Inspektører i Luftfartstilsynet flyr gratis med SAS...

Re: Inspektører i Luftfartstilsynet flyr gratis med SAS...

Da jeg begynte i Luftfartsverket i 1988 hadde vi ID-bilett avtale med Widerøe. Både vi selv og familie hadde adgang til flere slike reiser pr. år.

På begynnelsen av 90-tallet satte både LV og departementet foten ned for dette. Vi (fagforeningen) var selvsagt ikke enig, og prøvde flere måter å få omgjort dette. Utgangspunktet vårt var at WIF ikke fikk noen fordeler i tjenesten på grunn av dette. Vi engasjerte, sammen med Norsk Flygelederforening, en professor i jus (så vidt jeg husker at han var) for å belyse dette. Konklusjonen hans var at det er ikke nødvendig at WIF fikk fordeler, det holder at den oppfatningen kan gjøre seg gjeldende hos publikum.

Jeg kan ikke se at det skal være noen forskjell nå, og selv om de i LT det gjelder ikke har tilsynsansvar overfor SAS er dette uheldig, og kan tjene til å sette LTs renomme i et uheldig lys.

Mvh,

Last edited:

Kleppa setter foten ned, som mange andre er inne på her, av hensynet til at det ikke skal være tvil om tilsynets uavhengighet:

Verken i Luftfartstilsynet eller i andre tilsyn skal det være koblinger som stiller tilsynets uavhengighet i tvil. Alle sider ved denne saken skal fram. Avtalen skal stoppes. Enkeltpersoner skal ivaretas oppi dette, men av hensyn til flysikkerheten er det avgjørende viktig at vi har et uavhengig og habilt luftfartstilsyn, sier hun til NTB.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10038152

Så får disse pensjonistene heller få annen kompensasjon. Men ettersom ID-billettene ikke er så mye verdt, spiller det vel ikke så stor rolle heller?

Slutter du i SAS (eller Norwegian eller Widerøe eller Malmö Aviation eller Delta eller whatever) og begynner i ny jobb hos LT, så er du vel strengt tatt ikke pensjonist?

Bare det å si at disse folka har gratis reiser gjør at hele saken mister all troverdighet.
Å skulle det være noen her inne som ikke ser forskjellen på en gammel id avtale som pensjonist og gratis flyreiser så er man sannsynligvis ikke så veldig interisert.

Men dersom det stilles spørsmål vedrørende uavhnegighet etc så er jeg enig i at disse folka burde si fra seg disse avtalene.
Men, dette er som sagt ikke folk som jobber opp mot SAS.

Slutter du i SAS (eller Norwegian eller Widerøe eller Malmö Aviation eller Delta eller whatever) og begynner i ny jobb hos LT, så er du vel strengt tatt ikke pensjonist?

Nå vet jeg ikke hva disse folkene hadde som jobb tidligere, men jeg tipper de var piloter, og i SAS pensjoneres piloter fra fylte 60 år. Dermed kan de fortsatt jobbe (og motta pensjon og de fordelene som er knyttet til den pensjonen), f.eks. som inspektører i LT.

Selv om jeg ikke er helt inhabil i denne saken, så må jeg si at NRK har kokt en skikkelig suppe på noe som ikke er den helt store saken - og dessuten farer de med løgn og til dels svært tabliod fremstilling.

Introen (første sak!) var at "Inspektører i LT (og hele deres familie) flyr gratis med SAS så mye de vil". Saken er at det er snakk om 6-7 ex-SAS ansatte som er pensjonert fra SAS og som har ID-billetter som en del av sin pensjonsavtale (som alle pensjonister i konsernet). ID-billetter er ikke gratis (de er til dels ganske mye billigere enn vanlige billetter, men er en gode på linje med billig lån for ansatte i bank, varer til innkjøpspris i butikk, gunstig forsikring, opsjoner etc som er vanlig i ganske mange private og offentlige virksomheter) og de er ikke tilgjengelig for hele familien. Om jeg ikke husker feil så gjelder de for ektefelle/samboer, (hjemmeboende?) barn under 25 og foreldre. I og med at disse gutta(?) nok alle er over 60 siden de er pensjonister faller vel i de fleste tilfeller både barn under 25 og foreldre bort, skulle man tro.

