• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Israel overvejer at stoppe fly til København

Re: Israel overvejer at stoppe fly til København

og hvad bliver så det næste ????
Synes nok lige at EU må på banen her....og lad os så lukke HELE det europæiske luftrum for israelerne....så finder de meget hurtigt ud af at deres holdning er helt "hen i vejret"
Efterhånden kan den lille rest af sympati, der var tilstede ligge et meget lille sted
Hilsen Ole

Nu kan trafikken mellem Danmark og Israel ikke være stor når der kun er en håndfuld ugentlige fly.

Så i denne sag mener jeg, at Danmark blankt skal afvise bevæbnede israelere i Kastrup. Eneste problem jeg har, hedder Cimber, der kan man overveje en erstatning fra den danske stat som kompensation for den lukkede rute.

Lars

og hvad bliver så det næste ????
Synes nok lige at EU må på banen her....og lad os så lukke HELE det europæiske luftrum for israelerne....så finder de meget hurtigt ud af at deres holdning er helt "hen i vejret"
Efterhånden kan den lille rest af sympati, der var tilstede ligge et meget lille sted

Skjønner ikke problemet. Israel stiller krav for at du skal få nærme deg israelsk luftrom. Det er helt greit. Danmark vil ikke etterkommet kravet. Det er også helt greit. Konsekvensen gir seg selv, og den er at noen få passasjerer må finne seg en annen måte å komme seg til Israel på. Det er også helt problemfritt. Konsekvensene er minimale og det hele er egentlig en kuriøs ikke-sak.

Hvordan gjør DY dette med tanke på at de har ARN-TLV ? Har Israel fått igjennom sine sikkerhetskrav i Sverige?

Hvis man skal med et Amerikansk flyselskap fra Norge til USA må man vel akseptere en ekstra sikkerhetssjekk og intervju?

Bortsett fra væpnede vakter på flyplassen, så kan det da ikke være så stor forskjell på kravet fra Israel sammenlignet med det man har på enkelte ruter til USA?

Hvordan gjør DY dette med tanke på at de har ARN-TLV ? Har Israel fått igjennom sine sikkerhetskrav i Sverige?

Det behövs inga beväpnade vakter på svenska eller norska eller danska flyg till Israel. Däremot vill israelerna att israeliska flyg ska ha beväpnade vakter.

Det står Danmark, Norge, Sverige och alla andra länder fritt att säga nej. Det är ingen stor sak och jag tror nog att det klagas lite extra för att det är Israel som kommer med krav.

Det behövs inga beväpnade vakter på svenska eller norska eller danska flyg till Israel. Däremot vill israelerna att israeliska flyg ska ha beväpnade vakter.

Det står Danmark, Norge, Sverige och alla andra länder fritt att säga nej. Det är ingen stor sak och jag tror nog att det klagas lite extra för att det är Israel som kommer med krav.

Jeg mener Danmark har accepteret bevæbnede vagter på udenlandske fly, i hvert fald fra USA. Sagen er her, at Israel vil have egne bevæbnede vagter i lufthavnen ved deres fly. Her er tilbuddet bevæbnede danske vagter som kan gå sammen med ubevæbnede israelske vagter. Dette er dog ikke godt nok for Israel.

Når det ikke kan lade sig gøre, vil de forbyde danske fly, selvom de finder de nuværende procedurer omkring de danske fly acceptable.

Såvidt jeg kan se, så skal Arkia Airlines også flyve til Arlanda, så bliver interessant om de stiller samme krav der.

Lars

Det er jo helt meningsløst at bevæpnede vakter skal få rusle rundt på lufthavnene i andre land hvis dette medfører riktighet.

Typisk israel.

Syte seg frem til en ekstraordinær avgjørelse til deres fordel, med eller uten hjelp fra amerikanerene. Går det ikke så er det anti semitisme.

Kan de ikke ha sine egne folk en viss plass og heller ha feeder trafikk til det stedet før de tar siste sjekk?

Helt KLART NEI! er min mening til det aktuelle temaet.

Jeg kan da ikke se at noen kommer med påstander om antisemittisme i denne saka. Problemet er riktignok at israelske fly har vært gjenstand for gjentatte terrorforsøk med større eller mindre hell gjennom årene, og i flere tilfeller har bevæpnede vakter måttet gripe inn. Jeg tar ikke stilling i den konkrete saka i Kastrup, men å si at de ikke har noen som helst grunner for disse ekstraordimære tiltakene er litt i overkant.

Artig å se hvordan dette er en stor sak i småstater som f.eks. Danmark mens det er en ikke-sak i store land som f.eks. Tyskland, England og Frankrike .... ;)

Det er jo helt meningsløst at bevæpnede vakter skal få rusle rundt på lufthavnene i andre land hvis dette medfører riktighet.

Er det ikke så at El Al har bevæpnede vakter med seg på alle internasjonale flighter da ?

Fra Wikipedia:
Undercover agents (sometimes referred to as sky marshals) carrying concealed firearms sit among the passengers on every international El Al flight.[41] Most El Al's pilots are former Israeli Air Force pilots

http://en.wikipedia.org/wiki/El_Al

Artig å se hvordan dette er en stor sak i småstater som f.eks. Danmark mens det er en ikke-sak i store land som f.eks. Tyskland, England og Frankrike .... ;)

Dette dukker vel stort sett opp som sak når det kommer som et nytt krav, slik som det nå gjør i Danmark. Kombinert med en restriktiv våpenpolitikk i Norden, så er det egentlig ikke overraskende at det blir en sak.

For å kalle det en stor sak, må man nesten lese nyheter med Flyprats agurkbriller.

Hvis man skal med et Amerikansk flyselskap fra Norge til USA må man vel akseptere en ekstra sikkerhetssjekk og intervju?

Bortsett fra væpnede vakter på flyplassen, så kan det da ikke være så stor forskjell på kravet fra Israel sammenlignet med det man har på enkelte ruter til USA?

Etter det jeg forstår krever Israelerne egne bevepnede vakter og eget sikkerhetspersonell med eget område for insjekk. Det sier seg selv at den Norske stat ikke kan akseptere at bevepnet utenlandsk politi / sikkerhetspersonell opererer på Noske flyplasser. De får akseptere det sikkerhetsopplegget vi har her til lands.

Etter det jeg har hørt, så letter et politihellikopter vær gang et fly fra El Al letter fra Schippol .... Må koste den Hollandske stat flesk

Meg bekjent er det El-Al selv som betaler for kostnadene de ekstra sikkerhetstiltakene forårsaker. Her nede er det forøvrig politihelikopter i lufta rundt flyplassområde omtrent hele dagen, men det er grundigere sjekker når El-Al er innom.

Back