• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Intern uttrykk i bransjen?

Jobber selv som redcap og artig å høre igjen ord og forkortelser man bruker dagligdags i jobben.

"Hei, ring O.P, vi må ha connection til skxxxx, wfxxx er delayet fra svj! Vi må finne bærestoler, 2 stk wchc og 1 wchr ombord. En pax som er BLND er MAAS og har PET/C og en AVIH!"

Vanligst delaykoder vi bruker er "RA-TD-FR-RL-TC-RO-WT-WI-WS-AS-PH-GD-GF-RC-FT-FL"

RA-sent ankommende fly
TD-teknisk feil ved fly
FR-"cockpitknot", sen oppstart/pushback
RL-connection /forbindelse fra annet fly, venter på load/passasjerer"pax".
TC-teknisk flybytte
RO-operasjonell kontroll
WT-været
WI-avisning av fly
WS-fjerning av sand/snø/is fra flyplassområdet/banen
AS-sikkerhetskontroll eller f.eks offloading av bagasje på NO-show pax...
PH-trøbbel under boarding/søk av pax
GD-redcap treig i gaten/feil på loadsheet.
GF- sein fuelbil osv
RC- crew rotasjon, crew kommer sent inn fra en annen rute
FT-sent crew...crewboarding
FL- sen C/A...cabincrew
....
husker alle disse på strak arm,,,bruker disse så ofte :)....vell bruker da GD sjelden da ..Host!!

DTO-delayed takeoff time, noe man setter i systemet for å angi at flyet har taxet, men er ikke i lufta ennå, men man setter ett ca avgangstidspunkt.
LOAD - vi i wf sender "loaden" i malin..vekter...antall pax,..assistanse osv...til ankomststasjonen.
DEP - avganstidspunkt, taxitid og avganstid
ARR - ankomsttid, tid for flyet er på bakken, og en tid for flyet ved gate/stand.
DEL - setter inn forsinkelse, ny estimated dep...

"Vi sprekker på vekta, offload cargo, ellers må vi ta en denied boarding, eller nekte PAD å reise pga vektsprekk" Oi der kom en pax vi trudde var NO-show, vi får føre det på LMC og føre opp ny TTL og TOW.

Hei vi får flybytte, det kom tikkende inn en ny RAD fra OP, India Bravo på stand 13 går istedet for india Mike på stand 12.

Stuerne rapporterte inn snag på GPU`en ved stand 11. Herskens brøytebil, brøyta av kabelen...:)

Vell, stor kø på de-ice, vi får sette en Laang DTO, og følge med på tårnet når den er i lufta.

Hei, last opp 1èrn og 2`ern fulle og derretter last xxantall kilo i cabin seksjons B og C med mail.

Hei vi sprekker på Trimmen, legg 1 sekk ballast(sand) i 1`ern.

Hør med WF636 på CUTTEN om de er klare for boarding....

Vi får se på PBS`en hvor mange bags som er innslått, deretter en FBI for å stenge checkin.

Står noen ID pax på standby...nei han har S1PC billett og har fast plass. ok, vi får requeste klappetet til han.

Oi, paxen hadde med seg mye FIM`s og IRR DOCs i dag...

:)

kommer ikke på flere, men det er nok flere...ord i "fagspråket" for ground handling :)
:lol

Originally posted by FBU 4EVER

Og når vi sjekker inn,får vi beskjed om at flight'en er delay'a pga. slot-tid,men planlegger allikeval å push'e on-time og holde.Bare å tanke litt extra fuel,så går det greit.

Saa kommer HC'en med loadsheet og sier at underload'en er minus 200kg, saa dere maa hive av cargo og PAD'er ... ikke greit aa reise paa fri-to under saanne forhold! Men det er fortsatt 50kg igjen, saa dere klarer en CHD paa LMC etter at alle tre releasene er gjort.

Originally posted by LN-MOW
Originally posted by FBU 4EVER

Og når vi sjekker inn,får vi beskjed om at flight'en er delay'a pga. slot-tid,men planlegger allikeval å push'e on-time og holde.Bare å tanke litt extra fuel,så går det greit.

Saa kommer HC'en med loadsheet og sier at underload'en er minus 200kg, saa dere maa hive av cargo og PAD'er ... ikke greit aa reise paa fri-to under saanne forhold! Men det er fortsatt 50kg igjen, saa dere klarer en CHD paa LMC etter at alle tre releasene er gjort.

"Been there,done that!"

Det hender vi tar noen på klapp,også!

Men for en lingvist må jo dette være himmelen, i og med at vi har både generelle uttrykk (HUM, LIR, PAX osv.) og i tillegg har sosiolekter innenfor selskapene (PBI, CDF =SAS uttrykk fra innsjekkingsprogr Palco) ref. deadhead vs å paxe.

Alle de generelle kommer opprinnelig fra IATA: som måtte lage et sett med meldinger som skulle gå mellom selskapene og som var akseptert av alle. Da nettverkene til SITA ble bygd opp av telex, og betaling skjedde pr bokstav, var det viktig å forkorte. Selv hilsinger:
RGDS= regards
BRGDS=best regards
PLS INF= please inform
osv

Forresten når du skriver oppgaven kan du begynne med sketsjen hvor en "pax" blir møtt på "check-in" av en "agent" med mange "norwinglisj'er". NRK har den og nå husker jeg ikke hvem som spilte i den lenger. (men den var hentet fra en eller annen Oslo revy)

Var ikke det Elisabeth Granneman som spilte bakkevertinne? Hun ble da ogsaa etterhvert bakkevertenes skrekk paa FBU .... :biggrin
Dere hos SGS paa OSL kan si 'Granneman' til Peter S. (hvis han fortsatt er der) og se hvordan han reagerer.