Når det sies her at (og det skulle man tro var ganske logisk) inspektører i LT uansett ikke skal ha tilsyn med sine tidligere arbeidsgivere, så har jeg vanskelig for å se at det kan bli noen interessekonflikt. Og, som det også påpekes her, de det gjelder får jo fremdeles pensjon fra SAS - som jo har høyere verdi enn ID-billettene. Og, om det er et problem at ansatte i LT har ID-billetter hos sin forrige arbeidsgiver (om det er Norwegian, SAS, Widerøe eller andre), så er det en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.

Slik saken var vinklet på Dagsrevyen i kveld, kunne man få inntrykk av at SAS hadde gitt gratisbilletter til alle inspektørene i LT for at de skulle være "snille" mot SAS. Det er ganske skitten journalistikk. SAS har gitt sine pensjonister en hyggelig gode - om de er ex-piloter, stuere eller admin-ansatte. At noen av pensjonistene velger å fortsette å jobbe innen luftfart selv etter at de har gått av med pensjon, kan ikke SAS kontrollere (det finnes vel fremdeles en og annen ex-SAS pilot som flyr for Norwegian - de har jo også ID-billetter).

Må innrømme at jeg synes Luftfartsdirektør Heine Richardsen svarte veldig dårlig, og fikk ikke frem fakta i saken - om han da ikke ble klippet, men så dypt tror jeg ikke NRK synker - tross tabloidiseringen

Men, dette er som sagt ikke folk som jobber opp mot SAS.

Hvor sies dette?

Han understreker også at inspektører som kommer fra et flyselskap ikke får utføre inspeksjoner hos samme selskap de tre første årene etter at arbeidsforholdet er avsluttet.
http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7505765

Hvis det du sier stemmer så betyr det vel da at alle er ansatt for mindre enn tre år siden, men de vil jo kunne jobbe med SAS senere i følge artikkelen.

ID-billetter er ikke gratis (de er til dels ganske mye billigere enn vanlige billetter, men er en gode på linje med billig lån for ansatte i bank, varer til innkjøpspris i butikk, gunstig forsikring, opsjoner etc som er vanlig i ganske mange private og offentlige virksomheter) og de er ikke tilgjengelig for hele familien.

CK, ville du syntes det var helt kurant at ansatte i Finanstilsynet har rimelige lån fra en bank eller at de har rimelig forsikring fra et forsikringselskap de tidligere jobbet i og som deres nåværende arbeidsgiver har et tilsynsansvar for?

Hadde disse jobbet i andre sektorer etter pensjonering så hadde ikke dette vært problematisk, men å avfeie dette som komplett uproblematisk er litt vel naivt. OM de har rabatterte billetter med SAS, DY eller WF er forsåvidt fullstendig irrelevant. Det faktum at de har slike ordninger er det som kan være problematisk for uavhengigheten. Å trekke inn pensjon i dette er også en avsporing. Pensjon og kraftig rabatterte produkter/tjenester er to forskjellige ting.

Last edited:

Hva ligger så i disse ID-avtalene? Jeg regner med at det er en viss rabatt involvert.

ID billetter er svært forenklet sagt godt rabatterte billetter med reise på standby plass. Man får reise hvis det er plass. Finnes flere kategorier billetter. Hva som ligger i avtalen til disse "pensjonistene" i Tilsynet vet jeg ikke men det jeg vet at pensjonister i SAS systemet og andre flyselskaper får med seg sine ID billett ordning når man går av med pensjon.

Men strengt tatt så er jeg enig, denne avtalen må opphøre for å opprettholde nøytralitet og uavhengighet.

Hvor sies dette?

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7505765

Hvis det du sier stemmer så betyr det vel da at alle er ansatt for mindre enn tre år siden, men de vil jo kunne jobbe med SAS senere i følge artikkelen.

Det sies lenger oppe fra de som inspiseres at inspektørene ikke kommer fra deres eget selskap, så da regner jeg med at praksis er strengere enn instruksen.

Jeg registrerer at saken om at det militære i Egypt har opphevet grunnloven er redusert til en fotnote i forhold til dette. Godt man setter ting i perspektiv.

Som tidligere sagt så er jo dette noe man får med seg som pensjonist etter å ha jobbet x antall år. Det jeg ikke kunne finne var om ID-billettene ble brukt i jobbsammenheng. Hvis de ikke blir brukt i jobbsammenheng lurer jeg egentlig på hva alt rabalderet handler om. Så lenge ID-billettene kun brukes på fritiden kan da ingen si noe på det? Det er jo en gode man får etter mange års tjeneste i selskapet. Jeg nekter å tro at dette har noen innvirkning på den jobben inspektørene gjør (hvis de som sagt ikke bruker ID-billetter i den nye jobben).

