Innstilling for flyfotografering

ENGM 911

ScanFlyer Rusty
Medlem
Har kjøpt meg Canon EOS 500D. Siden jeg er nybegynner i dette "faget" lurer jeg på hva jeg skal stille kameraet på for fly under take-off eller landing i dagslys. Noen som har nybegynnertips?

Jeg også :)
Men om du har 2.8-optikk så trenger du kanskje ikke å bruke så liten blender som f/8 for å få bra skarphet på tvers av hele bildet - spesielt om det er en liten L der også ;)

Har noe med at noen gjerne ønsker litt mer bevegelse i bildene med propellene o.l. at man bruker liten blender også :) På en god solskinnsdag går det i f8-11 på meg i all fall avhenger av effekt jeg ønsker å legge i det

Å få litt bevegelse i propellene har ikke direkte noe med blenderen å gjøre men med lukkertiden. JA; mindre blendåpning (høyre blendertall) gir deg lenger eksponeringstid for å få samme eksponering. Men vil du spesifikt ha propell i bevegelse vil lukkerprioritert automatikk være det smarteste...

Jeg liker å bruke rundt 100-320 ISO og som regel f/8 eller 9. Men om du skal ha effekter for propeller så liker jeg rundt 1/125 sek, men noen ganger ned i 1/60 sek, da med IS (også kalt Image Stabilization). Og har du IS - sett den i posisjon 2, med mindre du tar bilde av apron ;) Selv om du har L-objektiver så synes jeg at jeg får et mer ønskelig bildefelt i fokus med den blenderinstillingen...

Nå sa jeg aldri at blenderen har noe med det å gjøre, men det sier seg selv at blenderen blir mindre om man vil ha bevegelser på lyse dager med lengre lukkertider.

Her går det i "M" 75 % av tiden og "A/Av" resten og mestebarten av det igjen er kun for lysmåling før det er tilbake til M :)

Manuell er fint når motivene ikke beveger seg fra en side av sola til den andre (fra eller til motlys)... Helt enig for øvrig!
Og innlegget du skrev fortalte meg at du mente det var en sammenheng - og det er det jo for øvrig - men indirekte. Det var derfor jeg tenkte å presisere at det er lukkertiden som har direkte sammenheng med den "effekten" med propellene du siktet til... Siden trådstarter var usikker på innstillinger er det ikke alltid sikkert at man forstår slike indirekte sammenhenger! -Eller misforstod jeg deg helt?

Last edited:
Takk for tipsene. Intet har inspirert meg mer enn alle de fine bildene som ligger inne på Scanair.no

Få den en konto på www.photobucket.com. Enklest sånn.

Når det gjelder innstillinger så bruker jeg stort sett innstilling P og ISO 100, men med ett klikk ned på eksponeringa. I gråvær gjerne ISO200.
Hvis jeg skal ta bilder av jagerfly bruker jeg Tv og stiller på 1/800 eller 1/1000s, så får dybdeskarpheten ordne seg sjøl.
Hvis jeg skal ta "panning shots" med blur i bakgrunnen bruker jeg også Tv og stiller nedover mot 1/100s eller kanskje enda lavere, men da er det sjelden man treffer, noe blir uskarpt.
For å få full prop-blur må man nesten ned i 1/100 eller 1/80s. Også da bruker jeg Tv.

D328-taxi-blur.jpg

Back