Innstilling for flyfotografering

ENGM 911

ScanFlyer Rusty
Medlem
Har kjøpt meg Canon EOS 500D. Siden jeg er nybegynner i dette "faget" lurer jeg på hva jeg skal stille kameraet på for fly under take-off eller landing i dagslys. Noen som har nybegynnertips?

Jeg også :)
Men om du har 2.8-optikk så trenger du kanskje ikke å bruke så liten blender som f/8 for å få bra skarphet på tvers av hele bildet - spesielt om det er en liten L der også ;)

Har noe med at noen gjerne ønsker litt mer bevegelse i bildene med propellene o.l. at man bruker liten blender også :) På en god solskinnsdag går det i f8-11 på meg i all fall avhenger av effekt jeg ønsker å legge i det

Å få litt bevegelse i propellene har ikke direkte noe med blenderen å gjøre men med lukkertiden. JA; mindre blendåpning (høyre blendertall) gir deg lenger eksponeringstid for å få samme eksponering. Men vil du spesifikt ha propell i bevegelse vil lukkerprioritert automatikk være det smarteste...

Jeg liker å bruke rundt 100-320 ISO og som regel f/8 eller 9. Men om du skal ha effekter for propeller så liker jeg rundt 1/125 sek, men noen ganger ned i 1/60 sek, da med IS (også kalt Image Stabilization). Og har du IS - sett den i posisjon 2, med mindre du tar bilde av apron ;) Selv om du har L-objektiver så synes jeg at jeg får et mer ønskelig bildefelt i fokus med den blenderinstillingen...

Nå sa jeg aldri at blenderen har noe med det å gjøre, men det sier seg selv at blenderen blir mindre om man vil ha bevegelser på lyse dager med lengre lukkertider.

Her går det i "M" 75 % av tiden og "A/Av" resten og mestebarten av det igjen er kun for lysmåling før det er tilbake til M :)

Manuell er fint når motivene ikke beveger seg fra en side av sola til den andre (fra eller til motlys)... Helt enig for øvrig!