Iverksatte luftforsvaret CAP (Combat Air Patrol) 22.07.11?

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
I lys av helgas tragiske begivenheter er vi vel fortsatt i sjokk og sorg over det som hendte. Samtidig er det vel ikke tvil om at man begynner å stille seg en rekke spørsmål. Jeg har lurt på en ting helt siden fredag som jeg lurer på om noen her på forumet kan være med å gi et slags svar på:

I etterkant av bomben i regjeringskvartalet og FØR Utøya FØR man forstod at sannsynligvis kun var denne ene mannen som stod bak (noe som forsåvidt ikke er avklart enda): Kom man så langt som å sende jagerfly opp i lufta over landet på såkalt Combat Air Patrol i frykt for ytterligere angrep utenfra?

(Håper moderatorene og alle andre synes det er greit at man begynner å komme med slike spørsmål nå.)

Forsvarets faktiske reaksjonsmønster tror (og håper) jeg at folk lar være å diskutere i denne settingen

Jeg hverken så eller hørte noe annen lufttrafikk enn helikoptre over Oslo på fredag (for hva en slik observasjon er verdt).

Jeg var vel ikke ute etter konkrete svar her på forumet. Men vi får vel anta at myndighetene hadde noen sånne tiltak under vurdering ihvertfall.

Har ikke tall på hvor mange timer jeg har fulgt med på tv og nett i de siste dagene, men har ikke hørt at dette har vært nevnt i det hele tatt.

På en annen side, greit at alle ikke vet hva landet har av ressurser i sen slik situasjon.

Eller hva vi IKKE har av ressurser.
(Ref.politihelikopteret som hadde "ferie")

Politihelikopteret fløy fredag og lørdag, hele tiden.

Å vi kan være ganske sikkre på at forsvaret hadde høyeste beredskap i alle grener.
Det tror i alle fall jeg.

Etter å ha sett disse forferdelige bildene og ikke minst video filmet over Utøya hvor man ser hvordan drapsmannen står og skyter i vannkanten, så er det vel liten tvil om at helikopter transport hadde vært raskere. Mulig det er en litt syk tanke, men tenk om disse bildene hadde vært fra politihelikopteret og at dette hadde en "sniper" ombord. Da tror jeg antall skadde og omkomne hadde vært lavere.

Uansett, mine tanker går til alle de berørte.

"De valgte å kjøre bil fordi det ble vurdert som raskere enn å få tak i hensiktsmessig helikopter fra Forsvaret. Politihelikopteret stod på bakken under terroraksjonen, men har uansett ikke plass til å frakte mange tjenestemenn fra Delta."

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oslobomben/artikkel.php?artid=10080663

Det du refferer til er noe helt annet.
Helikopteret fløy fredag kveld, og så å si hele helgen, det var på Garermoen fra tid til annen og sannsynligvis byttet crew og fylte drivstoff.
Dette vet jeg da jeg bor 250 meter fra hangaren dems, og til og fra flyr de over taket på huset.
At helikopteret ikke fløy under selve terroraksjonen er nok riktig, men det var ganske kjapt i luften.

Det du refferer til er noe helt annet.
Helikopteret fløy fredag kveld, og så å si hele helgen, det var på Garermoen fra tid til annen og sannsynligvis byttet crew og fylte drivstoff.
Dette vet jeg da jeg bor 250 meter fra hangaren dems, og til og fra flyr de over taket på huset.
At helikopteret ikke fløy under selve terroraksjonen er nok riktig, men det var ganske kjapt i luften.

Er det ikke to forskjellige helikoptere det er snakk om? Et som kun benyttes til overvåkning og ikke har mulighet for å ta med seg passasjerer og et annet?

Etter å ha sett disse forferdelige bildene og ikke minst video filmet over Utøya hvor man ser hvordan drapsmannen står og skyter i vannkanten, så er det vel liten tvil om at helikopter transport hadde vært raskere. Mulig det er en litt syk tanke, men tenk om disse bildene hadde vært fra politihelikopteret og at dette hadde en "sniper" ombord. Da tror jeg antall skadde og omkomne hadde vært lavere.

Hvis det er NRKs bilder du referer til, så sa fotografen selv at de var på plass samtidig som Delta.
Jeg tror nok ikke å vente på helikopter fra Rygge hadde vært raskere. Og "drømmer" om skarpskytter (som det heter på norsk) i helikopter er ikke en måte norsk politi jobber på. Og det tror jeg er greit.

Er det ikke to forskjellige helikoptere det er snakk om? Et som kun benyttes til overvåkning og ikke har mulighet for å ta med seg passasjerer og et annet?

Politiet har kun 1 helikopter, det er det som er uniformert,og kan kun bedrive overvåkning og søk.
Dersom det er behov for å flytte personell, f.eks beredskapstroppen må det rekvireres helikopter fra enten forsvaret eller sivile firmaer.
Politihelikopteret driftes av Pegasus heilkopter.
Her er bilde:
http://www.airliners.net/photo/Pega...1103551/&sid=345ec879887da11ee007a3b322b72fbe

Om du mener at "sniperen" skulle ha skutt fra helikopteret tror jeg du har sett for mange filmer. Har selv vært en ganske habil skytter i min ungdom, og å sikte fra en så ustabilt platform som et H i lufta er så å si umulig. Går greit som dekningsild, men ikke for å ta ut et mål med mange uskyldige rundt.

Bortsett fra én pilot og to betjenter ombord har ikke -OCP plass til mer enn en person til. Så om det hadde vært operativt ville det vel mest sannsynlig blitt brukt til nettopp observasjon og 'feeding'.

Man kan jo spørre seg hva slags fallskjerm og eventuelle andre elitestyrker som kan forflyttes med helikopter (lignendene operasjonen som tok Osama) tilgjenglig--kanskje spesielt en fredag etter arbeidstid (og atpåtil i fellesferien)....

Back