Islands fryktede vulkan klar for utbrudd (2010).

Re: Islands fryktede vulkan klar for utbrudd.

Tør ikke tenke tanken på hva faenskap den kan sette igang, og om det skjer nå snart, og setter ferie flyene på bakken. Må bli tidenes feriekaos.

Nå er det ikke noe poeng å ta sorgene på forskudd. Hekla er en vulkan som også kan produsere mer lava og mindre aske, så konsekvensene kan bli mindre for flytrafikken enn som en følge av de andre utbruddene i år og i fjor.

Jeg er redd dette er en typisk sommerferieartikkel som gir mange klikk på nettsiden da dette vil berøre mange reisende..

Forrige uke skulle USA gå i lufta på grunn av brann ved atomkraftverk, dette skremmer sånne som moderen som følger med ;)

Legg merke til de typiske overskriftene i disse dager som "2 drept i bilulykke i ferieparadis". Da har du mange potensielle "klikkere" selv om det ikke en gang er nordmenn som er involverte.

Så vidt jeg har skjønt så rammet ikke Hekla flytrafikken ved siste utbrudd..

San Fernando forkastningen er forøvrig klar for tidenes jordskjelv i California, jorda er overmoden for en ny istid og potenisalet for at jordas magnetfelt beveger seg slik at nord blir sør og sør blir nord er større for hvert år som går.

Ellers noe nytt i verdenen av "journalister prøver seg på naturvitenskap"? Jorda kan ikke forutsees, punktum finale :)

San Fernando forkastningen er forøvrig klar for tidenes jordskjelv i California, jorda er overmoden for en ny istid og potenisalet for at jordas magnetfelt beveger seg slik at nord blir sør og sør blir nord er større for hvert år som går.

Ellers noe nytt i verdenen av "journalister prøver seg på naturvitenskap"? Jorda kan ikke forutsees, punktum finale :)

Jeg forutser at det en dag går til hel... med ett stort smell, og da sier vi punktum finale :D
Sorry, bare måtte:-P

At journalister skriver litt, det forekommer vel ofte, men at vi skal ta varsel ifra forskere med en klype salt, tja, og kanske har de rett 50% av gangene?

Men iom at Hekla kan forstyrre så mange ferier i år, så er det litt ekstraordinært om det skjer? Skal allikevel ikke ta sorger på forskudd.

Kan man ikke bare plassere en stor sementblokk over island slik man gjorde med reaktorene i Tjernobyl?

Du kan strengt tatt forutse så mye du bare vil - men man kan aldri bli helt sikker. Det kan være mange små seismiske hendelser i perioden før et vulkanutbrudd skjer - slik som før Eyafjallajøkul. Det kan også være mange små seismiske hendelser uten at en dritt skjer på 20 år, noe det finnes mange eksempler på (men som nødvendigvis ikke er kjent, siden det er gørrkjedelig å skrive om noe som IKKE fører til massive samfunnsproblemer må vite ;) ). Vi kan sitte og vente på både Hekla og Katla i flere år framover uten at noe skjer, eventuelt kan det skje noe i morgen. Umulig å si, da menneskenes kunnskap om vulkaner er svært begrenset - av logiske årsaker :)

For å billedliggjøre det: det kan være bevegelser og trykk i et magmakammer før et utbrudd. Det kan også være bevegelser og høyt trykk før en svakere bergart gir etter under bakken, og en sill horisontalt dannes ut fra magmakammeret. Vips så er det ro i området. Det kan være bevegelser og trykk før kjemiske reaksjoner fører til ro i kammeret igjen, utfellinger av mineraler for eksempel. Stopp av tilførsel av magma. Et cetera et cetera. Eller en faktisk økning av trykk og god tilførsel av magma, så magmaen siver ut og skaper problemer. Men for all del, vi trenger jo ikke å nevne slikt i media, for det er kjedelig med fakta og kunnskap :colgate:

Robertaas - tror du hadde blitt rik om du fant noe som kan stoppe naturkreftene ;)

Hekla har vel utbrudd ca hvert 10. år, uten at det har betydd noe særlig for flytrafikken. Men forskjellen fra tidligere utbrudd er at nå har man matematiske modeller som beregner en teoretisk spredning av aske. Dessverre.

Og "alle moders supervulkan" Yellowsto National Park, kan eksplodere ver øjeblik det
skal være...det er "kun" ca. 600000 år siden sidst, og måling har vist at den går i udbrud
ca. hvert 600000 år...så watch out...........
Nej spøg til side...
Hekla kan naturligvis komme i udbrud...ligeså vel som andre vulkaner....så lad snakken gå videre, NÅR der er et aktuelt udbrud
Hilsen Ole

Jeg kan derimot forutsi med ganske stor nøyaktighet når vulkanen går av. Kvelden 8. august, dette gir den akkurat nok tid til å lamme OSL, LHR og ZRH.

Hvorfor vet jeg dette? Jeg skal på tur, og med min flaks er det bare sånn det er. ;)

-A

Jeg kan derimot forutsi med ganske stor nøyaktighet når vulkanen går av. Kvelden 8. august, dette gir den akkurat nok tid til å lamme OSL, LHR og ZRH.

Hvorfor vet jeg dette? Jeg skal på tur, og med min flaks er det bare sånn det er. ;)

-A

Dette var da ingen bergensk optimisme.. ;)

Hekla har vel utbrudd ca hvert 10. år, uten at det har betydd noe særlig for flytrafikken. Men forskjellen fra tidligere utbrudd er at nå har man matematiske modeller som beregner en teoretisk spredning av aske. Dessverre.

Jepp, virker vaere glemt at det kun er ca 10 aar siden siste utbrudd, uten at det skapte noen store problemer

Itillegg virker det vaere lett aa blande Hekla og Katla....

Giftinnhold i en elv har økt ser det ut som.

http://mbl.is/frettir/innlent/2011/07/09/hlaup_hafid_i_mulakvisl/

Fikk denne hos en islandsk venn av meg, uten at jeg helt vet hva det betyr så skreiv han "nå har det kommet virkelig store indikasjoner på at det blir utbrudd". Noen som kan islandsk og kan oversette HVA slags indikasjon det er?! :p

Etter det Google Translate klarte å tolke, så er det ting som tyder på at Katla har et utbrudd nær forestående.

Hekla og Katla og på samme tid ????
ja det bliver da lidt spændende at følge i den nærmeste tid
Hilsen Ole

Tror VG tuller stort når de sier Katla, jeg har kun hørt om Hekla... Lett for sommervikarer å virre litt :)

Her er noen bilder fra "hlaup" - kompisen min påstår et miniutbrudd har skjedd.

http://visir.is/apps/pbcs.dll/gallery?Site=XZ&Date=20110709&Category=FRETTIR&ArtNo=709009998&Ref=PH
(Se spesielt bilde 4 for imponerende krefter :) )

(Husker ikke i farta hva det ordentlige geologiske navnet på slike hendelser er, men det er altså store ismasser som smelter pga utbrudd / varme fra vulkansk aktivitet, og dermed skaper "løp" nedover daler osv. )

Back