Inop APU?

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
Sitter og ser på Airport Dubai nå. Knallprogram.

På ene 777'en var APU inop. De bablet sånn og sånn om at man kunne bypass'e den og starte motorene manuelt. Fint nok. Det skulle jo bare mangle.

Men la oss si at man opplevde multiple motorstopp in air. Alla BA9 for en del år siden?

Jeg trodde at APU'en da var kritisk for både datasystemer og start-up. At det felte seg ut en liten propelldings, eller noe, for å drive APU'en - som i tur fyret computere og slikt.

Jeg er jo ikke flytekniker, men hva skjer om man har tatt av med inop APU?

Bare et dumt spørsmål fra Fnatstadbraathen
 
Du har en viss tid strøm fra batteri i tillegg til RATen som feller seg ut slik du nevner. I lufta vil du evt. kunne bruke windmill start på motorene, altså ved hjelp av luftstrømmen sålenge du er innenfor området for windmill start, høyde og hastighet. Det kan også være krav til APU må være operativ før du drar avgårde, f.eks. ETOPS.
 
Takk for svar på teite spørsmål.

Så RATen har ikke noe med APU å gjøre i det hele tatt altså? Så om jeg forstår det riktig vil flightcomputere kunne drives av batteri inntil RATen feller seg ut og driver det på dynamo. Uavhengig av inop APU?

Og motorer kan startes på windmill. Det var det vel de gjorde med BA9'ern.
 
RAT har slik sett ikke noe med APU å gjøre, men har du en APU som fungerer vil du gjerne starte den. Skulle du kun ha batterier og RAT å fly på mister du gjerne endel systemer siden du ikke har nok strøm til å drive alt. Det har du med generator fra APU. Hvilke systemer du ikke kan drive med RAT og batteri vil variere fra type til type, men det er klart at man vil prioritere viktige ting som gjør at man kan holde kontroll på flyet.
 
Slenger på et spm. her....
I min tid som bakkemansskap på 737 hendte det titt og ofte vi måtte bruke luft for å "jump"starte motorene. Da koblet man til ekstern lufttank/generator. Gjøres det samme på større fly, f.eks som nevnt over en 777 ?
 
Ja, sålenge du trenger luft for å starte må du få det fra et sted. Vi bruker gjerne ekstern for å starte første motor og deretter luft fra motoren som går til å starte den andre.
 
Ja, sålenge du trenger luft for å starte må du få det fra et sted. Vi bruker gjerne ekstern for å starte første motor og deretter luft fra motoren som går til å starte den andre.

Altså samme prinsipp på en GE90(og tilsvarende)som en CFM56 altså.... Trodde kanskje det var andre måter på større motorer.... Bare for nysgjerrighet: det er vel forskjell i trykket som trengs for å starte de forskjellige motorene...? Husker ikke helt hva trykket i lufttanken vi hadde i Tromsø var....
 
Prinsippet er det samme. Vet ikke hva de større motorene ligger på. CFM 56 trenger typisk rundt 30 psi. Ved crossbleed start øker du motorkraft på motoren som går slik at du har minst 25 psi mens du starter den andre motoren.
 
Du sparer også et par minutter hvis du har en pushback posisjon og starter en motor ved gate og den andre etter pushback.
 
787 bruker strøm for å starte motorne. Ikke luft fra APU/Airstarter som normalt på andre fly.

Var artig de første episodene av det programmet fra Dubai, men ble lei av de skal lage så utrolig mye drama ut av allt. Bare det å gjøre en push-back er jo livsfarlig...:drunk:
 
Heisan Mountain Dew!

787 bruker strøm for å starte motorne. Ikke luft fra APU/Airstarter som normalt på andre fly...

Ja B787 trenger stroem, og ikke bare litt stroem. Du maa ha 2X 90 KVA stinger for aa starte en motor, og har du ikke en 3rd stinger koblet inn bak vingen blir det veldig moerkt i kabinen naar motoren drar over. APU'en paa en B787 har 2X 240 KVA starter/generatorer og klarer fint aa starte begge motorene samtidig.

Og til dere andre, en B777/GE90 start motor, som fungerer som en liten luft-drevet turbin slik de fleste motorer, har ca. 400 HK shaft-output saa det gaar masse trykk-luft til aa faa den til aa surre rundt.

Dag
 
Ja. Og man vil jo som regel ikke starte begge motorene med airstarter, tilkoblingene gjør det litt vel utsatt, særlig på en del flytyper.

Typisk på 737 er å starte venstre motor med bakkeluft, fordi tilkoblingen sitter mot høyre side under flyet, så starter man høyre motor med crossbleed etter at bakkeutstyret er koblet fra.
 
Back
Top