• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Is/rim på vingen.

Cessna182

ScanFlyer Blue
Is/rim på vingen.

Hva regnes som "farlig" med is/rim på en flyvinge (B738) ? Så på vingen til en Ryanairmaskin ved ombordstigning at det var rim på innervingen, et areal på ca 3-4m2. Det var helt inne, innenfor motorene. Det forsvant gradvis ved taxing og avgang. Er dette noe å være bkymret for ? Eller for å spørre : Hvordan ser det ut hvis det er bekymringsfullt ?
 
Re: Is/rim på vingen.

I utgangspunktet skal en ving være ren. Men det finnes unntak, som her.
Da 737NG hadde vært i operasjon en tid ble man klar over at dette området innerst på vingen var svært utsatt for rimdannelse, dette på grunn av at kald fuel i vingetanken i kontakt med "upper skin" (NG har mindre vingetank enn CL) forårsaket duggdannelse oppå vingen som igjen ble til rim i og med den kalde fuelen. (Litt tungvint forklaring, men jeg håper du forstår..)

Så da tok man konsekvensen av dette og kjørte et testprogram for å se om dette rimet kunne ses bort fra, hvilket man fikk bekreftet, med påfølgende godkjennelse fra FAA og EASA. Derfor vil du kunne se en markering malt på vingen i dette området for å vise grensene for tillatt rim. Denne markeringen var SB'en (Service Bulletin'en) som godkjente flyet for slik operasjon.

Så jeg tror nok at Ryanair i ditt tilfelle var innenfor regelverket.

Rim videre utover vingen skal vekk uansett, det samme gjelder snø, slaps og klar og ruglete is.
Det eneste jeg ville sett bort fra ellers er lett, "fykende" snø i kaldt vær. "Nullføre" er vel egentlig mest kritisk, da våt snø og slaps da kan fryse fast til vingen og ødelegge aerodynamikken fullstendig.
 
Re: Is/rim på vingen.

Låner bilde fra putzmeister:

6526597465_1777182014_b.jpg


Er det ikke ganske mye rim på vingene til denne Thai'en også? Var noe jeg tenkte over når jeg så bildet, og nå når det finnes en tråd kan jeg jo spørre om det og! :colgate:
 
Re: Is/rim på vingen.

I utgangspunktet kan de jo se sånn ut. Men nå er jo avstanden litt stor, da, så jeg vil egentlig ikke ha noen mening om det. Skulle jeg vært sikker måtte jeg sett det på nært hold eller tatt på det. Og om det finnes lignende regler for A340 som på 737NG har jeg ikke den fjerneste anelse om.
Så jeg har i grunnen ikke noe bedre svar...
 
Re: Is/rim på vingen.

Det er egentlig ganske enkelt. Send en mann opp på vingen. Hvis han sklir og faller av, må man ha deicing. Ellers er det OK ... ;)
 
Back
Top