Re: Island, Reykjavik m.v. (reisetråd)
Island endrer seg i rekordfart. Siden første gang jeg var der er det mange områder i byen som er helt endret; hoteller åpner i rekordfart og det er kø-tendenser i gatene med turister. Det pumpefores turister ikke bare med fly, men også med cruisebåter som har en enorm turn-around og pax-bytte gjerne på Island. Jeg lurer på hvor lenge Island klarer å "holde hodet over vannet" med disse ekstreme turist-mengdene som kommer? Flyplassen er nesten ugjenkjennelig fra 2011, byens sjel og personlighet virker å visne hen til en kunstig lunge som består bare av turisme?
Uansett, kom innom for å fortelle min opplevelse av å fra Island til Europa, med Icelandair, i denne "Icelandair-bølgen" som skytes avgårde mellom 07:30-08:30. Kom til flyplassen 06:00 og ble møtt av kaos. Ørtogfnørti tusen (?) pax på et lite område, checkinskranken til Icelandair hadde minst 1 times kø, det var ikke skilting eller info tilgjengelig, f olk skjønte ikke hvor de skulle gå så de stilte seg bare tilfeldig i ei kø eller sneik i køa - og det var knapt plass å bevege seg. Eneste realistiske sjansen man hadde til en normal flyplassopplevelse var å sjekke inn selv via app/internett, deretter printe ut bagtag og gå til selvbetjent bagdrop som "bare" hadde 30 minutter kø. Hvordan eldre og folk som ikke er drevne reisende skulle klare det uten kunnskap kan jeg ikke forklare, katastrofe.
Jeg skjønner at det er "overdrevent" å bygge ut flyplassen for to daglige bølger (Island=>Europa, Island=>Amerika), men dette var kritikkverdig dårlig. Vet ikke helt hva man burde gjøre for å håndtere slike enorme mengder mennesker på kort tid gjennom en liten sluse? Fullstendig ustrukturert, kaospreget og lite fristende til gjentakelse, om jeg får være helt ærlig. Icelandair er ellers et selskap jeg er svært fornøyd kunde hos, hadde de bare kunnet tilby flights utenom disse "bølgene"... Andre med andre erfaringer? Roer det seg når cruisesesongen slutter?