• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Innkreving av nye avgifter på allerede solgte billetter

Re: Innkreving av nye avgifter på allerede solgte billetter

Ikke overraskende :lol: Ser ut som om jeg må ut med noen Euro ekstra.

Lovligheten kommer vel anpå hva Ryanair sier i sine vilkår.

Her er hva SAS sier:
Tilleggsavgift ilagt av andre enn Flyselskap (Non-Carrier”) skal betales av deg. Slike tilleggsavgifter ilagt av andre enn Flyselskap endres ofte, og kan bli pålagt etter at billetten er utstedt. Dersom denne tilleggsavgiften øker må du betale differansen. Videre må du betale differansen dersom denne tilleggsavgiften er pålagt etter at billetten er utstedt. I tilfelle du har betalt en tilleggsavgift ilagt av andre enn Flyselskap som senere fjernes eller reduseres, slik at de ikke lenger gjelder for din reise på avreisedagen, vil vi foreta en tilbakebetaling etter krav fra deg.

Her er hva SAS sier:

Den overrasker veldig... Nå er jeg svært langt fra en jurist, men jeg trodde virkelig ikke at selskapet hadde åpning for å endre prisen etter avtalen er inngått. Trodde dette kun ville skjedd hvis et land f.eks. innfører avgift som må betales på flyplassen ved ankomst.

Kanskje det er på tide å lese hvilke vilkår jeg aksepterer flere ganger i året :)

Kanskje det er på tide å lese hvilke vilkår jeg aksepterer flere ganger i året :)

Hva? Leser du ikke igjennom vilkårene fra Facebook, Apple, Adobe og Microsoft før du oppgraderer??? :colgate:

Dette stiller seg litt annerledes enn en endring av billettprisen, da dette ikke er noe flyselskapet kan kontrollere. Dette gaar mer paa lovligheten av aa innkreve nye avgifter etter at et produkt er kjoept. Praksis kan vaere ulik fra land til land, men normalt skal ikke slikt gis tilbakevirkende kraft naar det er til ugunst for den det gjelder. En bedre loesning ville vaere aa la dette kun ha virkning fra billetter utstedt fra den aktuelle dato, og ikke gjelde allerede utstedte billetter.

Det er også det normale i bransjen: Det kreves ikke inn skatter som har gått opp etter billettutstedelse. MEN - dersom du gjør en endring som krever en omskrivning av billetten, så blir det til å betale diffen.

Back