Inspektører i Luftfartstilsynet flyr gratis med SAS...

Re: Inspektører i Luftfartstilsynet flyr gratis med SAS...

At retten til ID-billetter veier så tungt i denne habilitets-saken er litt pussig...

Jeg vil hevde at en inspektør som har jobbet 10-20-30 år i SAS, og mottar pensjon fra SAS ikke er helt habil.

Hvis jeg har forstått det riktig, så inspiserer ikke en forhenværende SAS-pilot SAS. SAS utbetaler også sine pensjonsforpliktelser fortløpende (som de kommer).

I verste fall kan en (tidligere SAS-pilot og) inspektør prøve å svekke Norwegian, for å styrke SAS. Det vil han gjøre for å styrke inntjeningen til SAS, for å sikre sin egen pensjon.

Jeg tror IKKE dette har skjedd eller vil skje, og var kun ment for å sette saken i perspektiv.

Last edited:

Nå har vel de fleste argumenter blitt brukt opptil flere ganger .... kanskje på tide å vente til det dukker opp noen nye momenter?

Generelt, ut fra denne diskusjonen her, ser det ut til at de som ikke har, eller aldri har hatt, ID-billetter, verdsetter dem høyest...

Det er ikke mitt inntrykk av diskusjonen. Den enkle poenget i forhold til verdsetting er at så lenge det viser seg at folk faktisk benytter seg av disse billettene så antar jeg at de verdsetter disse billettene høyere enn det beste alternativet. Om dette innebærer en høy verdi eller lav verdi vil da være helt avhengig av det enkelte individ. At man gjør et så stort nummer av at inspektører i LT vil måtte gi fra seg disse rettighetene synes iallefall å indikere at tilleggsverdien ikke er lik 0.

Enten er det noen som IKKE gidder å sette seg inn i saken, eller så har de samme følelse som journalister, der uriktighet må til for å gi saken tyngde.

Det er IKKE snakk om GRATISBILLETTER!!! :headbang

- Dersom gratisbillettene gjør at tidligere SAS-ansatte gjør en dårligere jobb hos Luftfartstilsynet pga inhabilitet.....

Hva er det som gjør at DU IKKE får det med deg diskusjonen som går her!

Og enda en:

At alle inspektører skal fly gratis på fritida med de selskapene de inspiserer? .

Dere må ha meg unnskyllt. Jeg mener diskusjonen har blitt lang nok til at ALLE burde fått med seg at det IKKE er snakk om gratisbilletter :angry:

Uansett. Saken er stor nok når det gjelder diskusjon over habilitet pga ID-billetter i seg selv, så jeg ser ingen grunn til å male videre på usannheten om GRATISBILLETTER :stir

Last edited:

Etter en lang diskusjon er vi alle omtrent enige i det prinsipielle, at det er både uheldig og uønskelig at Inspektørene beholder sine ID Billettrettigheter så lenge de er ansatt som inspektører, derimot hva vi er unige i er hvordan en skal rekrutere inspektører - og hva slags erfaring vi ønsker at disse skal inneha.

Opp igjennom årene har jeg hatt gleden av bli svært godt kjennt med 2 piloter som begge forsatte som inspektører, ja de hadde og benyttet ID billetter også. Begge hadde mere enn 30 år bak seg i cockpit og hadde i løpet av sin karriere opplevd kritiske situasjoner som gikk langt utover det rutinemessige. Felles for dem var at de begge hadde gjennomk en årrekke bidratt i europeiske organisasjoner og bransje organisasjoner for å fremme flysikkerheten, både i form av betalt arbeide for selskapene og frivillige basert på deres lidenskaplige flyinteresse.

Disse 2 representerte nettopp hva vi bør ønske oss som inspektører, med solid kombinasjon av kunnskap og erfaring, og etter en lang karriere var det aldri noe spørsmål om deres habilitet pga ID billett rettighetene, de hadde i karrieren bevisst at de kunne ta de nødvendige avgjørelsene når det ble nødvendig, og det var aldri noe problem i deres tid som inspektører heller.

Vi har absolutt ingen eksempler at en slik kobling mellom ID billetter og inspeksjon har ført til noe som helst som kan sette det reisende publikum i fare, derimot finnes det et alltfor tragisk eksempel på at mangel på inspektører kan får ytterst tragiske konskvensker, et par år før AS266 ble avslørt at FAA hadde for få inspektører hos Alaska Airlines og de fikk blant annet ikke fulgt opp endringene i vedlikeholds rutinene utenfor verkstedene i Seattle, blant annet ble ikke verkstedene i "the Bay Area" ikke fulgt opp nøye nok. I tillegg ble inspektøreren som stod frem - flyttet til Midvesten et sted (gjemt og glemt). Følgende av dette var at de nye rutinene for MD-80 vedlikeholdet av blant annet Jackscrew´en ikke fulgt opp nøye nok (AS overholdt Boeing´s timekrav (hver 2500 time) for ettersyn og smøring, men byttet av "lubricant" til samme som ble benyttet på 737 (en dyrere "olje") sammen med at SAS hadde oppdaget at langt hyppigere inspeksjon og smøring var nødvendig (hver 600 time), ei heller fanget FAA opp at pilotene klaget over at Stabilisatorene opplevdes som svært trege. Dette ville ha blitt oppdaget om man hadde hatt tilstrekkelig med inspektører, og ideelt inspektører som fanget opp signalene fra SAS (De var publisert til alle operatører).

Back