• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Inside SAS

Tertit54

Scanflyer Green and white
Medlem
I det siste nummer av vår Internavis står det en artig artikkel om skjebnen til en ex DC6 fra SAS.En mexixansk flykaptein med navn Jimienez Aparaicio har kjøpt en ex Aeronaves de Mexico (AMSA) DC6 og plassert cockpiten på taket av huset sitt. Kan desverre ikke viser bilder av dette men det en komplett neseseksjon merket Agne Viking og ABA Sweden og utifra bildene kan det se ut som innholdet er noenlunde inntakt. AMSA brukte ( slik som Sas gjør) Aztec krigere som flynavn og maskinen hadde det velkingende navn Netzahualcoyti, en skikkelig kriger som levde i årene 1402-1472.
Dc6.en ble kjøpt av Sas i 1959 men pga AMSA sitt dårlige( og sannferdige ??) rykte om dårlige vedlikeholdsrutiner gjorde at den mexikanse kapteinen til slutt fikk kjøpe flyet til "kilopris"i 1998.
Artig historie om hva en DC6 kan brukes til :D
 
Originally posted by Tertit54

I det siste nummer av vår Internavis står det en artig artikkel om skjebnen til en ex DC6 fra SAS.En mexixansk flykaptein med navn Jimienez Aparaicio har kjøpt en ex Aeronaves de Mexico (AMSA) DC6 og plassert cockpiten på taket av huset sitt. Kan desverre ikke viser bilder av dette men det en komplett neseseksjon merket Agne Viking og ABA Sweden og utifra bildene kan det se ut som innholdet er noenlunde inntakt. AMSA brukte ( slik som Sas gjør) Aztec krigere som flynavn og maskinen hadde det velkingende navn Netzahualcoyti, en skikkelig kriger som levde i årene 1402-1472.
Dc6.en ble kjøpt av Sas i 1959 men pga AMSA sitt dårlige( og sannferdige ??) rykte om dårlige vedlikeholdsrutiner gjorde at den mexikanse kapteinen til slutt fikk kjøpe flyet til "kilopris"i 1998.
Artig historie om hva en DC6 kan brukes til :D
Det er dette fly
SE-BDB NEW A/C REG LN-LMF PER 10JUN54.
WAS SOLD TO: AERONAVES DE MEXICO PER 20APR60.
NEW A/C REG XA-NAJ.
c/n 43120

Hilsen
Ole
 
Fikk foelgende fra RolfL via SK931 ...

Hej Ole ! Såg din posting på forumet om XA-NAJ. Skickar en bild på
systermaskinen XA-NAK som jag tog på Bromma tidigt 1960 före leverans till
Mexico. Som du säkert vet så är det c/n 43135 ex LN-LAH. Den (bilden)
kanske kan vara av intresse för de norska vännerna på forumet men jag vet
inte hur man lägger in den i en posting. Kan du så visa gärna bilden för
norrmännen ! Hälsningar Rolf L
 

Attachments

  • XA-NAK02.JPG
    XA-NAK02.JPG
    105.2 KB · Views: 303
Originally posted by LN-MOW
Fikk foelgende fra RolfL via SK931 ...
Hej Ole ! Såg din posting på forumet om XA-NAJ. Skickar en bild på
systermaskinen XA-NAK som jag tog på Bromma tidigt 1960 före leverans till
Mexico. Som du säkert vet så är det c/n 43135 ex LN-LAH. Den (bilden)
kanske kan vara av intresse för de norska vännerna på forumet men jag vet
inte hur man lägger in den i en posting. Kan du så visa gärna bilden för
norrmännen ! Hälsningar Rolf L
Skandinavisk samarbeid på sitt beste:smile2 :nor :DEN :SWE
 
Bra!Artig å se dette bildet av hvordan de ble seende ut etter at de var klargjordt for leveranse til Mexico.I en svensk bok har jeg sett et bilde av samme flyet som omtales i "Inside",det er tatt på Bromma etter at SAS tok det ut av drift men før det ble omlakkert.
 
Back
Top