Irland og fly-sikkerhet

sk931

ScanFlyer Rusty
Ifgfl RPG tager de irske myndigheder ikke flysikkerheden hos FR alvorligt.
Diskussionen er jo dukket op igen ifm med en udsendelse i britisk fjernsyn
i begyndelsen af ugen.
http://www.irishtimes.com/news/irel...ing-their-safety-concerns-seriously-1.1493183
Siden er det jo kommet frem at FR vil sagsøge den pågældende TV station for falsk information..
RPG har jo forlangt en uafhængig undersøgelse af fly sikkerheden og den kommer tilsyneladende også nu..
Synes det bliver spændende at følge denne retsag, for hvad vil der ske hvis FR taber sagen ???
JA det kan jo så betyde at RPG vil bliver anderkendt af MoL, som jo gør ALT hvad han kan for at bekæmpe alle foreninger...
Spændende tid vi går ind i
Hilsen Ole
 
Re: Irland og fly safety

Ryanair virker desperat nå - i går ble John Goss sagt opp, 2 måneder før pensjon. John Goss har lenge jobbet for å forene pilotene i Ryanair og har vært den eneste med baller nok til å stå frem for RPG, men i går ble han altså sagt opp av Ryanair for "gross misconduct"... Er ikke urasjonelle handlinger et tegn på at noen mister grepet på situasjonen? Tror virkelig Ryanair at dette ikke vil føre til at vi pilotene får et enda større behov for en forening som sikrer oss mot usaklige oppsigelser og andre usakligheter? Det Ryanair prøver på nå er å kneble og bakbinde oss, og det er ikke slik det bør være i 2013! Freedom of Association!
 
Last edited by a moderator:
Re: Irland og fly safety

Forhåpentligvis så er dette starten på en nok en grundig gjennomgang av flyskkerheten til FR.
Denne saken bunner utifra at FR konsekvent flyr rundt med absolutt minimum fuel. Et antall fuel- emergencys i det siste nører oppunder dette.

FR har en god havaristatiskk . Jeg venter egentlig bare på at de skal bryte den.:old
 
Re: Irland og fly safety

Denne saken bunner utifra at FR konsekvent flyr rundt med absolutt minimum fuel. Et antall fuel- emergencys i det siste nører oppunder dette.

Har du noe ny informasjon om dette, eller tenker du på de tre episodene i Spania hvor de fikk en sightseeing rundt omkring av spansk ATC (og hvor vel kun et fly landet med mindre fuel enn de skulle ha)?
 
Re: Irland og fly safety

Og en af de mest erfare RYR kaptainer er fyret...
http://www.newstalk.ie/reader/47.301/12712/0/
Hos mig visser det bare hvor diktatorisk en hvis person, hvis navn jeg ikke gider nævne, styrer dette selskab...
Denne person mangler bare et lille overskæg, så ligner han AH. og han ledelses metoder er af samme slags..
Det er jo nærmest patetisk , det der forgår i dette smålige selskab...som iøvrigt
også lige hævede prisen for billetter mellem Madrid og Santiago, dagen efter togkatastrofen. Det kom efter at ovennævnte smålige person skulle have udtalt
" jo flere døde, jo bedre for os"..en udtalelse denne lille mandsling kom med til et investormøde....Kan kun gentage " dont fly them, ever........"
Hilsen Ole
 
Re: Irland og fly safety

Igjen så må jeg få minne om at essensen i debatten rundt FR nå ikke i hovedsak handler om fuel, men om veldig mange andre ting som setter safety spørsmålet i et litt merkelig lys. Når det gjelder Goss oppsigelsen. Hvor confidential blir det når ledelsen går til en pilot og krever et svar på om han har noe å utsette på Ryanairs safety arbeide?! Attpåtil krevde de et skriftlig svar! Det gir selskapet enhver anledning til å finne en eller annen tilfeldig oppsigelsesgrunn så snart det er avklart at den aktuelle piloten ikke har tiltro til verken Ryanair eller IAA..?! Kjempe tillitsvekkende!

