• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

IT-systemet til Lufthansa nede

Re: It systemet til Lufthansa nede

Først SAS i går og så Lufthansa i dag. Hva skjer liksom?

Det kalles vel hybrid-krigføring.

Vi sliter jo nå både med Russland, Kina, Nord-Korea og ymse islamister som ikke kan oppføre seg. Mulig noen «grønne» gærninger også

Ja, ja - vi får se hvordan det går
Tydeligvis ikke den beste dagen og skulle reise på langtur med Lufthansa...

Jeg ser på flightradar at det er en del Lufthansa fly som er på vingene, men langt færre enn det som det pleier å være.

Lufthansa ber passasjerer som skal reise innenriks i Tyskland kjøpe togbillett og be om refusjon fra LH i etterkant.

Det må da være mer enn bare Lufthansas systemer som er nede hvis hele lufthavnen er stengt?

Ser ut til å være en salig miks, XQ hadde 1 divertion og 1 som landet. Men tror IR tar kaka med divertion punkt, RMI

Et Lufthansa cargo fly som var på samme London ATC frekvens og som skulle dit ble fortalt at Frankfurt var stengt til 1550 UTC. De dro til Leipzig i stedet, så det er nok ingen god dag i Lufthansa land!

Ser vel ut som det er sterke prioriteringer på hva som går og hva som kanselleres.
Krysser fingrene for at Osloflyet fra Frankfurt nå i disse tider vil gå - står foreløpig ikke som kansellert foreløpig og har fått nytt fly (det som tidligere var planlagt ser ut til å stå i Manchester fortsatt)

Men hvordan greier Lufthansa å være så 100% avhengige av den ene kabelen?
Skal man ikke ha backup og backup av backup? Sånn det står nå, så er min fiber hjemme bedre sikret enn LH?
Kan jo være at vi har en perfect storm, men noe sier meg at LH gruppen nå oppdaget en ørliten svakhet i nettene sine....

S

Skal man ikke ha backup og backup av backup? Sånn det står nå, så er min fiber hjemme bedre sikret enn LH?
Kan jo være at vi har en perfect storm, men noe sier meg at LH gruppen nå oppdaget en ørliten svakhet i nettene sine....

S

Etter shitshowet tyskerne viste med BER så er det ingenting som overrasker meg lenger. Fiberkabel kuttet på ett enkelt sted skal liksom ett av verdens største flyselskap på bakken. Det er helt utrolig

Jeg skal ikke pludre ut for mye internt her, men det var en "pipeline" med kabler fra mange forskjellige leverandører som ble ødelagt. Siden så mange leverandører er truffet førte det til at back-ups ikke virket pga. massiv overload. Godt mulig det blir gjort noen endringer her i framtiden.

S

Det vet jeg faktisk en god del om siden den gjengen der var kunde av et par firmaer jeg har jobbet for. Redundans for mange som ikke har peiling på IT infrastruktur er to kabler. At de ligger i samme grøft er en annen sak. Dette har skjedd i Norge opptil flere ganger der seriøse aktører satt igjen med bæsj på leggen.

En annen sak er at redundans fra to leverandører i to grøfter gjerne koster en del... Det er nok Lufthansa litt mer interessert i å betale for i dag enn for to dager siden.

Back