• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Interessant TV program om Concorde

Veldig bra og interessant, så interessant at jeg måtte se begge episodene i går.

Jeg visste at russerne hadde spioner som foret dem med informasjon om Concorde, men at det var så omfangsrikt var overraskende for meg.
 
Egentlig ikke noe nytt, men hyggelig gjensyn med verdens flotteste fly.
Skuffende at de forbigår havariet i Paris med kun å nevne bogus-delen som falt av Continental DC-10’ern uten å gå litt mer kritisk ned i detaljene.
Nuvel, mye interessante klipp og god mimring!
 
Egentlig ikke noe nytt, men hyggelig gjensyn med verdens flotteste fly.
Skuffende at de forbigår havariet i Paris med kun å nevne bogus-delen som falt av Continental DC-10’ern uten å gå litt mer kritisk ned i detaljene.
Nuvel, mye interessante klipp og god mimring!

Bogus-delen?
 
Litt stolt av å ha flydd med Concorde. Lørdag 10.october 1998. To dager etter åpningen av Gardermoen. 1,5 times tur ut fra Gardermoen ca 16:00. Gikk supersonic mach 1,06 ut i Skagerrak Landing 1,5 time senere. 100 entusiastiske ombord. Det ligger en video ute på Youtube fra denne turen. Søk på «Concorde Gardermoen»
Vi fløy Air France F-BVFC. Den står idag utstilt ved fabrikken i Toulouse.
 
Last edited:
Litt stolt av å ha flydd med Concorde. Lørdag 10.october 1998. To dager etter åpningen av Gardermoen. 1,5 times tur ut fra Gardermoen ca 16:00. Gikk supersonic mach 1,06 ut i Skagerrak Landing 1,5 time senere. 100 entusiastiske ombord. Det ligger en video ute på Youtube fra denne turen. Søk på «Concorde Gardermoen»
Vi fløy Air France F-BVFC. Den står idag utstilt ved fabrikken i Toulouse.

https://www.youtube.com/watch?v=Zz6VhGTWmjk
 
Bogus-delen?

Ja, på DC-10’ern.

Men Concorden var to-tre tonn overlastet, hadde mangelfullt load sheet, var høyst sannsynlig utenfor godkjente grenser for tyngdepunktet, manglet en «spacer» på venstre boggi, traff en asfaltkant (overgangen mellom ny og gammel del av rullebanen) tidlig under take-off, tanken(e) var overfylt, tok av med åtte-ti knop medvind, roterte 15 knop under Vr, og maskinisten skrudde av en motor uten å konferere/sjekke med flygerne.
Flere øyenvitner bekreftet at den faktisk hadde tatt fyr FØR den kjørte over metallbiten, sannsynligvis pga passering av asfaltkanten og mangelen på boggien.
 
Back
Top