"Ansettelses" modellen som Ryanair bruker er derimot en av de aller største stridsemnene, og hver og en pilot bruker mye energi og tankevirksomhet på å unngå å gjøre feil i ett eller flere av landene enten på skattespørsmål eller lokale regler - gjør vi det rett eller galt? Hvilke regler gjelder, Ryanair sier én ting, myndighetene i forskjellige land sier en annen ting og vi står midt imellom og vet ikke hva som er rett og galt.... Det eneste som er sikkert er at det er hver og en av oss piloter som blir skadelidende og blir stilt til ansvar hvis vi gjør som Ryanair sier og det viser seg å være feil! Dette er en bekymringsfaktor som vanskelig kan forstås uten å være i samme situasjonen selv. Man kan se individuelt på det og si det slik at man bare kan slutte i Ryanair. Ute av syne - ute av sinn... Eller? Vil kanskje den som erstatter deg havne i de nøyaktig samme psykologiske dilemma? Bra for safety og ha piloter som går rundt med bekymringer rundt sin egen situasjon som selvstendig næringsdrivende i et dodgy nettverk av selskaper og interesser... Ryanair, Brookfield, x antall tusen Ltd's, pilotene og Irland + alle landene vi frekventerer ut fra....
 
Last edited by a moderator:
Re: Irland og fly safety

Igjen så må jeg få minne om at essensen i debatten rundt FR nå ikke i hovedsak handler om fuel, men om veldig mange andre ting som setter safety spørsmålet i et litt merkelig lys. Når det gjelder Goss oppsigelsen. Hvor confidential blir det når ledelsen går til en pilot og krever et svar på om han har noe å utsette på Ryanairs safety arbeide?! Attpåtil krevde de et skriftlig svar! Det gir selskapet enhver anledning til å finne en eller annen tilfeldig oppsigelsesgrunn så snart det er avklart at den aktuelle piloten ikke har tiltro til verken Ryanair eller IAA..?! Kjempe tillitsvekkende!

"Ansettelses" modellen som Ryan bruker er derimot en av de aller største stridsemnene, og hver og en pilot bruker mye energi og tankevirksomhet på å unngå å gjøre feil i ett eller flere av landene enten på skattespørsmål eller lokale regler - gjør vi det rett eller galt? Hvilke regler gjelder, Ryanair sier én ting, myndighetene i forskjellige land sier en annen ting og vi står midt imellom og vet ikke hva som er rett og galt.... Det eneste som er sikkert er at det er hver og en av oss piloter som blir skadelidende og blir stilt til ansvar hvis vi gjør som Ryan sier og det viser seg å være feil! Dette er en bekymringsfaktor som vanskelig kan forstås uten å være i samme situasjonen selv. Man kan se individuelt på det og si det slik at man bare kan slutte i Ryan. Ute av syne - ute av sinn... Eller? Vil kanskje den som erstatter deg havne i de nøyaktig samme psykologiske dilemma? Bra for safety og ha piloter som går rundt med bekymringer rundt sin egen situasjon som selvstendig næringsdrivende i et dodgy nettverk av selskaper og interesser... Ryan, Brookfield, x antall tusen Ltd's, pilotene og Irland + alle landene vi frekventerer ut fra....
Flot beskrevet.....synd du arbejder i en shitty airline...
Hilsen Ole
 
Re: Irland og fly safety

Noen ganger er det viktigere å fø familien enn å velge 'riktig' firma. Been there, done that ....
 
Re: Irland og fly safety

Alle tre flyene deklarerte fuel - emergencys for å få prioritert landing mens andre fly måtte vente på sin tillatelse. De andre flyene hadde imidlertid nok fuel og kunne gjøre dette, men FR måttelande straks, og kun en av dem, som du sier, hadde for lite fuel når det landet.
 
Re: Irland og fly safety

Årsaken var at de var omdirigert fra Madrid, hvor de hadde ligget i holding. Deretter ble de sendt på sightseeing av spansk ATC istedet for å få direkte routing, som er det vanlige når man går til alternate.

Hadde spansk ATC gjort det de skulle, ville det ikke vært nødvendig å be om prioritering.

Check your facts.
 
Re: Irland og fly safety

Når en af de mest erfarne kaptajner i RYR, John Goss, siger noget om, at sikkerheden i det selskab, han har arbejdet for i 24 år, ikke er i orden, så ER der noget om snakken. At han samtidig bliver sparket ud, siger ikke meget om ham, men mere om han den der hvis navn jeg totalt har glemt....
RYR har scoret,,,ja , men et gigantisk selvmål, og ikke engang en gen ansættelse kan redde dem. De ligger som de har redt...
Ubegribeligt, når så mange selskaber, har rigtig god erfaring med cockpit manegement..
at RYR ikke ønsker det samme
Hilsen Ole
 
Last edited:
Re: Irland og fly safety

Veldig merkelig reaksjon fra Ryanairs side. Her kunne de scoret masse poeng bare ved å innrømme at de, som alle andre, har forbedringspotensiale - samt kanskje kommet med noen halvløfter om noen arbeidsgrupper el.l. Det hadde jo neppe blitt noe av i lengden, men det ville definitivt sett, for utenforstående, mye penere ut.
 
