Irak - spørsmål/erfaringer ifht landet som reisemål

Hypern

ScanFlyer Rusty
Irak - spørsmål/erfaringer ifht landet som reisemål

Noen her som kjenner visumprosessen til Kurdiske områdene i Irak (altså Erbil IKKE Bagdad) ? Såvidt jeg har skjønt er det noe evisum greier man kan ordne, men det virker som siden ikke helt fungerer. Tar gjerne i mot tips før jeg evt kjøper billett dit. Ja nei jeg er klar over at Irak ikke er nødvendigvis nr 1 turistdestinasjon, men Erbil skal da såvidt jeg ha skjønt være ok å besøke og har gode flyforbindelser med Turkish blant annet. Og inne på dette forumet er jo folk ganske så bereiste så jeg prøver lykken. Jeg er også fullstendig klar over ESTA komplikasjoner, men det gjelder ikke meg uansett da jeg har vært i andre land USA ikke liker på den lista og har reist på papirvisum til USA de siste årene.

Ja så er jo også en annen grunn til å dra til Erbil og Kurdistan fremfor andre steder i landet - muligheten for å kunne ta seg en øl eller to (Bagdad-Irak har bannet det)

Last edited:
Re: Irak

Den vil ikke akspetere bildet av passet man laster opp, enda man tar i veldig god kvalitet.

Det er ikke lenge siden jeg tok et bilde til visum til et annet land. Da måtte bildet minskes betraktelig, men instruksene var ganske tydelige på det. Er det fordi bildefilen er for stor?

Sånn på siden er det litt rart at nordmenn må søke e-visum til Kurdistan når så og si resten av Europa kan søke ved ankomst...

Re: Irak

Det er ikke lenge siden jeg tok et bilde til visum til et annet land. Da måtte bildet minskes betraktelig, men instruksene var ganske tydelige på det. Er det fordi bildefilen er for stor?

Sånn på siden er det litt rart at nordmenn må søke e-visum til Kurdistan når så og si resten av Europa kan søke ved ankomst...

Noen land er litt rare på det der. Er ikke lenge siden nordmenn måtte kjøpe visum ved ankomst Tyrkia (et lite klistremerke) mens resten av Europa slapp unna. Nå slipper nordmenn det da.

Re: Irak - spørsmål/erafringer ifht landet som reisemål

Vi har rute til Erbil. Skal sjekke om det står noe i destination info ift. hva som gjelder for passasjerer.

I vår dokumentasjon står det følgende:

"*Visa required. Visas are only available at Erbil Int. Airport, free of charge.
*Immigration cards are available at the airport
*All foreign passengers have to fill in an arrival card before approaching immigration."

I vår dokumentasjon står det følgende:

"*Visa required. Visas are only available at Erbil Int. Airport, free of charge.
*Immigration cards are available at the airport
*All foreign passengers have to fill in an arrival card before approaching immigration."

Er dette TIMATEC for norske pax?

Visa Issuance for Nationals

Nationals of Norway can obtain a visa upon arrival for a maximum of 30 days if they arrive at Erbil (EBL) and Sulaymaniyah (ISU).

Nationals of Norway can obtain a visa upon arrival for a maximum of 60 days if they arrive at Baghdad (BGW), Basra (BSR), Najaf (NJF) or Kirkuk (KIK).
Kilde: https://www.qatarairways.com/en/travel-alerts/requirements.html
(Så kan du selv sjekke ifht evt transitland m.v.)

Re: Irak - spørsmål/erfaringer ifht landet som reisemål

Hmm sjekket opp forsikringsvilkårene og selvsagt gjelder ikke reiseforsikringen der hvor UD har reiseråd. Men finnes det noen som veit om man kan kjøpe ekstraforsikring et sted som fortsatt kan gjelde denne type områder? Prøvd å Google litt men finner fint lite. Alle virker å si at reiseforsikringen ikke gjelder hvis reiseråd. Må jo være et visst marked for slike tilleggsforsikringer også her til lands? Det jeg finner er typ basert i UK , men man må være bosatt der for å kjøpe dem.

Last edited:

Hmm sjekket opp forsikringsvilkårene og selvsagt gjelder ikke reiseforsikringen der hvor UD har reiseråd. Men finnes det noen som veit om man kan kjøpe ekstraforsikring et sted som fortsatt kan gjelde denne type områder? Prøvd å Google litt men finner fint lite. Alle virker å si at reiseforsikringen ikke gjelder hvis reiseråd. Må jo være et visst marked for slike tilleggsforsikringer også her til lands? Det jeg finner er typ basert i UK , men man må være bosatt der for å kjøpe dem.

Sjekk siden Against the Compass. De reiser til land ikke så mange andre reiser til, og har egen side om reiseforsikring.

https://againstthecompass.com/en/travel-insurance/

Det går ofte an å kjøpe tilleggsforsikring. Da jeg var i Antarktis måtte jeg ha en ekstra reiseforsikring for tre-fire døgn, men det ordnet seg veldig elegant med en telefon til forsikringsselskapet. Ikke var det spesielt dyrt heller.

Det går ofte an å kjøpe tilleggsforsikring. Da jeg var i Antarktis måtte jeg ha en ekstra reiseforsikring for tre-fire døgn, men det ordnet seg veldig elegant med en telefon til forsikringsselskapet. Ikke var det spesielt dyrt heller.

Jeg ville også sjekket med ditt forsikringsselskap. Jeg har noen ganger kjøpt en tilleggsforsikring. Er det kun for noen dager, er det ikke så dyrt.

Da var reisen gjennomført. Evisumet til Kurdistan fungerte greit så fort man lasta opp i godkjent størrelse. Det var ikke nødvendig å ta med utskriften på papir til passkontrollen, det hadde han på file sa han. Men greit å ha for sikkerhets skyld. Kjøpte en utvidet reiseforsikring gjennom et utenlandsk (basert i Spania) for 60 euro. Det dekket alt + mer til. Fikk heldigvis ikke bruk for den, men om ting skulle skje så er 60 euro lite penger. Man kan uansett ikke bruke det kurdiske visumet utenfor provinsen der, men om man bare skal dit så er det det greieste i grunn.

Back