Jobber selv som redcap og artig å høre igjen ord og forkortelser man bruker dagligdags i jobben.
"Hei, ring O.P, vi må ha connection til skxxxx, wfxxx er delayet fra svj! Vi må finne bærestoler, 2 stk wchc og 1 wchr ombord. En pax som er BLND er MAAS og har PET/C og en AVIH!"
Vanligst delaykoder vi bruker er "RA-TD-FR-RL-TC-RO-WT-WI-WS-AS-PH-GD-GF-RC-FT-FL"
RA-sent ankommende fly
TD-teknisk feil ved fly
FR-"cockpitknot", sen oppstart/pushback
RL-connection /forbindelse fra annet fly, venter på load/passasjerer"pax".
TC-teknisk flybytte
RO-operasjonell kontroll
WT-været
WI-avisning av fly
WS-fjerning av sand/snø/is fra flyplassområdet/banen
AS-sikkerhetskontroll eller f.eks offloading av bagasje på NO-show pax...
PH-trøbbel under boarding/søk av pax
GD-redcap treig i gaten/feil på loadsheet.
GF- sein fuelbil osv
RC- crew rotasjon, crew kommer sent inn fra en annen rute
FT-sent crew...crewboarding
FL- sen C/A...cabincrew
....
husker alle disse på strak arm,,,bruker disse så ofte
....vell bruker da GD sjelden da ..Host!!
DTO-delayed takeoff time, noe man setter i systemet for å angi at flyet har taxet, men er ikke i lufta ennå, men man setter ett ca avgangstidspunkt.
LOAD - vi i wf sender "loaden" i malin..vekter...antall pax,..assistanse osv...til ankomststasjonen.
DEP - avganstidspunkt, taxitid og avganstid
ARR - ankomsttid, tid for flyet er på bakken, og en tid for flyet ved gate/stand.
DEL - setter inn forsinkelse, ny estimated dep...
"Vi sprekker på vekta, offload cargo, ellers må vi ta en denied boarding, eller nekte PAD å reise pga vektsprekk" Oi der kom en pax vi trudde var NO-show, vi får føre det på LMC og føre opp ny TTL og TOW.
Hei vi får flybytte, det kom tikkende inn en ny RAD fra OP, India Bravo på stand 13 går istedet for india Mike på stand 12.
Stuerne rapporterte inn snag på GPU`en ved stand 11. Herskens brøytebil, brøyta av kabelen...
Vell, stor kø på de-ice, vi får sette en Laang DTO, og følge med på tårnet når den er i lufta.
Hei, last opp 1èrn og 2`ern fulle og derretter last xxantall kilo i cabin seksjons B og C med mail.
Hei vi sprekker på Trimmen, legg 1 sekk ballast(sand) i 1`ern.
Hør med WF636 på CUTTEN om de er klare for boarding....
Vi får se på PBS`en hvor mange bags som er innslått, deretter en FBI for å stenge checkin.
Står noen ID pax på standby...nei han har S1PC billett og har fast plass. ok, vi får requeste klappetet til han.
Oi, paxen hadde med seg mye FIM`s og IRR DOCs i dag...

kommer ikke på flere, men det er nok flere...ord i "fagspråket" for ground handling
:lol
"Hei, ring O.P, vi må ha connection til skxxxx, wfxxx er delayet fra svj! Vi må finne bærestoler, 2 stk wchc og 1 wchr ombord. En pax som er BLND er MAAS og har PET/C og en AVIH!"
Vanligst delaykoder vi bruker er "RA-TD-FR-RL-TC-RO-WT-WI-WS-AS-PH-GD-GF-RC-FT-FL"
RA-sent ankommende fly
TD-teknisk feil ved fly
FR-"cockpitknot", sen oppstart/pushback
RL-connection /forbindelse fra annet fly, venter på load/passasjerer"pax".
TC-teknisk flybytte
RO-operasjonell kontroll
WT-været
WI-avisning av fly
WS-fjerning av sand/snø/is fra flyplassområdet/banen
AS-sikkerhetskontroll eller f.eks offloading av bagasje på NO-show pax...
PH-trøbbel under boarding/søk av pax
GD-redcap treig i gaten/feil på loadsheet.
GF- sein fuelbil osv
RC- crew rotasjon, crew kommer sent inn fra en annen rute
FT-sent crew...crewboarding
FL- sen C/A...cabincrew
....
husker alle disse på strak arm,,,bruker disse så ofte
DTO-delayed takeoff time, noe man setter i systemet for å angi at flyet har taxet, men er ikke i lufta ennå, men man setter ett ca avgangstidspunkt.
LOAD - vi i wf sender "loaden" i malin..vekter...antall pax,..assistanse osv...til ankomststasjonen.
DEP - avganstidspunkt, taxitid og avganstid
ARR - ankomsttid, tid for flyet er på bakken, og en tid for flyet ved gate/stand.
DEL - setter inn forsinkelse, ny estimated dep...
"Vi sprekker på vekta, offload cargo, ellers må vi ta en denied boarding, eller nekte PAD å reise pga vektsprekk" Oi der kom en pax vi trudde var NO-show, vi får føre det på LMC og føre opp ny TTL og TOW.
Hei vi får flybytte, det kom tikkende inn en ny RAD fra OP, India Bravo på stand 13 går istedet for india Mike på stand 12.
Stuerne rapporterte inn snag på GPU`en ved stand 11. Herskens brøytebil, brøyta av kabelen...
Vell, stor kø på de-ice, vi får sette en Laang DTO, og følge med på tårnet når den er i lufta.
Hei, last opp 1èrn og 2`ern fulle og derretter last xxantall kilo i cabin seksjons B og C med mail.
Hei vi sprekker på Trimmen, legg 1 sekk ballast(sand) i 1`ern.
Hør med WF636 på CUTTEN om de er klare for boarding....
Vi får se på PBS`en hvor mange bags som er innslått, deretter en FBI for å stenge checkin.
Står noen ID pax på standby...nei han har S1PC billett og har fast plass. ok, vi får requeste klappetet til han.
Oi, paxen hadde med seg mye FIM`s og IRR DOCs i dag...
kommer ikke på flere, men det er nok flere...ord i "fagspråket" for ground handling
:lol