Re: Irland og fly safety

Alle tre flyene deklarerte fuel - emergencys for å få prioritert landing mens andre fly måtte vente på sin tillatelse. De andre flyene hadde imidlertid nok fuel og kunne gjøre dette, men FR måttelande straks, og kun en av dem, som du sier, hadde for lite fuel når det landet.

Er ikke denne episode blitt diskutert nok her til å skjønne hva som faktisk skjedde?
Mener du at FR-pilotene gjorde noe de ikke skulle i VLC? Kan du være så snill å forklare meg hva som skal til før man melder en mayday på frekvensen? Det virker for meg som om du har misforstått litt :)
 
Re: Irland og fly safety

Er ikke denne episode blitt diskutert nok her til å skjønne hva som faktisk skjedde?
Mener du at FR-pilotene gjorde noe de ikke skulle i VLC? Kan du være så snill å forklare meg hva som skal til før man melder en mayday på frekvensen? Det virker for meg som om du har misforstått litt :)

Og det var vel ikke bare FR som opplevde laaaang holding og diversion denne dagen i Spania. Var vel en overopphetet flygeleder i VLC som indirekte var årsaken til de nevnte problemene.

For øvrig har jeg liten sans for metodene og filosofien til ledelsen i FR, men rett skal være rett likevel.

Beste hilsen Espen
 
Re: Irland og fly safety

Problemstillingen er generelt ganske interessant ettersom det illustrerer hva som kan skje når når myndigheten ikke kan og/eller vil sette tilstrekkelige begrensninger og flyselskaper samtidig ikke kan/vil ta nok ansvar selv.

Regelverk må være godt utarbeidet, men det er heller ikke mulig å sette et regelverk som tar høyde for alle eventualiteter. Når selskaper da legger seg på minimum og ikke tar eget ansvar alvorlig nok, faller det hele mellom to stoler.
 
Re: Irland og fly safety

Noget at det der kunne opfattes som et problem ifm med de 3 x fuel emergency, er jo ikke kun en måske panisk spansk flyveledelse, men også det at det nævnte selskab måske ikke lige har haft nok fuel med, således at de var nødt til at erklære fuel emergency.
Jeg ved ikke om flyselskaberne har egne regler om hvor meget fuel de SKAL have med.
Det er jo desværre ikke første gang i verdenshistorien det er sket for det nævnte selskab.
De har jo en diktatorisk CEO, som fyrer folk, som vi andre skifter tøj...Kort sagt han tryner sine ansatte til måske at tilsidde sætte nogle regler
Hilsen Ole
 
Re: Irland og fly safety

Noget at det der kunne opfattes som et problem ifm med de 3 x fuel emergency, er jo ikke kun en måske panisk spansk flyveledelse, men også det at det nævnte selskab måske ikke lige har haft nok fuel med, således at de var nødt til at erklære fuel emergency.

Det er fastslått at de fulgte alle regler, så hvorfor fortsette å terpe på dette?
 
Re: Irland og fly safety

Det er fastslått at de fulgte alle regler, så hvorfor fortsette å terpe på dette?

Generelt sett kan man være helt ansvarsløs selv om man følger gjeldende regelverk. Dette er en del av et større problem, så å diskutere denne dagen spesifikt fører kanskje ikke til så mye i lengden, det kan jeg være enig i.

Systemet er lag opp til at regelverket fungerer som et (utilstrekkelig) basisreglement. Utover dette skal det utvises skjønn. Det er når klimaet for dette skjønnet ikke lenger er tilstede at hele opplegget rakner.
 
Re: Irland og fly safety

Noget at det der kunne opfattes som et problem ifm med de 3 x fuel emergency, er jo ikke kun en måske panisk spansk flyveledelse, men også det at det nævnte selskab måske ikke lige har haft nok fuel med, således at de var nødt til at erklære fuel emergency.
Hilsen Ole

Hvor mye fuel mener du de skulle hatt med? De har fulgt regelverket og kan ikke være ansvarlig for at spansk ATC sender de rundt på seightseeing mellom Madrid og Valencia. Selv ikke ditt kjære SAS flyr rundt med fulle tanker på alle flighter for å dekke opp for alle eventualiteter.

Men selvfølgelig dukker det opp en mulighet til å kritisere Ryanair, så hvorfor ikke benytte den?



Vidar
 
Back
Top