Det jeg ikke kunne finne var om ID-billettene ble brukt i jobbsammenheng.

En av betingelsene for ID-billetter er at de KUN skal brukes på fritidsreiser. Misbruk kan føre til inndragelse av rettigheter.

Som tidligere sagt så er jo dette noe man får med seg som pensjonist etter å ha jobbet x antall år. Det jeg ikke kunne finne var om ID-billettene ble brukt i jobbsammenheng. Hvis de ikke blir brukt i jobbsammenheng lurer jeg egentlig på hva alt rabalderet handler om. Så lenge ID-billettene kun brukes på fritiden kan da ingen si noe på det? Det er jo en gode man får etter mange års tjeneste i selskapet. Jeg nekter å tro at dette har noen innvirkning på den jobben inspektørene gjør (hvis de som sagt ikke bruker ID-billetter i den nye jobben).

Billettene brukes selvsagt på fritiden. Hadde det vært i jobbsammenheng hadde det ført til at hoder måtte rulle. Ordningen må nok avskaffes da tilsynsmyndigheten ikke kan ha usikkerhet knyttet mot seg. Personlig syntes jeg dog de godt kunne få ha ID-billetter, og hadde ikke vært i tvil om deres arbeid basert på kun denne avtalen.

En av betingelsene for ID-billetter er at de KUN skal brukes på fritidsreiser. Misbruk kan føre til inndragelse av rettigheter.

Er veldig klar over det. Skjønner at dette ikke ser så bra ut på papiret, men tror ikke det har noen praktisk betydning

Det er mulig at ID-billettene brukes til pendling til Bodø..

Uansett er problemet her at det blir tvil om deres habilitet og derfor er det ikke bra. Jeg forstår godt at folk reagerer. Hvorfor skal Norwegian like å bli inspisert av noen som har en svært gunstig avtale med den store konkurrenten...

Kanskje vi skulle hatt en poll om det var problematisk?? :)

ID rettigheder kan da på ingen måde have indflydelse på deres arbejde. Det er en rettighed de har på linie med pensionen. Skal de så også frasige sig den?

Uanset hvordan de udfører deres nye job vil de stadig have denne rettighed. SK kan ikke ændre på det - medmindre de misbruger det.

Synes dette er en ikke-sag som er sat igang af en kombination af dårlig journalistik, misundelse og jantelov.

ID rettigheder kan da på ingen måde have indflydelse på deres arbejde. Det er en rettighed de har på linie med pensionen. Skal de så også frasige sig den?

Uanset hvordan de udfører deres nye job vil de stadig have denne rettighed. SK kan ikke ændre på det - medmindre de misbruger det.

Synes dette er en ikke-sag som er sat igang af en kombination af dårlig journalistik, misundelse og jantelov.

Du gjentar stadig dette med jantelov (og til og med misunnelse...). Hva med å holde fokus på saken?

ID-rettigheter kan da umulig være en pensjonsrettighet. Folk som er ansatte i selskapet og jobber der i dag har da samme rettighet? Mao. ikke noe som er knyttet til pensjonen. Det er et gode knyttet til enten nåværende tilhørighet til et selskap, eller en tidligere tilhørighet. Helt uproblematisk kan dette vel neppe være.

Som nevnt over, pensjonister og deres nærmeste familie har billettrettigheter til de dør. Dette er industry standard og ikke noe som er spesielt for SAS. Det finnes mange FAA-inspektører med lignende rettigheter. Regner med at det samme gjelder andre tilsyn som hyrer pensjonerte piloter ...

Det har ikke noe med selve pensjonen å gjøre, men noe man får med seg etter 25 (?) år i SAS. Se på det som at SAS viser takknemlighet for lang og trofast tjeneste

Her har vi et problem: Om det ikke er akseptabelt at ansatte i tilsynet mottar godtgjørelse i fra sin gamle arbeidsgiver så får tilsynsmyndigheten et problem. Miljøet i Norge er så lite at det blir problematisk å utelukke alle ex SAS,DY,WF, osv osv. ----Da blir søkermassen til disse nødvendige jobbene forsvinnende liten --eller null.
Ser overhode ikke noen forskjell på en opparbeidet ID ordning eller en pensjon.
Fjern gjerne ordningen --- men da forsvinner disse inspektørene i fra LT.
De jobber gjerne i en gradert stilling -- 50/60% el l. Pensjonen er for god ---tilsynet kompenserer i alle fall ikke den.

Back