Tror det er utømmelig med utrykk her.....

ASAP = As Soin As Possible - Kjenner jo alle ikke bare innen luftfart, men
SASPO...Soon AS POssible
FIRAV....First Available
WILFO = Will Forward
FYKI = Transfer bag/pax
SHOCON = Short Connection
BT = Bag Transfer

Så noen fra gamle palco, morsomt når man stod i gate og tok dette over Walkie

"Kan du sjekke 10 på BU201 for meg" = Kan du sjekke at jeg har rette vekter for dette flyet.....

"Kan du be TRD ta 95 på 104" = Kan du be TRD sende Loadmessage på BU104
"Kan noen adde 2 PAX på BU201 og ta 07, jeg kommer deg i møte" = Kan noen oppdatere BU201 med 2 xtra passasjerer, printe ny Loadsheet (07) ..... :hi2

Skremmende .. jeg husker fortsatt de gamle PALCO-kodene ..

20 307 BGO Y A1 C2 legge til en voksen, to barn

70 307 BGO 4 700 1 flytte 700kg last fra cpt4 til cpt1

05 307 stenge flight for c/i

07 307 LN-MOW printe loadsheet med signatur (Unntak: 07 SU212 - aldri med signatur)

95 307 RC0 Final close

Skremmende .. jeg husker fortsatt de gamle PALCO-kodene ..

20 307 BGO Y A1 C2 legge til en voksen, to barn

70 307 BGO 4 700 1 flytte 700kg last fra cpt4 til cpt1

05 307 stenge flight for c/i

07 307 LN-MOW printe loadsheet med signatur (Unntak: 07 SU212 - aldri med signatur)

95 307 RC0 Final close

Det kan du si ....
:biggrin

Var ikke

21 PAD
25 CARGO
27 POST
01 SENDE LIR

?? :cheers:

Var ikke PAD 22 ??

Lurer ogsaa paa om ikke post var 24, frakt 25 og comail 26 ... men der er jeg usikker.

Men 12 var sjekke estimat, 13 aktuell last og 15/16 samme men inkl passasjerer ...

Var ikke PAD 22 ??

Lurer ogsaa paa om ikke post var 24, frakt 25 og comail 26 ... men der er jeg usikker.

Men 12 var sjekke estimat, 13 aktuell last og 15/16 samme men inkl passasjerer ...

Du har nok rett !!

Skal se om jeg finner PALCO Boken min......:devot:

Originally posted by Baktusbror
Forresten når du skriver oppgaven kan du begynne med sketsjen hvor en "pax" blir møtt på "check-in" av en "agent" med mange "norwinglisj'er". NRK har den og nå husker jeg ikke hvem som spilte i den lenger. (men den var hentet fra en eller annen Oslo revy)
Det er vel "Ticketen-opp idet blå" den sketsjen heter.Arve Oppsahl er med i den,men jeg tror ikke det var Elisabeth Grannemann som var bakkevert slik LN-MOW sier.Jeg husker ikke hvem det var(er ikke ekspert på revy).Jeg tror iallefall det er denne sketsjen som baktusbror mener.
:)

Hehe, som gammel stasjonsansatt og stasjonssjef vekker dette hyggelige minner..
Også i TG har man sine forkortelser og jeg må si jeg ble betenkt i 1990 tror jeg det var, da vi skulle begynne å overnatte crew i Stockholm ..
De første telexene om dette lød omtrent slik :
PLS ARRNG HORES FOR F/C ...
Satt lenge og lurte på hva de egentlig ville jeg skulle bestille til Flight Crew der .. men det ble nå hotell til slutt da :up:

Det var Elsa Lystad som sto bak innsjekkingsskranken i den sketsjen. Den ble jo filmet på FBU, og har vært sendt i NRK flere ganger de siste årene. Arve Oppsahl harselerer med hvordan datidens tidens nordmenn reagerte på ”Sasperanto” når de f.eks ble spurt om de hadde booket ticketen etc.
:D :biggrin :D :biggrin :D

Kan jo forresten nevne at i AY brukte vi PAP for 1 passasjer og PAX for flere. Har ikke sett noen andre bruke det. Noen som vet om dette var i bruk andre steder?

Fikk dog følelsen av at dette var på vei ut så smått, desverre.

Svært interessant lesning det her!
Er slike ting man ikke tenker over til vanlig, men når man først tenker litt viser det seg det er utrolig mange rare ord og forkortelser man bruker helt automatisk.

Originally posted by The Ticketor
Kan jo forresten nevne at i AY brukte vi PAP for 1 passasjer og PAX for flere. Har ikke sett noen andre bruke det. Noen som vet om dette var i bruk andre steder?

Dette er IATA-standard.

Originally posted by Jan H
GD-redcap treig i gaten/feil på loadsheet.

husker alle disse på strak arm,,,bruker disse så ofte :)....vell bruker da GD sjelden da ..Host!!

Å nei, å nei, å nei, å nei. Husk det, GD skal aldri brukes, kun i de tilfeller det ikke finns andre å skylde på! Det finns altid en unskylding for at loadsheet ikke kunne lages i tide! :laola

Hei vi sprekker på Trimmen, legg 1 sekk ballast(sand) i 1`ern.

Trimmen sprekker aldri hos oss, men det hender vi detter ut av den :skep

Hilsen,
Laurenz

Back