Invfrarød avising funker ikke

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Invfrarød avising funker ikke

Kanskje en kan bruke hallen til en flyvaskemaskin når det ikke er minusgrader i lufta....drive thru plane wash :lol:

det er jo ikke akkuratt sommer og sol på EWR heller....
Det er jo store miljøgevinster med å bruke infrarød avising i forhold til å pøse på med glykol skulle jeg tro.

Men EWR har vel kanskje ikke så store problemer med underkjølt tåke/regn som vel gjør at det fryser på så fort man forlater teltet

Har vært på EWR og fått demonstrasjon av anlegget. Ideen er j.... god, men det må utvikles et system slik at en kan legge anti-ice i anlegget. Før det skjer er det bare brukbart til deice ved oppholdsvær.

Hadde igrunn forestillt meg at de allerede gjorde det jeg (så for meg det som opplagt for at det skulle kunne fungere igrunn), så om de må ta flyet ut av hallen før de legger på anti-icing, så er det jo ikke rart det ikke fungerer...:clap

:rolleyes:

Dette er tydeligvis et fullskala testopplegg, finansiert av Innovasjon Norge. Sistnevnte sitter med en temmelig stor pott med penger nettopp for at man skal kunne teste ut nyvinninger og gründerideer. Det ligger det selvsagt alltid en viss risiko i.

Hva var'e jeg sa-holdninger er ikke så mye verdt hvis man ikke har den nødvendige fagkunnskapen. KennethGS stoler jeg på (i alle fall i denne saken :D ), så kanskje det han sier kan kombineres med de to ekstra veggene - men i lengderetningen slik at det blir plass til anti-icingsprosessen under tak? ;)

Den enkleste løsningen har vært å kombinere dette anlegget med den type "gantry" anlegg for anti-ice som har vært utprøvd i Luleå (eller hvor f..n det var). Men først må man vel fikse gass problemet. SK var ikke positive til dette anlegget når det var andre interessenter som ville prøve å få i gang en prøve drift av dette anlegget for en 6-7 år siden. Er meget overrasket over at de ville være med på dette på bakgrunn av uttalelser fra SK representanter i SAEs G-12 comitee.

SGS betaler ikke for anlegget før det fungerer, så det er jo en grei deal. Men noen ressurser er jo brukt.

Originally posted by iceman

Den enkleste løsningen har vært å kombinere dette anlegget med den type "gantry" anlegg for anti-ice som har vært utprøvd i Luleå (eller hvor f..n det var).

Både Luleå og München har vel prøvd "Gantry", men ulempen var såvidt jeg har forstått at de kun kunne levere Type 1.
Jeg vet ikke hvor lenge riggen i Luleå holdt på, men München la vel ned sin i 2001, etter 8 års drift, pga. stor etterspørsel etter Type 2, og inkompatibilitet med en del nye flytyper, deriblant 737'er med winglets....

Da Type 2 ble innført måtte stort sett alle biler bygges om for dette. Ombyggingen besto stort sett av bytte av dyser og pumper og i enkelte tilfeller bytte av rør og tanker til rustfritt stål. Problemet med winglets er vel den største utfordringen. Mener likevel at et slikt kombinasjonsanlegg burde kunne fungere. Men for å kunne levere effektiv de/anti-ice på feks OSL må man ha minimum 5 slike anlegg, med tanke prisen på slik anlegg er vel det en utopi.

Back