Innflyvningshøyde / OSL

Epsilon

ScanFlyer Blue
Innflyvningshøyde / OSL

Litt usikker på om jeg skal plassere denne her eller i reg/atc, men vi prøver her..

Jeg bor rett nord for Skedsmokorset, omtrent der hvor alt syes sammen til èn kø ved landing på 01. Jeg har lagt merke til at det varierer veldig hvor høyt flyene passerer over her - og da mener jeg selvfølgelig kun når 01 brukes.

Idag mellom 18 og 20 passerte flyene utrolig lavt, må ha vært noe sånt som 2-2500ft (fikk ikke sjekka ettersom jeg var ute og gikk) mens de andre ganger passerer i 35-3800ft. Noen ATC'ere eller folk bak rattet som vet årsaken? Har det med vind/sikt og gjøre? Om det har noe å si ble det skiftet fra 01 til 19 ca kl 2015.

Spesielt ett fly som landet kl 1940 idag fløy veldig lavt. Noen som vet hva dette var? Kan ha vært noe militært eller russisk..?

Takk for hjelpen! :)

Re: Innflyvningshøyde / OSL

Ifølge kartene for landing på 01L skal man ha 3000ft ved pasering av Solberg som ligger rett norvest av Kjeller. Ved intercepting av ILS skal dette skje på 3000ft.

Er det ILS er høyden rimelig fast, som grindstein sier. Får de visual approach kan de jo fly inn i hvilken høyde de vil, med mindre det finnes lokale restriksjoner, eller restriksjoner i klareringen til visual approach.

Vi klarerer ikke lavere enn 3000 fot enten det er visual eller ILS. Flyene skal uansett ikke fly under glidebanen selv om de flyr visual. Det eneste unntaket er VFR flygninger(vanligvis småfly, men kan i teorien flys med alle typer fly), men disse rutes sjelden rett inn over Skedsmokorset, de rutes Nittedal-Nannestad.

Hilsen flygeleder Oslo Approach

Uansett er det vanskelig å bedømme høyden på et fly når man står på bakken.

Takk til alle for nyttige svar! :D

@TCAS, helt riktig at det er vanskelig å bedømme høyden fra bakken, men etter å ha sett noen tusen fly passere vil jeg påstå at det flyes over her i nokså forskjellige høyder ved bruk av 01.. høyde-estimatene mine var dratt rett ut av lufta :)

Ettersom PMA sier det ikke blir klarert lavere enn 3000ft så får konklusjonen min bli at de jeg synes flyr aller lavest er på 3k ft, men det føles virkelig som at noen går enda lavere avogtil.. spesielt igår må de ha gått noen hundre ft lavere enn normalt..

Ok, neste idiot-spørsmål fra meg..:
Flyr de store flyene i lavere hastighet på approach, eller er det bare en følelse man får fordi de er større? Når B777, 747, A340 og AN-124 passerer ser det ut som om de snegler seg avgårde..

Ok, neste idiot-spørsmål fra meg..:
Flyr de store flyene i lavere hastighet på approach, eller er det bare en følelse man får fordi de er større? Når B777, 747, A340 og AN-124 passerer ser det ut som om de snegler seg avgårde..
Her er det størrelsen det kommer an på ;)

De store har ikke mindre landing speed, men det er mulig (er ikke helt sikker) at de kan ha i nærheten av samme fart som f.eks B737

Det er bare en følelse man får, og det er absolutt størrelsen som teller:)
Hastigheten er omtrent den samme som på mindre fly, men ettersom større fly tilbakelegger sin egen lengde i utfløyet distanse et færre antall ganger på en gitt strekning, så ser det ut som at de flyr saktere. Det er bare en optisk illusjon.

En optisk illusjon, det med hastigheten.
For øvrig skal man ved stor trafikk søke å holde 160 kts (300 km/t) inn til rundt 6 NM.

For en A330 (f.eks) vil dette avhengig av vind og vekt, kunne være vanskelig - for å sikre spool opp på motorene i min 500 / 1000 ft, og derfor reduserer man tidligere om det går.
Landingshastigheten kan derfor være så lav som i overkant av 140 kts, mye p.g.a. de store vingene.

Tally-Ho

Ikke bare optisk illusjon det med hastigheten, noen av de som flyr heavies inn til OSL har en lei tendens til å ta litt lett på kravet om å holde 160 kts til DME 4, og kaster ut det store ankeret helt ute på 12nm :D

En optisk illusjon, det med hastigheten.
For øvrig skal man ved stor trafikk søke å holde 160 kts (300 km/t) inn til rundt 6 NM.

For en A330 (f.eks) vil dette avhengig av vind og vekt, kunne være vanskelig - for å sikre spool opp på motorene i min 500 / 1000 ft, og derfor reduserer man tidligere om det går.
Landingshastigheten kan derfor være så lav som i overkant av 140 kts, mye p.g.a. de store vingene.

Tally-Ho

Faktisk kan en Airbus 330-200 ofte ha lavere hastighet ved landing en Airbus 321. Grunnen er at 321 har akkurat den samme vingen som sin lillebror Airbus 320, men Aitbus 330-200 har samme vinge som sin storebror 330-300.

Kilden til disse opplysningen er kapteien i denne utmerkede DVDfilmen. http://www.itvv.com/product/A330-200/aiha330dvd.html

Ikke bare optisk illusjon det med hastigheten, noen av de som flyr heavies inn til OSL har en lei tendens til å ta litt lett på kravet om å holde 160 kts til DME 4, og kaster ut det store ankeret helt ute på 12nm :D

------------
Det er simpelthen noen ganger umulig å holde 160 kts hele veien inn, før man starter reduksjon på kort finale, med en heavy.
Typisk landingsvekt er 160-170 T, og med litt medvind på finalen, er det i blant helt på håret at man har spool up på en A330 (f.eks) på 1000 ft IMC / 500 ft VMC, når reduksjonen fra 160 til kanskje Vapp er på 15-20 knop, og skal foretas på 4 NM (eller var det 6?).

Dersom man ikke har spool up på de angitte min.høyder er svaret at man går rundt, for ny innflygning. Ellers vanker det rapportskrivng!!! Og begge disse løsninger er "upopulære".
Så da sikrer man seg litt, i samarbeid med ATC.

Tally-Ho

Back