Irkut MC-21 - statustråd

Re: Irkut MC-21 - statustråd

Er «simulering» riktig begrep her?

Ja, faktisk. Så lenge en motor blir stoppet eller satt til tomgang med viten og vilje kalles det simulering, selv om det denne gangen ble litt mer realistisk enn det sikkert var tiltenkt. Men forhåpentligvis nyttig lærdom i sertifiseringsprosessen.
 
Re: Irkut MC-21 - statustråd

De funderer litt i Russland nå på motorene til MC-21. USA har nemlig innført sanksjoner mot firmaet Aviadvigatel' (betyr rett og slett flymotor), men har ikke lagt noen restriksjoner på Pratt & Whitneys eksport av PW1400G til MC-21.

Ellers er planen at flyselskapet Rossija skal ta i bruk seks MC-21 i 2022.

https://www.aviaport.ru/digest/2021/07/02/680135.html
 
Re: Irkut MC-21 - statustråd

Irkut er nå i gang med testflighter med passasjerer, og sertifisering nærmer seg

https://www.airway1.com/russian-jetliner-mc-21-performs-test-flights-with-passengers/

Irkut is carrying out passenger test flights with its new MC-21-300 commercial jet. According to Rostec, the Russian aircraft had already performed 12 flights on several domestic routes, all of them with group employees on board.

I tillegg har første prototype med vinger laget av russiske materialer fløyet

https://www.airway1.com/mc-21-300-with-composite-domestic-wings-flies-for-the-first-time/

MC-21-300 with composite domestic wings flies for the first time
 
Re: Irkut MC-21 - statustråd

Spørs om det blir delvis stopp for utviklingen av denne nå, med tanke på alle delene fra blant annet Rockwell Collins, Honeywell, Thales, Elbit, Goodrich, og Hamilton Sundstrand, som MC-21 inneholder. Og som nå neppe vil bli levert
 
Re: Irkut MC-21 - statustråd

Spørs om det blir delvis stopp for utviklingen av denne nå, med tanke på alle delene fra blant annet Rockwell Collins, Honeywell, Thales, Elbit, Goodrich, og Hamilton Sundstrand, som MC-21 inneholder. Og som nå neppe vil bli levert

Akkurat det blir veldig spennende å følge med på. Jeg tror dette prosjektet blir et enda større satsningsområde hos russerne, nettopp for å frigjøre seg fra Vestens flyprodusenter, leasingselskaper og alt. Russerne er tross alt ingen nybegynnere i konstruksjon og bygging av fly. Og helt ukjente med industrispionasje er de heller ikke.

En av de store farene med handelssanksjoner er jo nettopp at de sanksjonerte finner ut av tingene selv. Det er det mange eksempler på opp gjennom tidende.
 
Re: Irkut MC-21 - statustråd

De har visstnok bare to sett motorer …. Så da anser jeg leveranse som tvilsom.
 
Re: Irkut MC-21 - statustråd

S7 sjefen hevder russermotoren på MC-21, PD-14, har ennå dårlige on-wing liv enn en feilbygget P&W motor.

https://www.ch-aviation.com/portal/...hief-warns-of-looming-engine-crunch-in-russia

Speaking at the Russian Industrialist Forum in St. Petersburg last week, Elin said that the engines will have only 3,600 flight hours between overhauls, in contrast to the 40,000 hours of on-wing time typical of the Franco-American CFM International CFM56. This means the engines will have to be removed and sent for overhaul every year, implying more time on the ground and less commercial service.
 
Last edited:
Re: Irkut MC-21 - statustråd

Dærschken! Jeg leste hele artikkelen. Enten har den godeste Jevgeny særs gode venner, ellers bør han nok holde seg unna høyhus i tiden fremover. Det var rene ord for penga.
 
Re: Irkut MC-21 - statustråd

Sjefen i Rostec, Sergej Tsjemezov uttaler i dag til nettutgaven av Komsomolskaja Pravda at serieproduksjonen starter i 2025. Enn så lenge driver de med tester, og i en nokså kort nyhetsartikkel understreker har flere ganger at sikkerheten kommer først. Aeroflot skal etter planen motta 18 MC-21 310 i 2025.

https://www.kp.ru/online/news/5696489/
 
Re: Irkut MC-21 - statustråd

Sjefen i Rostec, Sergej Tsjemezov uttaler i dag til nettutgaven av Komsomolskaja Pravda at serieproduksjonen starter i 2025. Enn så lenge driver de med tester, og i en nokså kort nyhetsartikkel understreker har flere ganger at sikkerheten kommer først. Aeroflot skal etter planen motta 18 MC-21 310 i 2025.

https://www.kp.ru/online/news/5696489/

Med mindre de omtrent skal sette en verdensrekord i å rampe opp serieproduksjon så blir det neppe 18 maskiner på Aeroflot i 2025. Alt mer en 0 er vel nærmest et mirakel, og hele programmet er å bli ytteligere 2 år forsinket.

https://www.airdatanews.com/new-russian-mc-21-airliner-is-only-expected-to-begin-delivery-by-2026/

The MC-21 was scheduled to deliver the first units in 2024, but according to Rostec CEO Sergei Chemezov, the 211-seat aircraft is only expected to enter service in 2025 or 2026.
 
Re: Irkut MC-21 - statustråd

Det ser ut som om airdatanews forholder seg til den samme Interfax-meldingen som Komsomolskaja Pravda, en avis som sies å være president Putins yndlingsavis. Og da blir nok vinklingen dratt i hver sin retning.

Meldingen ble publisert i russisk media samme dag som Vladimir Putin holdt sin tale om planene for Russland framover - i Vesten ble han mest sitert på trusselen om bruk av atomvåpen. Men mesteparten av talen dreide seg om kommende velferdsreformer i Russland. Her nevnte han flere konkrete årstall. Men i tidligere taler har han lovet de samme velferdsreformene innen årstall som nå er overskredet.

Så når Rostec kommer med årstall, kan det leses på to måter: 1. I lys av Putins tidligere kritikk av sendrektighet i russisk flyproduksjon. 2. At årstall er relative.

Et russisk ordtak sier at det siste som dør er håpet....
 
Re: Irkut MC-21 - statustråd

Med sanksjonene på vestlig teknologi er det vel nærmest utopi å få dette i lufta?
 
Back
Top