Ja da får vi kvitte oss med den isen

atck

ScanFlyer Gold
Ja da får vi kvitte oss med den isen

Når det gjelder banevedlikehold har januar har vært en av de tøffeste månedene på mange år, med et helt vannvittig forbruk av sand og materiell. Vi har hatt et par uhell som heldigvis gikk bra, og det er bare det er bakkemannskapets iherdige innsats som har gjort at vi faktisk har klart å opprettholde regulariteten i den grad vi faktisk har det. Mens de høye herrer diskuterer stengekriterier med flyselskapene drives flyplassene her nord godt man kan med mannskapskutt og maskinslitasje. Med et ekstra vaktsomt øye på temperaturmåler og meteogram fra DNMI.
I dag hadde vi endelig et opphold med mildvær, og da var det fram med jerna. Og ned til den lille sorte kom de omsider. I 2815 x 45 meters bredde...

1skrap4.jpg

1skrap2.jpg

1skrap3.jpg

Hi ho silver!

1skrap5.jpg

Så er det bare å stålsette seg for de neste tre månedene...

K

Re: Ja da får vi kvitte oss med den isen

Her kjøres det hårdt for å få bukt med isen ja... :spin:

Ble dette gjennomført på et tidspunkt da det ikke var trafikk eller hur? Ser at det ligger rimelig store "renner" med snø/slaps bortetter rullebanen der.

I tillegg til at det er en fin "behind-the-scenes"-rapport fra Evenes synes jeg bilde nr. 2 har estetiske kvaliteter i bøttevis. Takk! :)

Et rart spørsmål, (og det verste er; dette burde jeg vite:sarc ): hva blir gjort med rullebanebelysningen ved brøyting? Er de nedfellbar fjærnstyrt, eller må de legges ned et og et? Eller er det rett og slett sånn at de bare står der, og at det brøytes rundt? :hi2

(Jada, jeg ser at de er tent på de bildene der, men til slutt blir det jo liggende ei renne med snø langs lysrekkene også).

Originally posted by Blubird
Her kjøres det hårdt for å få bukt med isen ja... :spin:

Ble dette gjennomført på et tidspunkt da det ikke var trafikk eller hur? Ser at det ligger rimelig store "renner" med snø/slaps bortetter rullebanen der.
Er nok ikke vanskelig å finne noen ledige timer uten trafikk på Harstad/Narvik lufthavn, det er jo ikke så mange avganger.

Ikke at jeg ante hvor i nord-landet vi er på disse bildene, men nå er jo det oppklart! :)

Da må du lese nøyere....står Evenes nevnt lenger opp i tråden, forøvrig også som undertekst til topic...... Forøvrig såvidt du er i Nordland....Rullebanen i norde ende starter vel akkurat på grensa til Troms.

Originally posted by LN-SSL
Et rart spørsmål, (og det verste er; dette burde jeg vite:sarc ): hva blir gjort med rullebanebelysningen ved brøyting? Er de nedfellbar fjærnstyrt, eller må de legges ned et og et? Eller er det rett og slett sånn at de bare står der, og at det brøytes rundt? :hi2

(Jada, jeg ser at de er tent på de bildene der, men til slutt blir det jo liggende ei renne med snø langs lysrekkene også).

Man brøyter nok rundt evt. legger brøytekanten opp mot lysrekken for så å frese den vekk med en snøfreser.

Et par svar:

- Ja, nordenden av rullebanen på Evenes ligger på fylkesgrensa til Troms
- Man brøyter som oftest vekk fra lampene på begge sider. Så tar storfresen alt i en jafs etterpå. Men helt tett oppunder lampene må man gå med en såkalt lampekoster, som feil innstilt kan forårsake mange mange tusen kroner i knust glass :spin:
- Det er faktisk ikke så lett å få inn en totimersbolk på Evenes, siden vi ofte har ambulanse, Kato-air, Orion og skolefly på besøk. At flyplasser kun holder åpent når det er rutefly på besøk er en myte... :sarc

Og videre: Normalt tar en såkalt sweeping av banen i underkant av 40 minutter, inkludert sanding og fres av siste ranke. Med tanke på at banen er nesten tre kilometer lang er dette meget imponerende sett i lys av tilgjengelig materiell, som i heldige stunder består av tre sweepere.
Midlertidig brøytet bane, ut til lamperekkene, kan gjøres på ca 30 minutter. Men da får man en kant ytterst. Avveiningen som stadig må gjøres av oss her nede og de der oppe er risiko ved midlertidig bane mot ekstra kostnad med 10 minutter ekstra holding...

Og har dere flere spørsmål om brøyting er vel dette en fin anledning...

Her er forøvrig storfresen:

1fres65.jpg

Og noen ganger fjerner vi is eller brenner sand fast i isen sånn:

1burningrunway.jpg

Man legger ikke inntil lampene, men legger faktisk ett "drag" med sweeper vekk fra lampene (dvs inn på banen) før man kaster det til skogs med fres. I tillegg har man noe som heter "lampekoster" som man kjører over lysrekka, der lampene passerer under maskinen, og nylonbørster feier snøen vekk fra lampene. (Legger en streng med snø ca 1 meter fra lampene på hver side)

I tillegg til cowboy skraping med hjullaster som vist her (hi-ho silver osv) så har noen flyplasser høytrykks vegskjær under bilene som drar sweeper'ner, slik at man legger hele vekta av bilen ned i bakken.

Edit: Kyrre var for rask, og ikke det der er ikke en "storfres"! :thumbup

Verdens største derimot:

tv1260-0009.jpg

Originally posted by M609
Man legger ikke inntil lampene, men legger faktisk ett "drag" med sweeper vekk fra lampene (dvs inn på banen) før man kaster det til skogs med fres.

Det var det jeg mente men gidda ikke skrive det i første innlegget :)

Jeg har forøvrig hatt noen runder med både hjullaster og fres på Framnes hvor samme teknikk ble brukt.

Det var noen heftige leketøy dere har der ute på banen...flammer og greier... :D

Fin dokumentasjon av hvordan rullebanene kan vedlikeholdes på vinterstid. Jeg husker synes av slike store maskiner med flammekastere under/bak seg i nattemørket på FBU etter de stengte kl23....

...som er identisk med den avbildet lenger opp! :hi2 :hi2

"Flammekaster`n" var heftig....:up:

Originally posted by M609
...som er identisk med den avbildet lenger opp! :hi2 :hi2
Ja stemmer det, det var ditt innlegg som fikk meg til å legge inn Bodø maskina :)

Back