke nyte alt det og Jakarta hver dag, fløy Haj med Muslimer til Mekka så det ble 2 dager borte og to dager "hjemme" på Borobudur.
Som før sagt, skitten by og mye traffik, men artig læll.

Har et døgn i Jakarta neste uke. Hvordan er det med cash vs kort der i 2023?

Kondolerer!

Har ikke vært der siden pre-covid men hoteller og butikker tar kort. Men tipper taxi ikke nødvendigvis er så fysne på kort, men det tar uansett ikke jeg på sånne plasser. Det er hotellbil, uber eller Blacklane.

Ser nå, når jeg leste reiseanbefalingen på jobben, at Blue Bird taxi anbefales, og de til og med har en app.

Ellers tok jeg det som en selvfølge at jeg ikke trengte dukke opp på InterContinental med noen hundre millioner gærninger på innelomma :p

Taxi var ymse Bluebird varianter, som var prepaid med kort.

Dog trengs det cash på Visa on arrival. Enten 500.000 lokale gærninger etter $35. Sistenevnte manglet jeg 2 av så måtte ta ut lokalvaluta hvilket på forsøk nummer en så slukte minibanken bankkortet mitt. Men maskinen ved siden av funket det med MC’n

Ellers er jo nå Indonesia i ferd med å flytte hovedstaden til Nusantara på Borneo. Dog ser det ut som byen i først omgang kun får en VIP flyplass, så nærmeste større sivile lufthavn er flyplassen i Balikpapan, samt den mindre i Samarinda.

Back