iPad i cockpit

Her er en tråd hvor Ipads nyheder er kommet in
den seneste tid

Ikke bare i cockpit also i Cabin :) BA er den nyeste vil jeg, si /tro

Ja, BA har vært beskrevet her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=91502

De har også iPad for en del pax i F-klasse oga. aldrende IFE-system.

Ut over det så har jo mange, bl.a. SK og DY, kjørt med elektronisk flightbag lenge, selv om den kanskje ikke heter iPad og derfor ikke er fullt :rolleyes:så kult

Håper at QRH FORTSATT er i papir dog...
Papir krasjer i allefall ikke, har vært skeptisk til å ha QRH'en elektronisk selv om det var Android eller Linux som er ganske så stabilt som lå igrunn på paden.

Visste ikke at SK hadde EFB. Jeg vet Ama pola, eller hva det nå heter, svensk F50 operatør, har fått godkjent IPad som EFB.
Jeg ser at Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS sier i Aftenposten at i SAS er papir byttet ut med PCer. Det er mulig at det er tillfelle i kontorene på bakken, men i flyene er det femdeles masse papir.

Last edited:
SK har vel ikke EFB ennå? Ikke WF heller for den saks skyld, men det er visst ting på trappene.

Håper at QRH FORTSATT er i papir dog...
Papir krasjer i allefall ikke, har vært skeptisk til å ha QRH'en elektronisk selv om det var Android eller Linux som er ganske så stabilt som lå igrunn på paden.

Nå er jo iOS bygget på Unix og en kan si hva en vil om Apples markedsførings taktikker, men jeg har ennå tilgode å høre at iPAD ikke er stabil og for mitt vedkommende faktisk mer stabil enn Papir som kan være "out of date".

Du er fortsatt avhengig av strøm og at hardwaren holder, en QRH oppdateres jo ikke så veldig ofte heller.
Men med en iPad så har du alltid en risk at den ikke vil funke, slik er det med elektronikk og derfor håper jeg den fortsatt er i papir.

Miljøvennlig er papir også, om de bruker Sitka gran i produksjonen, dette er en svartelistet treart som stort sett kun duger til papir og som i naturen fortrenger norsk flora og fauna.

Du er fortsatt avhengig av strøm og at hardwaren holder, en QRH oppdateres jo ikke så veldig ofte heller.
Men med en iPad så har du alltid en risk at den ikke vil funke, slik er det med elektronikk og derfor håper jeg den fortsatt er i papir.

Miljøvennlig er papir også, om de bruker Sitka gran i produksjonen, dette er en svartelistet treart som stort sett kun duger til papir og som i naturen fortrenger norsk flora og fauna.

Strøm er det kanskje muligheter for i Cockpit (i hvertfall har ikke det vært noe problem hos Alaska Airlines) - Hardware har heller ikke vært noe problem - har riktignok kun erfaring med iPAD i helse sammenheng, men etter 2 år i SCCA i Seattle har ikke hardware vært noe problem.

iPad vil nok ha strøm lenger enn dagens fly har endurance... Også ved bruk av JeppTC eller JeppFD til dep/arr/approach.

Men ikke om de skal holde på med spill på de ;)

-men det er greit at man er konservativ i kravene til nye ting...

Vi får også hver vår iPad i jobbøyenmed, med kobling til intranett, pluss div andre greier, slik at vi kan bruke den i jobbsammenheng. Sjåførhåndboka, samt skift o.l. blir lagt inn, samt mulighet til å laste ned nye versjoner av skiftene og turnusplaner. Strøm er jo et ankepunkt mtp at vi ikke har 12/24V strømuttak i bybussene, men de mener at det skal holde lenge med batterilevetiden på et skift, så vi får se.

Syns det virker interessant med slike løsninger i transportsammenheng, da det viser at det ikke bare er leketøy, slik mange benytter det til, men at man kan se nytten i det også. I tillegg er jo hver enkelt ansvarlig til å holde den oppdatert (i alle fall hos oss), men det skal jo ikke være noen vanskelig sak. :)
Når det gjelder feil med elektronikk o.l. er det jo sikkert ordnet med en "serviceavtale" med selger, før man bestemmer seg for den løsningen. Slik har ihvertfall vi det. Så slike ting blir nok ordnet opp i med en gang. :)

Bare mine tanker rundt dette.

Nå har dere vel en hver, så hvis den ene skulle feile, har dere jo backup ..

Nå har dere vel en hver, så hvis den ene skulle feile, har dere jo backup ..

iPad ble nylig godkjent i småfly (av en eller annen myndighet, husker ikke om det var FAA eller EASA). Noen av argumentene var (selvfølgelig) at det var veldig stabilt og at en omstart ikke tok lang tid. (Dette betinger selvfølgelig at man ikke dytter det fult av sine fugler og annet skrot)

Back